De lærerstuderende lavede mange forskellige spil og aktiviteter med eleverne.

En dag hvor alle sprog er i spil

På Skovvangskolen foregår den europæiske sprogdag to gange om året med besøg fra en international klasse af lærerstuderende.

Offentliggjort Sidst opdateret

Et styks rødbedefarvet pas til hver elev, og så er det bare i gang med at ’rejse’ rundt i aulaen og prøve lege, øvelser og mad fra alverdens lande. 

25 lærerstuderende indtog mandag aulaen på Skovvangskolen i Aarhus med masser af rekvisitter, plancher og sjove ideer fra deres hjemlande. 

Inddelt i små grupper stod de for hver deres bod, hvor skolens 7. og 8. klasseelever kunne komme på besøg og opleve landet.

I den japanske bod blev der foldet origami

”Jeg holder formøde med de studerende og taler med dem om, hvilke aktiviteter der kan lade sig gøre, og at eleverne fx er meget glade for smagsprøver", fortæller en af skolens spansklærere Rikke Engbo. 

"De er virkelig gode til at finde på alternative aktiviteter, så der bliver stor variation”, fortæller hun videre.

Fællessproget er engelsk. For de studerende kommer fra Slovenien, Tjekkiet, Rumænien, Spanien, Schweitz, Holland, Japan og Tyskland, og selv om Skovvangskolen har sprogprofil, så bliver eleverne ikke undervist i alle de sprog. 

Hele aulaen var fyldt med sprogboder, og de yngre elever hang på balkonen og glædede sig til, det blev deres tur.

Men på den særlige sprogdag lærer de ord på mange nye sprog.

”Det er megafedt. Eleverne glæder sig hvert år til, det bliver deres tur. De får virkelig brugt deres sprog, også nogle af dem, som ellers kan være stille i timerne. Og det er også sjovt at se nogle af de mere urolige elever pludselig sidde helt koncentreret og folde origami i den japanske bod”, fortæller Rikke Engbo.

Vigtig at få sproget ud af klasseværelserne

Skolen har cirka en femtedel tosprogede elever, og for enkelte kan alene det at få et dansk pas være en ny oplevelse. 

De nyder også at se så mange sprog i spil, som ikke kun er engelsk, tysk, fransk og spansk.

De studerende viste også, hvad der er særligt for deres lande

”Vi gør meget for at få sproget ud af klasseværelserne og i spil i rigtige situation". 

"Det bliver let så konstrueret samtale i klassen. Her kan de se, at de har brug for sprogene for at kunne kommunikere om aktiviteterne". 

"Eleverne bliver også bevidst om, at man ikke er ligeså gode til engelsk i alle lande, så det kan virkelig være vigtigt at lære flere sprog, hvis man vil ud og opleve noget i verden”, siger Rikke Engbo.

Ærteposeløb på catalansk kan være en udfordring

Når skolen holder sprogdag to gange om året, er det, fordi dagen er blevet så populær, både hos elever og de studerende fra læreruddannelsen.