Debat

"Det handler ikke om skærme, men om god og varieret undervisning, og jeg tror, at vores tiltag kan bidrage til at sætte fokus på netop det", skriver skoleleder Martin Christensen om Virupskolens tiltag Analog august.

Skoleleder: Derfor skal vores elever ikke bruge computer i hele august

Det, der startede som en nødløsning på Chromebook-kaosset, er endt med et forsøg på at skabe mere varieret undervisning på Virupskolen.

Publiceret Senest opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Når eleverne på Virupskolen nord for Aarhus lige om lidt vender tilbage efter sommerferien, bliver det til en anderledes skolestart. Vi har nemlig besluttet at starte den første måned af skoleåret analogt. Vi kalder det Analog august.

Det betyder, at når eleverne møder ind til første skoledag den 12. august, så er elevcomputere og mobiltelefoner ikke til stede i undervisningen. Undervisningen bliver flyttet ud i byrummet, hvor eleverne blandt andet kan arbejde med geometri, og notesbogen og kuglepen bliver genoplivet som et vigtigt arbejdsredskab.

Rammerne for Analog august

De elever, som bruger læse-skrive-teknologier (for eksempel de ordblinde elever), har stadig lov til at bruge deres Chromebooks i august.

Alle medarbejdere må gerne bruge Chromebooks og læringsportaler i undervisningen, hvis de for eksempel skal vise en video eller maleri.

Klasser, som er nødsaget til at lave en aktivitet, hvor ordbøger er påkrævet, må gerne anvende Chromebooks.

Naturen kommer til at være vores nye læringsrum, hvor eleverne kan studere jordlag, sten og mineraler. Eller måske skal eleverne lære mere om biologisk mangfoldighed, hvor undervisning om dyre- og planteliv i deres naturlige habitat kan give eleverne en dybere forståelse af økosystemer og deres betydning?

Påbud satte gang i ideen

I Aarhus Kommune har eleverne siden 2020 fået en Google Chromebook, når de kom i 2. klasse, og alle skoler har derfor arbejdet med at gøre digitale værktøjer og læringsplatforme til en del af undervisningen.

Men i slutningen af januar 2024 kom Datatilsynet med et påbud til 53 kommuner, der alle bruger Chromebooks. Det gjorde det usikkert, om eleverne kunne bruge deres computere næste skoleår. Derfor valgte vi at samle en række resursepersoner på skolen, så vi havde en god løsning på en skolestart, hvor eleverne muligvis ikke havde adgang til en computer.

Samtidig ville vi sikre, at vi kunne skabe tilstrækkelig med forberedelsestid til lærerne, da fraværet af en elevcomputer kræver, at man har tid til at finde eller forberede analoge læringsmaterialer.

Bekymringerne

Der har været enighed om, at fraværet af computere ville afstedkomme en række udfordringer: Har vi overhovedet tilstrækkelige analoge læremidler på skolen? Og er der økonomi til at støtte op om undervisningen, når vi skruer op for praksisfagligheden og ture ud af huset?

Vores læsevejledere var også helt naturligt bekymrede for de elever, der bruger læse- og skriveteknologier. Det fik vi dog hurtigt styr på, da vi i juni fik en besked om, at eleverne i Aarhus stadig må anvende deres Chromebooks, når skolen starter efter sommerferien.

Det handler om varieret undervisning

Selvom virkeligheden ser anderledes ud i dag, end den gjorde i januar, har vi stadig valgt at holde fast i Analog august. Det er der flere gode grunde til:

Når skoleåret begynder, er Virupskolen mobilfri. Det har vores skolebestyrelse besluttet, og det kommer forhåbentligt til at skabe færre forstyrrelser i undervisningen og i frikvartererne. Her er Analog august et stærkt signal, som understøtter startskuddet til mobilfri skole.

Jeg synes også, det er klogt, at vi indimellem stopper op og udfordrer vores egen praksis og forsøger at skabe deltagelsesmuligheder, som ikke er betinget af en (elev)skærm.

Jeg har tillid til, at langt de fleste lærere benytter digitale læremidler, når det giver mening i undervisningen, men vi skal hele tiden fastholde, at vores opgave består i at lave god og varieret undervisning.

Optakten og forberedelsen til Analog august har netop afstedkommet, at vi i lærergruppen har haft mulighed for at drøfte, hvordan vi kan skabe variation i undervisningen. Det har været en sund drøftelse, og når vi rammer september måned, skal vi sammen evaluere både optakt og forløbet.

Skal vi være en analog skole?

Tilbagemeldingerne fra både forældre og omverden har været overvældende positive. Folk har skrevet til mig: ”Endelig!”, ”hvor er I modige” og ”væk med skærmen - sådan!”. 

Andre har spurgt, om det betyder, at Virupskolen fremadrettet skal være en analog skole? Her er svaret nej.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke ønsker en skærmfri folkeskole. Computere og digitale læremidler er en del af den moderne danske folkeskole. Derfor ærgrer det mig også, at hele skærmdebatten er blevet et diffust felt, hvor der fastholdes en sort-hvid positionering.

Det handler ikke om skærme, men om god og varieret undervisning, og jeg tror, at vores tiltag kan bidrage til at sætte fokus på netop det: God og varieret undervisning.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk