En daglig ventetid på op til en time, skilsmissebørn kan alene blive kørt
fra denne ene forælder, og er en elev mere end fem minutter forsinket om
morgenen, kører taxien. Det er blandt konsekvenserne af en millionbesparelse på
skolekørsel i Aarhus.
Udgiften til kørsel af elever i Aarhus Kommune er steget gennem de seneste
år. Det skyldes blandt andet, at flere elever er i segregerede tilbud,
og at prisen på kørsel er steget mere end forventet. Dertil kommer, at byrådet
har besluttet at spare 10,9 millioner kroner på kørsel i regi af børn- og
ungeforvaltningen.
Forvaltningen har fremlagt en række
ændringsforslag, som skal gøre kørslen billigere. Det kommer især til at ramme
elever med et handicap, påpeger en række høringssvar.
”Vi er bekymrede for, at
besparelserne vil ramme de i forvejen mest sårbare børn, vi har på skolen, og
vi ser potentielt en stor social slagside, da de berørte børn ofte kommer fra
familier, som på forskellig vis er udfordrede”, skriver skolebestyrelsen og
medudvalget på Katrinebjergskolen i et fælles høringssvar. Skolen i det
nordlige Aarhus har 58 elever, som hver dag kommer til og fra skole i taxi.
Beder Skole har otte kommunale
specialklasser, og skolens bestyrelse finder det uacceptabelt at gå videre med
forslag, som ’kan underminere børnenes trivsel og forringe kvaliteten af den
service, der hidtil har været en del af mange familiers liv og mestring”.
Stensagerskolen underviser elever
med svære fysiske og mentale handicap, og skolens bestyrelse ville ønske, at
kommunen ”brugte anledningen til at formulere mål for, hvordan kørselsordningen
for handicappebede børn skal bidrage til at understøtte menneskesyn og
pædagogiske idealer”.
Taxien skal kun vente i fem
minutter
Det indgår i rækken af
spareforslag, at taxichauffører ikke skal være forpligtede til at vente, hvis
en elev er mere end fem minutter forsinket om morgenen. Herefter vil det være
forældrenes ansvar at få barnet i skole.
Det er et eksempel på, at kommunen
ikke tager højde for, hvem målgruppen for kørslen er, fremhæver flere
høringssvar.
”Hvis morgenen er gået skævt for et
barn med autisme, kan det tage lang tid at gøre barnet klar. Et barn med
autisme kan man ikke bare skynde på. Igen er der risiko for, at nogle familier
kan komme alvorligt i klemme, når de ikke kan få en erstatningsbus”, skriver Langagerskolens bestyrelse.
Aarhus Forældreorganisation og Skole og Forældre
Aarhus anerkender i et fælles høringssvar, at forsinkelser kan være en
udfordring, hvis der indføres faste ruter, som betyder, at andre elever skal
vente i taxien, fordi en elev er forsinket. Men de to organisationer forudser,
at en fem minutters grænse kan øge stressniveauet i familierne og dermed give
barnet en dårlig start på dagen.
”Der bør være en form for nød- eller
klippekortsordning, hvor der i særlige situationer kan bestilles en taxi ved
forsinkelser”, foreslår de to forældreorganisationer.
Elever kan få en daglig ventetid på en time
Det falder heller ikke i god jord, at forvaltningen
vil justere reglen om ventetid. I dag tilstræbes det, at en elev i taxi sættes
af ved skolen ti minutter før skolestart, og at der er en ventetid på maksimalt
ti minutter ved afhentning efter skole. Det foreslås ændret til, at ’ventetiden
må sammenlagt ikke være mere end 60 minutter dagligt”.
”Det er helt urimeligt, at børn, som i forvejen bruger
mange resurser på at være i skole, kan risikere at skulle vente på kørsel i op
til en time om dagen. Derudover forudser vi, at øget ventetid vil tage
uforholdsmæssigt meget af personalets tid, da flere børn har brug for støtte
til at komme til og fra kørslen”, skriver skolebestyrelse og medudvalg på
Katrinebjergskolen. De tilføjer, at personaletimerne vil gå fra det generelle
pædagogiske arbejde.
Ventetid vil koste personaleresurser
Skolebestyrelsen på Langagerskolen peger på, at mange
elever allerede har en times transport både morgen og eftermiddag, da skolen
dækker hele Aarhus Kommune. Kollegerne på Stensagerskolen er inde på det samme.
Skolens elever er kognitivt fra to år til seks-syv års alderen, ”hvor det
normalt vil være utænkeligt at kunne vente 30 minutter, og så to gange om
dagen”.
Aarhus Skolelederforening bryder sig heller ikke om
forslaget.
”Vi risikerer, at det pædagogiske personale skal stå
meget længe og vente på taxi efter endt undervisning/SFO, da eleverne ikke kan
være uden opsyn i ventetiden. Der vil dermed gå unødig tid, som kun kan tages
fra undervisning/børnetid i SFO eller forberedelsestid, hvilket vil gå markant
ud over kvaliteten af undervisning og SFO”, skriver skolelederforeningen.
Forslag passer ikke til skolernes virkelighed
Kommunen foreslår også, at der som udgangspunkt ikke
skal kunne ændres i en rutekørsel inde i et skoleår, ”medmindre bevillingen
eller forholdene omkring en elev ændrer sig (for eksempel at eleven skifter
skole/adresse)”.
Det passer heller ikke til skolens virkelighed,
fremhæver Aarhus Skolelederforening. For eksempel kan der være behov for at
ændre kørslen i løbet af skoleåret på grund af skemaændringer som følge af
eksempelvis semesterundervisning og personaleudskiftning.
”Ligeledes kan det være nødvendigt at ændre kørslen på
særlige dage, hvor eleverne har fri på andre tidspunkter end normalt. Det vil
også være nødvendigt, hvis en elev meldes ind i SFO midt i skoleåret og derfor
ikke længere skal hentes umiddelbart efter endt undervisning”, skriver
foreningen i sit høringssvar.
Skolelederne peger samtidig på, at elever i en periode
kan have kortere skoledage eller varierende mødetider som en del af en samlet
tværfaglig indsats omkring det enkelte barn.
Skilsmissebørn bliver særligt hårdt ramt
Forvaltningen foreslår også, at der køres et begrænset
antal faste ture fra skolen om eftermiddagen. I dag bestemmer forældre til
børn, som kører i taxi eller minibus, hvornår barnet køres hjem fra SFO.
På samme måde skal det være slut med at køre elever,
hvis forældre er skilt, til flere adresser. I stedet vil kørslen udelukkende gå
fra barnets folkeregisteradresse, så når barnet er hos sin anden forælder, må
forældrene selv finde ud af at få barnet kørt mellem de to adresser morgen og
eftermiddag.
”Skift
mellem forældre kan ofte være svært for mange børn, og for børn hvor
forudsigelighed er altafgørende selvsagt sværere. Det gælder ikke mindst i
familier, hvor der er konflikter mellem forældrene. Derfor bør det fortsat være
muligt, at børnene kan blive hentet og afleveret i begge deres hjem”, skriver
forældreorganisationerne på henholdsvis dagtilbuds- og skoleområdet.
Forslaget
er ude af trit med den virkelighed, moderne familier lever i, supplerer
Stensagerskolens bestyrelse, som vil bede Danske Handicaporganisationer undersøge,
om forslaget lever op til Handicapkonventionens artikel 23 om retten til familieliv.
Samme spørgsmål stiller brugerrådet for Specialkørsel
i Aarhus Kommune.
Ingen kørsel i ferier kan føre til mistrivsel
I dag bliver eleverne kørt i SFO i skoleferier, hvis
forældrene ønsker det, men det vil Aarhus Kommune ikke længere tilbyde, hvis politikerne
vedtager de ændringer, børn og ungeforvaltningen lægger op til. I stedet kan
forældre søge om kørsel efter serviceloven.
Det finder blandt andre skolebestyrelsen og
medudvalget på Katrinebjergskolen urimeligt.
”Det kan dreje sig om flere uger i den lange
skolesommerferie, hvor mange forældre ikke har mulighed for at holde fri og
passe deres børn. Desuden ved vi, at netop børn med særlige behov i høj grad
kan profitere af at komme i SFO på fri- og feriedage”.
Skolebestyrelserne på Beder Skole og Langagerskolen er
på linje:
”Forslaget øger uligheden og kan underminere det
pædagogiske arbejde for de mest sårbare børn”, lyder det fra Beder.
”Flere af eleverne på Langagerskolen har brug for
faste rutiner, derfor er de fortsat i skole, selv om der er ferie eller enkelte
fridage. Minus kørsel betyder brud på rutinen og dermed øget risiko for
konflikt eller mistrivsel”, supplerer Langagerskolen.
Flere elever skal lære at klare sig selv
Det pædagogiske perspektiv i kommunens
udspil er, at den enkelte elev skal have det mindst vidtgående kørselstilbud.
Derfor skal flere elever lære at køre med bus, og elever, som kører alene i taxi
i dag, skal lære at køre sammen med andre børn. Det skal gøre eleverne
selvhjulpne, livsduelige og klar til voksenlivet.
Selv om flere anerkender målet om større selvhjulpenhed i deres
høringssvar, falder forslaget ikke i god jord i den aktuelle situation.
”Vi er meget uenige i, at livsmestring og selvhjulpenhed skabes bedst
gennem besparelser”, skriver skolebestyrelsen på Beder Skole, mens medudvalget
på Langagerskolen peger på, at man kan træne flere i at køre med offentlig
transport uden en vidtrækkende ændring af de nuværende regler.
Skolebestyrelsen og medudvalget på Katrinebjergskolen undrer sig over, at
forslaget ingen steder tager stilling til, hvem der skal træne de børn, der
måtte være i stand til at lære at klare sig selv.
”Det er helt urimeligt og også urealistisk, hvis man forestiller sig, at
tiden til bustræning skal findes i den almindelige personalenormering”, skriver
de i deres fælles høringssvar.
Lærerforening stiller to alternative spareforslag
Flere høringssvar hæfter sig ved, at forvaltningen ikke sætter beløb på,
hvad de forskellige forslag vil føre til af besparelser. Det gælder blandt
andre Århus Forældreorganisation, Skole og Forældre Aarhus og skolebestyrelsen
på både Beder Skole og Langagerskolen.
”Er der reelt lagt op til større besparelser end nødvendigt? Det kan ikke
vurderes, og det er svært at fremsætte alternative forslag, da man ikke kan
vurdere, hvad der er behov for af ’erstatningsforslag’, hvis man foreslår at
pille et eller flere forslag ud”, skriver skolebestyrelsen på Langagerskolen.
Det holder ikke Århus Lærerforening fra at stille to
alternative spareforslag. Det ene er at give forældre, som selv kører deres
barn til og fra skole, statens højeste kilometertakst, så flere vælger den
løsning. Det bør være billigere end for eksempel solokørsel i taxi.
Den kommunale kørselsudgift kan også reduceres ved at afskaffe
skolehenvisningspolitikken, hvor tosprogede elever bliver kørt til andre skoler
end deres distriktsskole.
”Mange tosprogede børn er i 17 år blevet kørt i busser
fra især vestbyen til andre steder i Aarhus i bestræbelserne på at øge deres
dansksproglige kompetencer – dog uden at de har profiteret af ordningen fagligt
eller trivselsmæssigt”, skriver Aarhus Lærerforening.
Forslagene til nye regler for
skolekørsel er sendt til politisk behandling. Du kan se forslagene og læse de
26 høringsvar her.