Vi har brug for, at medlemmerne oplever, at det nytter noget - at der faktisk kan gøres noget i fællesskab for at forbedre arbejdssituationen, siger Gordon Ørskov.

DLF: Beskyttelsen i arbejdstidsloven virker ikke

Mange lærere har ikke en dialog med skolelederen om deres opgaveoversigt, inden de får den udleveret - den dialog, som skulle beskytte dem imod det grænseløse arbejde. En fælles indsats skal sikre, at det sker fremover.

Offentliggjort

Fra hovedstyrelsens forslag tilkongresvedtagelse om udvikling af det strategiske arbejde medarbejdstid

De overordnede mål for foreningens videre strategiske arbejdemed Bilag 1.1. og lov 409 er:

  • at medlemmerne har arbejdsmæssige rammer, så det er muligt atløse arbejdsopgaverne kvalificeret
  • at der er balance mellem medlemmernes professionelleforpligtelser og resurserne
  • at medlemmerne kan varetage og løfte det professionelle ansvarunder klare, gennemskuelige og aftalte vilkår
  • at medlemmernes professionelle status er høj og anerkendes
  • at skabe fælles engagement og sikre sammenholdet medlemmerneimellem
  • at der arbejdes på forskellige måder for at skabe gode rammerfor arbejdet og til gavn for arbejdsmiljøet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bondo: Lærerne kan ikke overholde loven

Lov 409 gælder ude på skolerne, men det er ikke indholdet i alle paragraffer, som lærerne mærker i hverdagen.

"Vi oplever, at den væsentligste værnsregel, som blev fremhævet i forbindelse med lovindgrebet, som 'en sikkerhed for læreren mod det grænseløse arbejde' simpelthen ikke bliver overholdt. Nogle steder har ledelsen slet ikke lavet nogen opgørelse eller også er den meget mangelfuld", sagde formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen fra talerstolen, da han i dag tog hul på kongressens debat om DLF's udvikling af det strategiske arbejde med arbejdstid.

 

"Der skal være en forudgående dialog, inden opgaveoversigten udarbejdes", understregede han.

Men der er sorte huller på landkortet. Eksempelvis er udmeldingen fra Kalundborg Kommune, hvor KL's formand er borgmester, at overenskomstens arbejdstidspair blot er hensigtserklæringer, og at opgaveoversigten danner grundlag for en drøftelse mellem leder og lærer. 

"Forkert! Opgaveoversigten udarbejdes på baggrund af dialog mellem ledelse og lærer - citat Lov 409", lyder meldingen fra Gordon Ørskov. 

Flere kommuner og kredse er enige om lærerarbejdstid

  KL, skoleledere og DLF samarbejder

Gordon Ørskov glæder sig over, at både Skolelederforeningen og KL på dette punkt bakker DLF op. 

"KL skriver i Nyhedsbrev til Skoleledere: 'Kommuner og skoleledelser skal være opmærksomme på, at de er forpligtet på at kunne opgøre lærernes arbejdstid efter § 7 i arbejdstidsreglerne' - og vi er helt enige. Det er ikke tillidsrepræsentanten, som skal sørge for at det bliver gjort - det er en arbejdsgiverpligt", lyder det fra Gordon Ørskov og fortæller, at også Skolelederforeningen har meldt ud til skolelederne, at det naturligvis påhviler dem at opgøre arbejdstiden. 

"Men skolelederne er ofte i den situation, at det administrationsgrundlag, de får meldt ud fra kommunerne, ikke levner plads til det", siger Gordon Ørskov.

"Man kan ikke forberede sig på kommando"

Bedre arbejdssituation for medlemmerne "Vi har brug for, at medlemmerne oplever, at det nytter noget - at der faktisk kan gøres noget i fællesskab for at forbedre arbejdssituationen. Den enkelte skal opleve, at det at gøre noget i fællesskab ved de problemer, man står i, også har en positiv effekt på ens egen arbejdssituation. Det er stadig et mål i sig selv at skabe fælles engagement og sikre sammenholdet medlemmerne imellem", siger Gordon Ørskov.

Opdateret kl.15.10: Strategien blev vedtaget med mindre ændringer, se link til højre.

Enig kongres: Lærerne skal sikres bedre arbejdsvilkår

 

Læs mere

Vedtagelsen