Læreren skal tro på, at kreativitet kan tillæres, og eleverne skal mærke, at eksperimenter rent faktisk værdsættes, skriver Anna Pedersen.
Prisnomineret: Slip tøjlerne, så kreativiteten kan sprudle, siger Anna til musiklærerne
Skal det lykkes at fremme kreativitet i musikvalgfaget, kræver det mod til en passende mængde kaos, skriver Anna Pedersen i sit bachelorprojekt. Hun har udviklet en didaktisk model, som musiklærere kan bruge. Hendes projekt er nomineret til en pris hos Lærerprofession.dk.
Politikerne ønsker, at børn og unge skal udvikle
kreativitet, så vores samfund er godt rustet til fremtiden. En folkeskoleaftale
lægger op til mere kreativ undervisning – blandt andet med 120 timer til et
ekstra praktisk-musisk valgfag i 8. og 9. klasse.
Men hvordan skal politikernes ønske om mere kreativitet egentlig indfries i
praksis, spørger Anna Hamborg Pedersen i sit bachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Aarhus ved Via University College. Projektet er nomineret
som et ud af ti til Lærerprofessions-prisen som årets bedste bachelorprojekt.
Mere kreativitet er blot én af mange opgaver, der påhviler læreren, og det
kræver tilsyneladende ikke så lidt kreativitet at løfte den. I praktiktiden har
hun oplevet, hvor udfordrende det kan være at skabe en musikundervisning, hvor
eleverne både kan og tør ”arbejde eksperimenterende med kreative processer”,
som der står i Fælles Mål for faget.
Ikke mindst fordi kreativitet er en abstrakt størrelse, men
også fordi Anna Pedersen oplevede, at eleverne i udskolingen foretrak konkrete
opgaver med én rigtig løsning. De skolepolitiske tendenser og oplevelserne i
praktikken har gjort hende nysgerrig på, hvordan musiklærerne i folkeskolen kan
skabe plads til kreativitet.
”Hvilke muligheder har musiklæreren for at understøtte elevernes udvikling af
kreativitet i musikundervisningen på valghold?”, spørger hun i
problemformuleringen.
En balance mellem to poler
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Anna Pedersens hypotese er, at kreativitet kan tillæres. Hun
læner sig op ad blandt andre Lene Tanggaard og Feiwel Kupferbergs arbejder og
sidstnævntes tanker om, at ”kreativitet er noget socialt, det udfoldes altid i
samspil mellem mennesker og kan derfor kun forstås i en sådan social kontekst”.
Empirien til projektet har hun fra observationer på fire valghold i musik på tre
folkeskoler i Aarhus kommune og interview med tre musiklærere.
Med en sammenkobling af teori og praksis har Anna Pedersen fundet flere
uoverensstemmelser mellem intentioner og virkelighed.
På den ene side er der kreativitetsforskning, som viser, at
de bedste betingelser for kreativitet er dem, hvor der er tid til fordybelse,
og hvor eksperimenter og nytænkning værdsættes. Derudover
uddannelsespolitikkens eksplicitte mål om, at børn og unge skal udvikle kreativitet.
På den anden side findes virkelighedens folkeskole. Her er tiden knap, og eleverne
skal klædes grundigt på til en valgfagsprøve med høje krav og konforme
vurderingskriterier. Her står én musiklærer med 18 elever, hvoraf mange har
valgt musik som deres tredje eller fjerde prioritet, og hvoraf få kan spille et
instrument i forvejen. Og samtidig er eleverne flasket op med læringsmålsstyret
undervisning og med de rigtige svars pædagogik. Derfor har de brug for tydelige
instruktioner og opgaver med én rigtig løsning – også i musiktimerne, skriver
Anna Pedersen.
Bekymrende beskrivelser
Hun citerer hjerneforsker Kjeld Fredens, der mener, at ”kreativitet kræver
plads til uforudsigelighed, og at opfindsomheden skal have løsere tøjler i
skolen for at nå det fulde potentiale af læring”.
Det er ”paradoksalt, at man i 2018 indførte en obligatorisk prøve i de
praktisk/musiske valgfag med det ønske at styrke fagligheden”, skriver hun og
kalder det bekymrende, at tre musiklærere beskriver musikfaget som et
mestringsfag, hvor eleverne først og fremmest bliver bedømt på deres
instrumentbeherskelse og musikteoretiske viden, og at de tre lærere samtidig beskriver
kreativitet, som noget der beror på intuition og talent.
”Hvorfor overhovedet beskæftige sig med noget, der kun hører den dygtige
kunstner til, og som ikke bliver værdsat i en prøvesammenhæng”, spørger Anna
Pedersen. ”For mig at se er det en forudsætning for den
kreativitetsfremmende musikundervisning, at læreren tror på, at kreativitet kan
tillæres, og at eleverne mærker, at eksperimenter rent faktisk værdsættes”.
Bud på en didaktisk model
Hun konkluderer derfor, at musikfagets rammer og ydre betingelser gør det svært
at praktisere en kreativitetsfremmende undervisning, men at det kan lykkes at
skabe et rum for kreativitet. Ved at nedtone de håndværksmæssige udfordringer i nogle aktiviteter og ved
hjælp af den rette stilladsering - med både modstand og medtænkning i passende
grad. ”Modstand kan være i form af benspænd og konkrete fokuspunkter til
elevernes kreative processer. Medtænkning kan være i form af vejledning og
hjælp til at omsætte elevernes ideer til handling. Læreren må kort sagt
nødvendiggøre kreativitet”.
Derudover fremhæver hun lærer-elev-relationen, for gennem en god relation til
eleverne kan læreren motivere dem til at turde eksperimentere og udtrykke sig
musikalsk.
”Det er desuden vigtigt, at læreren selv er modig og tør give plads til en
passende mængde kaos. Han må skabe muligheden for, at eleverne kan vænne sig
til at være abstrakte og i højere grad lade dem prøve selv. Læreren bør undgå
at lægge et overdrevent fokus på valgfagsprøven”, mener hun og præsenterer et
bud på en didaktisk model, som musiklæreren kan bruge i sin planlægning af
aktiviteter, der kan fremme kreativitet. Modellen består af tre elementer - ”forudsætning”, ”værdsætning” og ”rammesætning”.
Om Anna Hamborg Pedersen modtager en pris for projektet afsløres fredag den 15.
november, når Lærerprofession holder prisfest i København.