Elever med autisme kan alligevel ikke finansiere Nest-klassers dobbeltbemanding
Nest i Aarhus er dyrere at drive, end det var tænkt, da de to første klasser blev etableret på Katrinebjergskolen i 2016. Det er der to årsager til. Den ene skyldes, at det ikke lykkes at få så mange elever i målgruppen for specialskole med som planlagt.
I stedet for at sende elever med autisme i dyre
specialtilbud har Aarhus Kommune oprettet Nest-klasser, hvor 12 elever fra
skoledistriktet undervises sammen med fire normaltbegavede elever med autisme,
som er visiteret til specialundervisning. Der er to undervisere på i stort set
alle lektioner, hvoraf den ene hovedsageligt finansieres af de sparede udgifter
til specialundervisning.
Annonce:
Det var tanken bag økonomien, da Nest blev skudt i gang for
snart syv år siden med to børnehaveklasser på Katrinebjergskolen i det nordlige
Aarhus. Sådan er det imidlertid ikke gået. Det blev Aarhus Kommune opmærksom på
ved en evaluering i 2019, og derfor blev der lavet en ny økonomisk ramme
omkring Nest-klasserne, en såkaldt businesscase.
Færre elever skulle have været i specialskole
Der er to årsager til, at forudsætningerne blev ændret,
forklarer administrativ leder Klaus Jepsen fra PPR. Den ene handler om
fordelingen af eleverne med autisme.
”Vi rammer ikke den oprindelige forudsætning med, at en del
af eleverne med autisme ellers skulle have været i specialskole. Vi er gået fra
forventet 40 procent fra specialskole til 12,5 procent. Med andre ord
forventede vi, at tre ud af otte elever med autisme skulle have været på
specialskole uden Nest, men reelt er det kun én ud af otte”, siger Klaus
Jepsen.
Uden Nest ville de syv andre elever med autisme have gået i
specialklasse. Økonomisk er det en afgørende forskel, da en plads i en
specialklasse er billigere end på en specialskole. Eller sagt på en anden måde:
Kommunen sparer ikke så meget som forudsat.
Faldet skyldes læringsmæssige hensyn
Klaus Jepsen fortæller alene om det økonomiske aspekt. I
stedet forklarer chef for PPR Helle Mølgaard, hvorfor forudsætningen om, at 40
procent af eleverne med autisme skulle være i målgruppen for en specialskole,
ikke har holdt stik.
”Faldet skyldes i høj grad, at der i forbindelse med
visiteringen ind i Nest-klasserne har vist sig et billede af, at klassernes
muligheder for at blive velfungerende kræver et lavere antal elever i målgruppen
for specialskole”.
Annonce:
Det kan sammenlignes med, når elever sættes sammen til
specialklasser. Her er der også fokus på at skabe de bedste betingelser for
læring og trivsel, tilføjer Helle Mølgaard.
”I begge tilfælde kræver den individuelle vurdering af en klasse,
at eleverne skal sættes sammen, så de profiterer af rammen. Her viste de første
år med Nest, at den sammensætning, som vurderes at profitere bedst af
Nest-pædagogikken, indebærer færre elever i målgruppen for specialskole”, siger
PPR-chefen.
Nest-elever trives som alle andre
Eleverne i Nest-klasserne i Aarhus trives generelt bedre end
elever i specialklasse og på nogenlunde samme niveau som i de almene klasser.
Det viser et notat, som kommunens børn- og ungeforvaltning
har lavet ud fra data i den nationale trivselsmåling i skoleåret 21/22. På det
tidspunkt var der 12 Nest-klasser i kommunen fordelt på 11 klasser for
distriktselever og elever med autisme på Katrinebjergskolen og en klasse på
Beder Skole, hvor målgruppen udover distriktsbørn er elever med ADHD.
Notatet ser på hele klassens trivsel og altså ikke specifikt
på elever med eller uden en diagnose. Den dag målingen blev lavet, var der lidt
lavere trivsel i 0. til 3. klasse sammenlignet med almenklasserne i kommunen,
mens eleverne i 4. og 5. klasse havde en højere trivsel end i almenklasserne.
Skoleleder Christian Hyltoft Hellum fra Katrinebjergskolen
kender kun tallene fra sin egen skole, og han hæfter sig ved, at de var markant
anderledes i året for undersøgelsen end i de foregående skoleår.
”Trivslen svinger en del fra år til år i både Nest-klasserne
og i vores distriktsklasser, så set fra min stol drejer det sig ikke om Nest,
men om at vi skal være opmærksomme på, at der i nogle klasser er behov for en
trivselsindsats”, siger Christian Hyltoft Hellum.
Frit skolevalg spiller ind på klassestørrelsen
Nest-klasserne planlægges på baggrund af evalueringen fra
2019 til at blive udvidet med en elev med autisme fra 3. klasse og yderligere
én i 8. klasse, så der i resten af skoleforløbet går seks elever med autisme i hver
Nest-klasse. På samme måde skal der løbende optages flere elever fra
skoledistriktet, men hvor mange er der ikke sat præcist tal på.
Annonce:
”Langt hen ad vejen er det lykkedes at få flere elever med
autisme ind i Nest-klasserne. Det ligner meget som hos vores specialklasser.
Men Katrinebjergskolen har ikke det forventede antal elever fra skoledistriktet
set i forhold til businesscasen. Det har vist sig, at det er lettere for os at
visitere elever med autisme til Nest, mens forældre til børn i skoledistriktet
har frit skolevalg”, siger administrativ leder Klaus Jepsen om den anden årsag
til, at det er blevet dyrere at drive Nest-klasserne.
Små huse får forældre til at flytte væk
Lige nu mangler Katrinebjergskolen cirka tre distriktselever
pr. Nest-klasse i de ældste årgange, fortæller skoleleder Christian Hyltoft
Hellum.
”For otte år siden lavede vi en businesscase med to
parametre: Et økonomisk og et om at vi skulle gå fra små til store
fællesskaber. Men det levede liv spiller ind. Parcelhusene i vores distrikt er
fra 1950’erne og 1960’erne, og de er små, så når en familie får barn nummer
tre, flytter den til en større bolig i en af forstæderne. Frafaldet ser ikke
anderledes ud i Nest-klasserne end i vores distriktsklasser, men det giver os
en udfordring med at skalere Nest-klasserne”, siger skolelederen.
Annonce:
Nest er nået til 6. klasse, og måske er der lysere tider på
vej.
”Der er større mobilitet i de ældste klasser, og det seneste
år har vi fået tilført elever, dels fra friskoler, dels fra naboskoler”, siger
Christian Hyltoft Hellum.
Nest er stadig en god ’forretning’
Allerede efter tre år med Nest stod det klart, at klasserne
ville blive dyrere end forventet. Det viste evalueringen af Nest i 2019.
Det fik Aarhus Kommune til at opstille den nye businesscase
for et fuldt Nest-tilbud fra 0. til 9. klasse omfattende 20 klasser med i alt
420 elever, hvoraf 112 alternativt ville gå i et specialtilbud. Ifølge den
reviderede case koster det en årlig merudgift på 750.000 kroner at drive Nest,
hvilket svarer til 6.700 kroner pr. elev med autisme.
Det tal skal ses i lyset af, at den gennemsnitlige udgift
til en elev med autisme i målgruppen for Nest ellers ville ligge på cirka
191.000 kroner. Så selv om Nest-klasserne er blevet dyrere, er de stadig en god
’forretning’.
Kommunen har ikke genberegnet alle tal
Aarhus Kommune har ikke regnet på, om den reviderede
businesscase holder.
”Vi kender ikke beløbets størrelse i dag, for vi har ikke
genberegnet alle tal. Det skal vi gøre på et tidspunkt. Vi skal også se på, om Nest
har betydning på det sociale område. Om eleverne med autisme for eksempel har
brug for at komme mindre i aflastning end elever i specialklasse. Tanken er, at
eleverne skal klare sig bedre og bedre, fordi de går i Nest, så de får mindre
behov for støtte”, siger Klaus Jepsen fra PPR.
I 2021 oprettede Aarhus Kommune en Nest-klasse på Beder
Skole, hvor de visiterede elever har ADHD. Ligesom på Katrinebjergskolen skal
Nest-klasserne i Beder vokse op nedefra, så skolen til sidst har en Nest-klasse
på hver årgang.