Den er gal - historisk gal - med folkeskolernes
økonomi. Det budskab er det klare budskab fra Danmarks Lærerforening direkte til politikerne på Christiansborg.
”Folkeskolen har brug for
øjeblikkelig politisk og økonomisk opbakning og prioritering nationalt, så
kommunerne har mulighed for at handle lokalt. Der skal handles, og det haster.
Folkeskolens økonomi er efter årtiers løbende besparelser presset helt i bund”,
lyder det i blandt andet i opråbet fra lærerne, der også er sendt til landets medier.
I opråbet påpeger lærerne, at
skolerne ikke mærker noget til, at ”penge har vi mange af”, som statsminister Mette
Frederiksen (S) ellers har udtalt.
”På skoleområdet er der i 2023
budgetteret med 860 millioner kr. mindre end de reelle udgifter i 2022. På den
baggrund virker de 35 millioner, der er afsat på næste års finanslov, nærmest
som en hån”, lyder det i resolutionen.
Lærerne peger også på, at man
oplever, at politikerne på Christiansborg har en oplevelse, at man allerede har
styrket folkeskolen med den såkaldte ’lærermilliard’ og det kommende nedsatte
klasseloft i de yngste klasser.
”Men mens politikerne hælder
lidt i toppen, fosser det ud af bunden”, lyder det i lærernes opråb.
Sådan lyder resolutionen
Folkeskolen har brug for økonomisk opbakning fra Christiansborg
En stærk folkeskole er en investering i fremtiden. Det er en
investering, der betaler sig, både økonomisk, uddannelsesmæssigt og
menneskeligt – og det er en helt nødvendig investering, hvis vi fremover skal
have en folkeskole, der udgør et solidt fundament under vores samfund.
Vi sender derfor en kraftig appel til politikerne på
Christiansborg: Folkeskolen har brug for øjeblikkelig politisk og økonomisk
opbakning og prioritering nationalt, så kommunerne har mulighed for at handle
lokalt. Der skal handles, og det haster. Folkeskolens økonomi er efter årtiers
løbende besparelser presset helt i bund.
Alligevel sparer kommuner over hele landet netop nu på
skolerne: Lærerstillinger nedlægges, indsatser til elever med særlige behov
spares væk, folkeskoler lukkes og vi har aldrig set så mange genåbnede
budgetter. Næste års økonomi trækker mørke skyer over folkeskolen.
Besparelserne har alvorlige konsekvenser for folkeskolens
fællesskab og for undervisningen. Forebyggende tiltag som tolærertimer og
støtte spares væk, selvom flere elever mistrives. I takt med, at der skal
findes penge til de mange børn, som har brug for specialundervisning, udhules
den almene undervisning.
Det går ud over elevernes faglighed og forringer elevernes
trivsel yderligere. Samtidig forringes lærernes mulighed for at lykkes med
opgaven og skolernes evne til at rekruttere og fastholde uddannede lærere.
Regeringen har flere gange fundet nye milliarder i statens budgetter.
Finansministeren kalder økonomien ”bomstærk”, og
statsministeren taler om, at ”penge har vi mange af”. Det mærker vi ikke på
skolerne. Her vendes hver en krone flere gange - og alt fra ekskursioner til
støttetimer spares væk. På skoleområdet er der i 2023 budgetteret med 860
millioner kr. mindre end de reelle udgifter i 2022. På den baggrund virker de
35 millioner, der er afsat på næste års finanslov, nærmest som en hån.
Kommunernes økonomi er under pres af inflation, demografi og
flere med særlige behov – og lærermilliarden bliver mange steder brugt til at
lappe huller i vejene.
I Danmarks Lærerforening vil vi gøre alt, vi kan, for at
vende udviklingen og skabe en stærk og attraktiv folkeskole. Vores medlemmer
ønsker at undervise, så alle elever løftes fagligt og trives i et stærkt
fællesskab. Men vi kan ikke skabe bedre undervisning for færre midler.
Formanden: Aldrig set værre i 30 år
Som start på lærernes kongres tirsdag gjorde formand Gordon Ørskov Madsen det klart, at han aldrig nogensinde har oplevet en så alvorlig økonomisk
situation i sine snart 30 år, han har arbejdet i og med folkeskolen.
Næstformand Dorte Lange præsenterede resultaterne fra foreningens nyeste rundspørge blandt foreningens
lokale lærerkredse. De lokale lærerkredse i 70 procent af
kommunerne vurderer, at der er udsigt til besparelser på skoleområdet næste år i de
budgetter, som kommunalpolitikerne forhandler i disse dage.
Fra talerstolen fortalte hun, at den pressede
økonomi betyder færre timer med to lærere, og at færre elever får støtte i den
almene undervisning.
”Vi vidste godt, at det stod slemt til, men
vi kan se, at budgetterne for 2024 er endnu værre, end vi havde frygtet”, lød
det fra Dorte Lange.
I sin mundtlige beretning havde Gordon Ørskov
Madsen peget på konkrete eksempler som, at der i Aalborg er udsigt til
en nedlæggelse af mere end 100 lærerstillinger, og at skolerne i Guldborgsund Kommune
næste år skal spare 29 millioner kroner og hele 62 millioner i 2027.
Og at man i Lejre Kommune konsekvent budgetterer
med en lærerløn, der ligger 60.000 kroner for lavt.
I Rødovre græder
politikerne
I Rødovre er kommunen så presset,
at man indledte skoleåret med at melde ud, at der ikke er råd til vikarer resten
af året.
Fra talerstolen fortalte den lokale
lærerformand og hovedstyrelsesmedlem Anders Liltorp, at den økonomiske situation er
så alvorlig, at selv de lokale politikere er dybt berørt af situationen.
”Jeg ved, at
der til budgetseminarer er politikere, der har siddet og grædt”, sagde han og
pegede på, at finansminister Nikolaj Wammen (S) har kaldt årets finanslovsudkast
for sjovere end normalt, fordi den nationale økonomi er stærk.
”Undskyld mit
sprog - der er fandme ikke noget at grine ad i Rødovre. Jeg håber, at der er
nogen på Christiansborg, der snart vågner op fra deres tornerosesøvn”, sagde
han.
København:
Politikerne må selv tage ansvaret
Hovedstyrelseskollegaen Katrine Fylking, der er formand for Københavns
lærere, påpegede fra kongressens talerstol, at politikerne i flere kommuner er begyndt at løbe
fra deres ansvar, når der skal findes penge på de trængte budgetter.
Det sker, når de
beslutter, at pengene skal findes via såkaldte grønthøsterbesparelser, hvor besparelserne meldes ud, og så må skolerne selv finde ud af, hvor de skal skære ned.
For ifølge Katrine
Fylking betyder det, at forvaltningerne ikke får beskrevet, hvad besparelserne kan have af konsekvenser, og at
der er risiko for, at lærerne kan komme til at fremstå som skyldige i de forringelser, der gennemføres.
”Vi skal ikke tage ansvar for nogen
besparelser. Det skal politikerne”, lød det fra den københavnske lærerformand,
som kaldte det vigtigt, at det er ”tydeligt for alle, hvor der vil være
kvalitetsforringelser”.
Katrine Fylking opfordrede derfor alle
sine kredskolleger til at kæmpe modstand
imod lokale grønthøsterbesparelser.
Underfinansieringen åbner for private
markedskræfter
Fra talerstolen blev
der også peget på, at den pressede økonomi har åbnet for, at kommercielle interesserer
i stigende grad er begyndt at investere i folkeskolen.
”En stærkt underfinansieret
folkeskole er i fare for at blive undermineret af private markedskræfter. Det
skal vi kæmpe i mod med alt, hvad vi har”, sagde hovedstyrelsesmedlem og
kredsformand i Odense Charlotte Holm.
”Det ser vi allerede med erhvervsdrivende
fonde, der vil noget mere end at donere penge til et godt formål. De har
særinteresser og vil have indflydelse på indholdet i skolen. Men er det nu så
farligt? Ja, det er det. Det viser internationale erfaringer”, sagde hun
videre.
Det kan have meget alvorlige
konsekvenser for folkeskolen, påpegede hun.
”Kommercielle interesser
underminerer skolegang, der baserer sig på kritisk tænkning, lighed og
demokratisk deltagelse, og det udfordrer lærerens professionelle autonomi som
igen udfordrer elevernes trivsel og udbytte af undervisningen”, sagde Charlotte
Holm.