Debat
Hvis vi ser på reglerne, kan selve folkeskoleloven læses som et rettighedskatalog, skriver Bergthóra Kristjánsdóttir, lektor emerita DPU.
Foto: privat
Debat: Skammeligt, at staten vedtager love, der tillader kommuner at diskriminere elever
En diskriminerende lovgivning avler en diskriminerede praksis, når det gælder elever, der bliver kørt rundt i busser til andre skoler end distriktsskolen, mener lektor emerita Bergthóra Kristjánsdóttir.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I en yderst indsigtsfuld
artikel på folkeskolen.dk blev det dokumenteret, hvordan en diskriminerende
lovgivning avler en diskriminerende praksis: en lovgivning, der konstruerer
busbørn. Salim Said blev kørt forbi distriktsskolen til en hvid folkeskole ca.
15 km. længere væk, for at distriktsskolen ikke skulle få for mange brune
elever.
Hvis vi
ser på reglerne bag, kan selve folkeskoleloven læses som et
rettighedskatalog, som formålsparagraffen for folkeskoleloven statuerer.
I den kan man læse, at det bl.a. handler om samarbejde med
forældrene, og at skolens virke skal være “præget af åndsfrihed, ligeværd og
demokrati”, som det hedder
i paragraf 1.
Skolen skal åbne op for, at eleverne skal gives mulighed for
at tilegne sig viden om fag og faglighed. Den eneste paragraf i
folkeskoleloven, der er møntet på flersprogede elever, tilgodeser hverken
folkeskolens formålsparagraf eller læring i skolens fag (paragraf 5, stk. 6 og
7).
Disse stykker i paragraffen indeholder fire emner, der har
det tilfælles, at de er forskelssættende med afsæt i flersprogede elevers
etnicitet, men de skal foregive at skulle fremme dansk sprog.
1) Undervisning i minoritetsmodersmål:
Staten er alene forpligtet til at tilbyde elever med ophav i EU og Norden denne
rettighed (stk. 6). Der er tavshed om elever, der kommer fra andre steder i
verden.
2) Dansk som andetsprog: Der skal gives så
lidt dansk som andetsprog som muligt. Med paragraffens ord: “I et fornødent
omfang” skal eleverne tilbydes undervisning i dansk som andetsprog (stk. 6).
3) Test for brune elever, der bor i ghettoer:
Op til tre gange på et skoleår kan elever (nye indskolingselever og nyankomne)
sprogtestes. Hvis de ikke består prøven, skal de gå et skoleår om (stk. 6).
4) Busning af brune elever til hvide skoler med
overvejende hvide elever: Det er dette stykke, som Aarhus Kommune har
implementeret i kommunens pædagogiske praksis (stk. 7).
Kommune har gjort en elev fortræd
I forhold til eleven Salim Said demonstrerer den førnævnte
artikel, at Aarhus Kommune har gjort en elev fortræd. Det er dokumenteret
videnskabeligt, at denne praksis hverken gavner eleverne socialt eller fagligt.
Alligevel er Aarhus Kommune fortsat med denne praksis og har gjort det, siden
loven blev vedtaget i 2005. Hvorfor? Af hensyn til forestillingen om, at hvide
forældre ikke vil have, at deres børn går i skole med for mange brune børn.
Der er et stykke til i paragraf 5, nemlig stk. 8. Det stykke
statuerer, at de fire ovennævnte stykker ikke gælder for “fordrevne fra
Ukraine”. Disse elever er ikke “flygtninge”, for ellers var de omfattet. Godt
for disse elever, men det viser med al tydelighed, at statens myndighedsindehavere
ved, at stk. 6 og 7 hverken er læringsfremmende eller i overensstemmelse med
folkeskolens formålsparagraf. Derfor skal disse to stykker ikke gælde for
elever fra Ukraine.
Skammeligt
Det er skammeligt, at staten vedtager love, der tillader
kommuner som Aarhus Kommune at diskriminere elever i praksis. Aarhus Kommunes
skolevæsen er mangfoldigt. Salim Said havde nok været bedre stillet, såfremt
han havde gået på en skole som Skovvangsskolen i Aarhus med det sprog-, kultur-
og elevsyn, som skolen har i dag. Skolen er den første danske folkeskole, der
er blevet udnævnt til ’Language Friendly School’ der ifølge en leder på
skolen har lukket skolen ind i et internationalt netværk af skoler, som vil
fremme flersprogethed og flerkulturalitet. Det indebærer f.eks., at skolen skal
forpligte sig på at have bøger på de sprog, som eleverne repræsenterer.
Tilbage
står, at folkeskolelovens paragraf 5, stk. 6 og 7 er diskriminerende og
legitimerer diskriminerende praksis.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk