"Lærerne er afgørende for elevernes læring. Jeg tror, på, at vi som folkeskole og arbejdsplads har gavn af, at lave udvikling i samarbejde", siger rådmand for børn og unge i Aarhus Kristian Würtz.

Aarhus: Samarbejde sikrer sammenhæng mellem kvalitet og undervisning

Lærere, ledere, forældre og rådmanden for Børn og Unge i Aarhus er gået sammen om at sikre udviklingen af den aarhusianske folkeskole, selvom sparekniven også rammer Aarhus. "Vi skal ikke have KL ind over", lyder det fra Århus-lærerformand.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange kommuner har haft besøg af KLs konsulenter, der har analyseret på lærernes arbejdstid og fundet frem til, at der er grundlag for, at lærerne skal undervise mere. Men det ensidige fokus på undervisningstid fører ikke noget godt med sig, mener formand for Århus Lærerforening Søren Aakjær. Derfor har kommunalpolitikerne, lærerforeningen, skolelederne og  forældrene sammen valgt nye veje.

 "Vi er bekymret for den nationale udvikling. Vi har investeret i et godt samarbejde her i Aarhus. Vi har nu givet hinanden håndslag på, at vi har et tillidsfuldt samarbejde. Vi går ikke ind i et samarbejde med KL, vi gør det, som passer til Aarhus", siger Søren Aakjær.

 "Der er en risiko for, at debatten om folkeskolens kvalitet bliver reduceret til et spørgsmål om, hvor stor en del af arbejdstiden, lærerne bruger på undervisning og afgangselevernes gennemsnit. Det er en alt for snæver definition på, hvad der er kvalitet i folkeskolen. Den diskussion vil vi gerne brede ud.", siger rådmand for børn og unge Kristian Würtz. "Vi vil gerne gøre de ret gode skoler, vi har i forvejen, bedre. For mig at se er det en styrke, hvis vi gør det med de parter, der interesserer sig brændende for skolen. Lærerne er afgørende for elevernes læring. Jeg tror på, at vi som folkeskole og arbejdsplads har gavn af, at lave udvikling i samarbejde".

Også skolelederne er glade for samarbejdet.

"Skolelederforeningen har presset på for at få en diskussion af, hvad der er kvalitet i folkeskolen. Vi er ikke enige om alt, men vi tager nogle drøftelser og prøver hinanden af. Og det er positivt", siger formand for Aarhus Skolelederforening Stefan Møller Christiansen.

Bondo: Kommunerne skal prioritere lærernes arbejdstid

Aarhus skal også spare

I stedet for blot at tænke i undervisningsprocenter har parterne valgt at søsætte projektet:  "Kvalitetsløftet - et løft til folkeskolen". Det bliver for alvor skudt i gang den 10. februar, og målet er at tænke arbejdstidsaftalen meget tæt sammen med ønskerne om større faglighed, ny skolestruktur, øget inklusion og rummelighed, som altså skal udføres samtidig med at der skal ske besparelser.

"Undervisningsdelen skal hæves i Aarhus. Det er besluttet. Vi tror på, at vi ved at samarbejde om det, kan løse den opgave, så vi noget godt ud af det", siger rådmand Kristian Würtz.

"Vi har accepteret, at der er strammere økonomiske rammer. Der skal spares 50 millioner kroner, men vi håber, at noget af besparelsen ved en ny skolestruktur. Vi skal også forhandle om arbejdstiden, og det er ikke sikkert, at vi ender på en A08. Det kan godt være, vi ender på en KTO-aftale", siger kredsformand Søren Aakjær.