Jeg kan mærke det på min brystkasse lige nu, når jeg tænker tilbage på, hvordan følelsen var, fortalte lærer Karsten Lynge Simonsen på kongressen.

”Manglende forberedelsestid gav mig trykken for brystet”

Tanken om at skulle møde mandag morgen fuldstændig uden at have forberedt dagens lektioner og 15 skolehjemsamtaler sugede al glæden ud af weekenden for Karsten Lynge Simonsen fra Aalborg Lærerforening. Den oplevelse tog han afsæt i, da han i dag var på talerstolen på Lærerforeningens kongres.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er nødt til at kæmpe for aftaler - både for dem, der gerne vil forberede sig hjemme, og dem, der gerne vil lægge alt arbejdet på skolen, lød hans budskab til kongressen.

"Det var en fredag i september 2014. Da jeg gik hjem fra arbejde, vidste jeg godt, at jeg ikke havde nået det, jeg gerne ville. Heller ikke det, der var nødvendigt. Det var umuligt at nå til bunds i de opgaver, jeg havde fået - og det er ikke fordi, jeg stiller vanvittigt store krav til mig selv. Men tidligere på året havde jeg svoret, at jeg ikke ville arbejde aftener og weekender. Så derfor gik jeg hjem med en dårlig fornemmelse i kroppen og i hovedet". 

Karsten Lynge Simonsen ville lade mandag være mandag, og så måtte det jo gå, som det kunne. Weekenden skulle helliges familien og ham selv. Men det var ikke en nem beslutning, fortalte han:

"Det var en hård kamp inden i mig selv mellem på den ene side den dårlige samvittighed og min faglige stolthed. Og på den anden side mit princip om ikke at arbejde gratis derhjemme." 

 DLF: Beskyttelsen i arbejdstidsloven virker ikke

Arbejdsbekymring sluger weekenden

Da Karsten Lynge Simonsen søndag befandt sig i Lundby Krat med sine to børn, skulle friheden rigtig nydes. Det var en af de sidste rigtig varme dage, skoven var skøn, og hans unger var fulde af krudt, fortalte han. Alligevel kunne han mærke, at hans fokus flyttede sig til et helt andet sted.

"Jeg tænkte på mandag. Hvordan fanden det skulle gå. Og en trykken for brystet spredte sig", fortalte han. Mandagen bød både på tre lektioner i 3. klasse og 15 skolehjemsamtaler - alt sammen komplet uforberedt. Oven i hatten stod der på hans plan, at han også skulle forberede tirsdagens morgen i 3.a. Og der var 50 minutter sat af til at forberede det hele.

"Man kan ikke forberede sig på komando"

 

"Den mandag blev den værste dag i mine 16 år som skolelærer. Og jeg var tæt på at knække. Jeg kan mærke det på min brystkasse lige nu, når jeg tænker tilbage på, hvordan følelsen var. Det produkt, jeg leverede, var virkelig utilfredsstillende, og arbejdsglæden var helt i bund", fortalte han kongressen. 

Læreren fra tv: Lov 409 og reform skal ikke knække mig 

Foreningen skal tilgodese alle medlemmers ønsker

Hans budskab til kongressen lød, på baggrund af hans egne oplevelser, at det er vigtigt at kæmpe for aftaler, der tilgodeser alle medlemmernes ønsker. Både dem, der gerne vil forberede sig hjemme, og dem, der gerne vil udføre alt arbejdet på skolen.

"Der er forskelige veje at gå for at løse de her massive problemer. For mig kunne en løsning have været, at jeg - om de her samtaler, som fyldte hele weekenden - kunne have sagt: Dem ordner jeg selv, ligesom i gamle dage. Det har vi en stor gruppe medlemmer som har et ønske om gøre", fortalte han.

Karsten Lynge Simonsen uddybede med tal fra en undersøgelse blandt lærerne i Aalborg: 

"50 procent ønsker en løsning, hvor de kan tage arbejdet med hjem. Derfor kan lærerne i Aalborg dette skoleår selv vælge at tage opgaver med hjem. De kan også vælge at lade være. Men det betyder ikke, at gratis og grænseløst arbejde ikke skal have stor bevågenhed", sagde han og afsluttede med ordene:

"For medlemmernes og sammenholdets skyld bør alle medlemmer kunne tilgodeses i arbejdet med aftaler."