Et styks rødbedefarvet pas til hver elev, og så er det bare i gang med at ’rejse’ rundt i aulaen og prøve lege, øvelser og mad fra alverdens lande.
Annonce:
25 lærerstuderende indtog mandag aulaen på Skovvangskolen
i Aarhus med masser af rekvisitter, plancher og sjove ideer fra deres hjemlande.
Inddelt i små grupper stod de for hver deres bod, hvor skolens 7. og 8.
klasseelever kunne komme på besøg og opleve landet.
”Jeg holder formøde med de studerende og taler med dem om,
hvilke aktiviteter der kan lade sig gøre, og at eleverne fx er meget glade for
smagsprøver", fortæller en af skolens spansklærere Rikke Engbo.
"De er virkelig gode til at finde på alternative aktiviteter, så
der bliver stor variation”, fortæller hun videre.
Annonce:
Fællessproget er engelsk. For de studerende kommer fra Slovenien, Tjekkiet, Rumænien, Spanien, Schweitz, Holland, Japan og Tyskland,
og selv om Skovvangskolen har sprogprofil, så bliver eleverne ikke undervist i
alle de sprog.
Men på den særlige sprogdag lærer de ord på mange nye sprog.
”Det er megafedt. Eleverne glæder sig hvert år til, det
bliver deres tur. De får virkelig brugt deres sprog, også nogle af dem, som
ellers kan være stille i timerne. Og det er også sjovt at se nogle af de mere
urolige elever pludselig sidde helt koncentreret og folde origami i den
japanske bod”, fortæller Rikke Engbo.
Vigtig at få sproget ud af klasseværelserne
Annonce:
Skolen har cirka en femtedel tosprogede elever, og for
enkelte kan alene det at få et dansk pas være en ny oplevelse.
De nyder også at
se så mange sprog i spil, som ikke kun er engelsk, tysk, fransk og spansk.
”Vi gør meget for at få sproget ud af klasseværelserne og i
spil i rigtige situation".
"Det bliver let så konstrueret samtale i klassen. Her
kan de se, at de har brug for sprogene for at kunne kommunikere om aktiviteterne".
Annonce:
"Eleverne bliver også bevidst om, at man ikke er ligeså gode til engelsk i alle
lande, så det kan virkelig være vigtigt at lære flere sprog, hvis man vil ud og
opleve noget i verden”, siger Rikke Engbo.
Når skolen holder sprogdag to gange om året, er det, fordi
dagen er blevet så populær, både hos elever og de studerende fra
læreruddannelsen.