Anmeldelse
Idræt flytter grænser
God hjælp til inklusion i idrætstimen
Guide til succesfuld idrætsundervisning for elever med autisme eller ADHD.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen er målrettet idrætslærere og trænere i idrætsklubber. Dens første del giver en rundtur i, hvad ADHD og autisme er, hvorfor det er ekstra vigtigt at få denne gruppe børn med, en del motivationsteori og specifik idræts-didaktik. Anden del indeholder praktiske eksempler på opvarmning og øvelser, der er målrettet denne gruppe børn.
Teoridelen virker meget gennemarbejdet og er tilgængelig læsning - også for folk, der ikke har haft idræt på et seminarium.
De praktiske øvelser er et miks af almindelige øvelser, du som idrætslærer kender i forvejen, nogle nye og lidt nye vinkler på kendte øvelser.
Mange af de råd, der gives undervejs, er generelle og gælder ikke kun i forbindelse med idræt. Som at bruge billeder til at vise, hvad der skal ske, og at bruge anderkendende sprog frem for skældud. Men det gør jo ikke midlerne ringere, at de præciseres i idrættens kontekst.
Bogens første del er klart stærkere end anden del, men det er måske naturligt nok, da mange af idrætsaktiviteterne nok kan være de samme, som man kender, hvis bare man justerer rammerne efter anvisningerne i første del, så de også tager højde for elever med specielle behov.
Den er skrevet af en kompetent forfatter, der tydeligvis har masser af teori og praksiserfaring på feltet med i rygsækken - det gør, at man føler sig særdeles tryg som læser. Samlet giver bogen en fin indgang til den nødvendige tilpasning, der må ske, hvis ikke vi vil snyde vores børn for det vidunderligt inkluderende fællesskab, som skole- og foreningsidræt kan give.
Fakta:
Titel: Idræt flytter grænser
Forfatter: Anette Bentholm
Sider: 159
Forlag: Handicapidrættens videnscenter