Foto: Privatfoto
Sådan bruger dansklærer verdensvendthed
Dansklærer Jan Frydensbjerg arbejder kreativt med sin litteraturundervisning, og han er overbevist om, at han på den måde får fat i elever, som han ellers ikke ville nå.
“Man kan sammenligne
det med, når man går ud af biografen. Så er der tit fem-ti minutter, hvor man
har lyst til at være et bedre menneske. Man tænker måske, at ’jeg skal da også
være lidt mere sammen med mine børn’ eller sådan. Det er jo det, man ønsker for
de tekster, man giver sine elever – at de bliver siddende lidt længere i
bevidstheden”.
Sådan siger Jan Frydensbjerg, lærer og
skolebibliotekar på Lisbjergskolen ved Aarhus og konsulent i Center for
Undervisningsmidler i Aarhus, om at arbejde verdensvendt med sin
litteraturundervisning.
“Verdensvendthed
handler meget om, at litteraturen skal sige børnene og de unge noget. De skal
kunne leve sig ind i litteraturen på en anden måde, end de oplever det gennem
en analysemodel. Jeg mener, det er vigtigt at få gjort teksten nærværende for
eleverne”, siger han.
Gennem
årene har Jan Frydensbjerg introduceret sin 9. klasse for en række forskellige
greb, de kan bruge, når de skal arbejde med en ny tekst. Så nu er de selv med
til at vælge, hvilke af dem de vil bruge undervejs i læsningen.
“I stedet for at arbejde med resume eller
personkarakteristikker arbejder vi kreativt med at få foldet forskellige tanker
om teksten ud. Det kommer de virkelig i dybden med på en anden måde, end når vi
laver klassisk analyse eller svarer på spørgsmål”.
Om Jan Frydensbjerg
Jan Frydensbjerg er konsulent i Via CFU's afdeling i Aarhus.
Derudover arbejder han som udskolingslærer, læringsvejleder og skolebibliotekar
på Lisbjergskolen ved Aarhus.
Han har igennem en årrække arbejdet sammen med lektor Ayoe
Quist Henkel om at udvikle litteraturdidaktik og er medforfatter på bogen ”Grib
litteraturen! 50 litteraturdidaktiske greb”.
Litterær aktivisme som undervisningsmetode
Grebene kan være at
lade figurer fra ældre litteratur lave opslag til sociale medier, skrive
resumeer som haikudigte, genfortælle en hel bog med emojies eller som en
opskrift – “tag en deciliter humor og
bland med en skefuld dårlig stemning” for eksempel.
Ofte griber Jan Frydensbjerg til “litterær aktivisme”, som han kalder det,
når klassen skal arbejde verdensvendt i dansktimerne.
“Da vi arbejdede med bogen ’Tag gaden
tilbage’, lavede nogle af mine elever en brochure om ulovlig billeddeling, som
er et af bogens temaer”, fortæller han.
“Den bog gav også anledning til nogle
debatter om forskellen på, hvordan piger bliver mødt, hvis de har været sammen
med flere forskellige fyre, kontra hvis drenge har været sammen med mange
forskellige piger. Det er også en form for verdensvendthed”.
Når man laver traditionel
litteraturundervisning med analysemodeller, er der nogle elever, som står af,
mener Jan Frydensbjerg.
“Men hvis man griber litteraturundervisningen lidt
mere kreativt an, når man bredere ud blandt eleverne”.