”Skolelederne skal uddannes til at være faglige fyrtårne, der kan træffe pædagogiske og didaktiske valg og sætte den faglige retning lokalt", lyder det fra undervisningsminister Merete Riisager i et skriftligt svar til SF's Jacob Mark.

Riisager kommenterer kritiseret skolelederuddannelse

København og Aalborg sender skoleledere på en efteruddannelse i Oslos ledelsesmodel, som er blevet stærkt kritiseret for sit ensidige fokus på resultatmål. Undervisningsminister Merete Riisager understreger, at skoleledere skal have fokus på faglighed og dannelse.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvad er ministerens holdning til det pædagogiske grundlag i skolelederuddannelsen ved Handelshøyskolen BI i Oslo, som bl.a. Københavns Kommune og Aalborg Kommune anvender"

Det spørgsmål har SF's Jacob Mark stillet til undervisningsminister Merete Riisager.

Baggrunden for spørgsmålet er, at der i november sidste år var en debat omkring den norske skolelederuddannelse - også på folkeskolen.dk.

Eksperter advarer mod målstyringsuddannelse til skoleledere 

Her var blandt andre lektor Niels Jakob Pasgaard bekymret over, at store kommuner ville sende skoleledere på en skolelederuddannelse, der er inspireret af Oslos skolevæsen. Han ser Oslo-skolen som et opgør med det danske skolesyn:

"Det er et udtryk for en amerikaniseret tilgang til skolen, hvor det væsentligste styringsparameter bliver resultatmål: Skolen skal levere en vare, og så er der en stram styringskæde som skal sikre, at alle arbejder hen mod de samme mål, så vi kan klare os godt, når vi sender eleverne til test", sagde han til folkeskolen.dk dengang.

Riisager: Sæt fokus på god undervisning

Nu forholder Merete Riisager sig også til det pædagogiske grundlag, og hun mener, at det er tid til et opgør med "den mekaniske målopfyldelse" i skolen:

 "Jeg har noteret mig, at skolelederuddannelsen fra Handelshøyskolen BI er blevet kritiseret for ensidigt at fokusere på læring som noget målbart og på lærings- og resultatmål. Jeg har også noteret mig, at Osloskolen er blevet kritiseret for sine 5.000 læringsmål og 273 styringsindikatorer. Jeg mener, at der er behov for at gøre op med den mekaniske målopfyldelse i skolen og sætte fokus på den gode undervisning", lyder det fra Merete Riisager i svaret til Jacob Mark.

Brug regeringens model for skolelederuddannelse

Merete Riisager mener, at skoleledere bør uddannes til at fokusere på faglighed og dannelse:  

"Skolelederne skal uddannes til at være faglige fyrtårne, der kan træffe pædagogiske og didaktiske valg og sætte den faglige retning lokalt. Og så skal fremtidens skoleledere have fokus på både faglighed og dannelse. En god skoleleder skaber balance mellem den gode undervisning, det gode børneliv og de faglige resultater", skriver hun og henviser til regeringens model for en skolelederuddannelse, som blev præsenteret i foråret.

Bondo om ny skolelederuddannelse: "Den rigtige vej at gå" 

"Regeringen præsenterede i maj 2018 en ny model for den danske skolelederuddannelse, som skal styrke den pædagogiske ledelse og ledelsens forudsætninger for at skabe et godt fagligt miljø for skolens ansatte og eleverne".