Laura, Katrine og Katrine skal alle tre til at undervise i tysk. Laura Vilstrup Lauritsen og Katrine Meiner fordi de skal i praktik i tysk fra læreruddannelsen, og Katrine Vinther Nielsen, fordi hun efter 20 år som lærer endelig får muligheden for at få undervise i tysk. De glæder sig alle tre, men har også en bekymring.
”Da jeg begyndte på læreruddannelsen, havde jeg en
opfattelse fra folkeskolen af, at tysk var et meget stringent 'kasserollefag'”, fortæller
Katrine Meiner, der læser til lærer på Københavns Professionshøjskole.
Annonce:
Men en dag var hun til en fagcafe, hvor en underviser talte om
tysk som fag.
”Hun fortalte, hvordan tysk kan åbne en sproglig verden, hvordan
man kan få autentiske historier på modersmålet, og hvordan man kan undervise i
alle mulige spændende emner, som man ikke kan få med i matematik eller musik.
Og nu er jeg blevet så forelsket i faget”, fortæller Katrine Meiner, som valgte
tysk som fag og nu er så langt, at hun er på vej ud i praktik.
Laura Vilstrup Lauritsen, som går på samme hold, valgte
tysk, fordi hun selv syntes, det var et fedt fag i folkeskolen.
”Jeg blev fanget af det allerede dengang. Jeg har været
meget med min familie i Tyskland, og min far taler det flydende. Det er et land
med en spændende historie og kultur, så da jeg fandt ud af, at jeg ville være
lærer, så vidste jeg med det samme, at jeg skulle have tysk”, fortæller hun.
Annonce:
Har undervist i fransk og først nu i tysk
De to studerende skal begge i praktik i tysk nu her efter
sommerferien, og de glæder sig meget til at skulle prøve kræfter med
at undervise i sproget.
Det samme gør Katrine Vinther Nielsen, som underviser på Beder Skole i Aarhus Kommune. Hun har været lærer
siden 2001 og har undervist mange år i fransk, som hun har været superglad for, men
hun ville også gerne det tyske.
”Nu får jeg efteruddannelse i tysk og skal endelig begynde at undervise i det i det nye skoleår, og det glæder jeg mig
meget til. Jeg flyttede selv til Sønderjylland som barn, og derfor ved jeg
også, at selv om tysk er tæt på dansk og nogle vil sige, at det er meganemt, så
skal vi også huske at starte med babysteps, for det er stadig et andet sprog,
som man skal have tid til at lære”, siger hun.
Annonce:
Håber, jeg kan undervise funktionelt
For Katrine Vinther Nielsen handler sprogundervisningen både
i fransk og i tysk om at åbne en verden for børnene.
”Jeg vil gerne vise dem, at sprog faktisk giver forståelse,
så vi i starter stille og roligt, så det føles rart”.
De to lærerstuderende er blevet undervist i tysk som
funktionelt og kommunikativt sprog, hvor grammatikken ikke fylder for meget.
Annonce:
”Jeg taler ikke tysk helt flydende, men jeg valgte det
alligevel, for det er helt okay, at man ikke kan det til punkt og prikke. Det
handler om at formidle og skabe glæde hos de danske elever, og det er vigtigt,
at de ikke kun lærer engelsk”, siger Laura Vilstrup Lauritsen.
Både hun og Katrine Meiner er lidt nervøse for, hvilket syn
på faget de lærere, de skal ud i praktik hos, har.
”Jeg kan godt frygte, at vi kommer ud og møder lærere, som
har det samme syn på tysk som min egen tysklærer i skolen og ikke har en grundforståelse
for mit sprogsyn, så jeg ikke får friheden til at prøve den tyskundervisning af,
som jeg ser som ideel”, siger Katrine Meiner.
Hun er kommet til at se tysk på en helt ny måde, som sjovt
og spændende og faktisk meget ligetil.
Annonce:
”Det er en helt ny verden, som kan give noget andet til mig,
og som jeg gerne vil give videre. Jeg vil gerne at sproget er funktionelt – men
skal lære det for at kommunikere med andre mennesker - så jeg vil gerne have
meget fokus på mundtlighed, og jeg kan godt være nervøs for, hvordan jeg skal
tage den samtale med en lærer, som måske har et helt andet syn på hvad der er
vigtigt”, siger Katrine Meiner