Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi står alle på ubetrådt land, og det handler om at forsøge at balancere en helt masse. Foreløbig har jeg valgt at prioritere ret skarpt på, at 9.-klasserne skal have ro i maven, men det kan sagtens være, at jeg må sadle lidt om, hvis denne her situation bliver ved".
Overvejelserne kommer fra engelsk- og dansklærer Karin Keller Albrechtsen på Vestbjerg Skole få kilometer nord for Aalborg.
Hun har engelsk i en 7.-klasse, tre 8.-klasser og to 9.-klasser, og så har hun også lige en enkelt 7.-klasse i dansk. Et regnestykke, der løber op i ikke mindre end 140 elever.
Derfor har Karin Keller Albrechtsen meget klart valgt, hvilke klasser der skal fokuseres på, og hvilke klasser der ikke får lige så meget opmærksomhed.
Tror ikke, det får indflydelse på deres eksamen
Topprioriteringen er blevet de to 9.-klasser, så de får de bedste muligheder for forberede sig på prøven i mundtlig engelsk. Og her har hun fundet en model, der får hende til at tro på, at eleverne her faktisk ikke går glip af så meget.
"Jeg synes faktisk, at det fungerer så godt, at jeg tror ikke tror, at denne er periode får indflydelse på deres eksamen. Jeg har nemlig forsøgt at fortsætte eksamensforberedelsen på nogenlunde samme måde, som vi gjorde, før vi alle blev sendt hjem", siger hun.
På Vestbjerg Skole kommer eleverne til læreren
Den største forskel er, at eleverne ikke er samlet i klassen, men er fordelt i virtuelle studiegrupper à tre-fire elever. Alle studiegrupper arbejder sammen om emnet Generation Z (den nyeste generation, som er opvokset med internet og sociale medier, red.), som er et af de to klassers eksamensemner. Ad tre gange skal grupperne forberede sig på en halvtimes videokonference med Karin Keller Albrechtsen, der foregår på Google Hangouts.
"Jeg har udleveret alle teksterne til emnet. Inden første videokonference skal de skrive noter sammen og udvælge et eller to citater fra hver af de fire personligheder, vi arbejder med. Og så skal producere fem-otte relevante arbejdspørgsmål, de gerne vil have med til en eksamenssituation. Det skal de så præsentere for mig til videokonferencen", fortæller hun og fortæller, at eleverne typisk kommunikerer med hinanden via Facebooks Messenger.
Årskaraktererne skal også på plads
Udover at forløbet har til formål at forberede eleverne til sommerens prøver, har Karin Keller Albrechtsen fortalt eleverne, at deres indsats under videokonferencerne har betydning for deres årskarakter.
"Jeg har sagt til dem, at jeg vurderer deres sprog i forhold til udtale og grammatik, og så vurderer jeg også på initiativ og indsigt i emnet og kulturforståelse".
Lærer har aldrig brugt bogsystemer
I løbet af de 30 minutter skiftes eleverne til at læse et af de arbejdspørgsmål op, de har fundet på, og så skiftes de til at svare på spørgsmålet. De andre rækker så ellers hånden op, hvis de har noget at tilføje. Undervejs stiller Karin Keller Albrechtsen uddybende spørgsmål til enkelte elever eller hele gruppen.
"Det kan eksempelvis være: Hvad synes du er særligt ved Greta Thurnberg? Hvordan inspirerer hun dig, eller hvad mener I om den kritik, hun bliver mødt af om, at hun bliver for sur?".
Får prøvet at lave en synopsis
Inden næste vejledningsmøde skal grupperne have forberedt et oplæg til en relevant synopsis.
"Her handler det eksempelvis, om der skal nogle ekstra kilder på og om de kilder, de har valgt, er relevante. Og så taler vi om, hvorvidt de film eller artikler, de har fundet, kan bruges", fortæller hun.
Nordsjællandske skoler scorer højest til engelsk-eksamen
Inden tredje og sidste videokonference kan eleverne vælge, om den sidse konference skal foregå i gruppen eller individuelt.
"Her taler vi så den endelige synopsis igennem. Her får de så vejledning på sproget, og på om indholdet er på det niveau, det skal være. På den måde når vi igennem et helt emne, som de eksempelvis har mulighed for at bruge til eksamen".
Eleverne er ved godt mod
Endnu har Karin Keller Albrechtsen ikke været igennem den første videokonference med alle 11 studiegrupper. Men det gør ikke noget. Hun havde nemlig fra start forventet, at skolen skulle holde lukket længere end de oprindelige to uger.
Efter dag 6 i den nye skolevirkelighed oplever hun, at 9.-klasserne endnu ikke udviser tegn på nervøsitet i forhold til de kommende prøver, selvom deres prøveforberedende undervisning mod forventning ikke foregår på skolen.
"Det virker til, at de føler sig holdt rigtigt godt i hånden, og det virker til, at de synes, at det er overskueligt. Så de er ved godt mod. Jeg tror faktisk, at det synes, at det er ret voksent, at de skal klare sig meget selvstændigt, og så synes de også, at det er ret cool, at vi kalder det studiegrupper", siger hun og fortæller, at eleverne har mulighed for at stille spørgsmål på dansk de første fem minutter af hver videokonference.
Corona sender 73 procent af verdens børn væk fra skolen
Udfordrede elever får ekstra tid i næste uge
Statsminister Mette Frederiksen gjorde det i går klart, at Karin Keller Albrechtsen og eleverne skal hen på den anden side af påske, får de kan vende tilbage til deres klasselokalerne. Og derfor vil Karin Keller Albrechtsen fra næste uge begynde at have selvstændige videokonferencer med de elever, der har brug for ekstra hjælp.
"Dem har jeg tænkt mig at give dem noget ekstra, fordi det ville ellers jo også gøre normalt. Ingen skal føle sig bagud. Og man kan jo ikke forvente, at der bliver undervisningsdifferentieret i grupperne".
7.- og 8.-klasserne er ikke glemt
Selvom eleverne i 7. og 8. klasse ikke får ligeså meget af hendes opmærksomhed, så er de ikke glemt. Forskellen er, at hun ikke er i kontakt med dem på i samme grad.
"Jeg laver ikke videokonference med dem. 8.-klasserne har fået til opgave at skrive 300-500 ord om How would you eradicate poverty?, som de skal aflevere. I dansk skal de foreløbig træne færdigheder. Jeg ikke er glad for platformene, men i forhold til grammatik giver det fin mening", siger hun og fortæller, at alle elever dog har mulighed for at skrive til hende, hvis de sidder med spørgsmål eller andet.
Eleverne arbejder desuden med Grammatip og læsetræner på forskellige platforme.
Folkeskolen.dk's faglige rådgivere klæder dig på til corona-karantæne
64 opgaver tager uger at gennemgå
Og selvom 7. og 8. klasse foreløbig må leve med at være nedprioriterede, giver de alligevel anledning til en betydelig arbejdsopgave for Karin Keller Albrechtsen. Den skriftlige opgave for 8.-klasserne har resulteret i 64 tekster om, hvordan man kan udrydde fattigdom. Og selvom de kreative bud giver håb for klodens fremtid, så trækker de mange tekster tænder.
"Det kommer til at tage mange uger at komme igennem dem, når jeg samtidig også skal have de mange videokonferencer med 9.-klasserne. Så hvis det her fortsætter, så skal jeg nok have mere tillid til eleverne og i stedet nedprioritere at give dem opgaver, de skal aflevere. For det er simpelthen ikke muligt at nå det hele", siger hun og tilføjer, at hun med tiden kan være nødt til at sænke ambitionsniveauet.
"Jeg kommer nok til at arbejde mere med opgaver, hvor computeren selv giver et svar. Jeg er ikke glad for det, men det er der ikke noget at gøre ved. Jeg må sige, at jeg har fuld forståelse for, at der er mange lærere, der bliver nødt til det, når de er derhjemme med tre små unger, der hænger om benene på dem", siger hun og betegner sig selv som privilegeret, da hun selv har to teenagere, der går i gymnasiet, og derfor er mere selvkørende.
Nødlov på vej: Sådan bliver reglerne for undervisning under Corona-lukningen
"Og på et tidspunkt bliver jeg jo også nødt til at prioritere at være mere i kontakt med mine 7.- og 8.-klasser. Så der er bestemt ikke mindre arbejde af at være hjemme. Men indtil videre går det".