Ligesom til de almene prøver bliver eleven bedømt af sin lærer og en ekstern censor i aalborgprøven.Foto: Stolpedalskolen
Aalborg udvikler alternativ til elever, som fritages for prøver
Aalborgprøven skal sikre, at elever får evalueret deres faglige udbytte af undervisningen, selv om de fritages for almene prøver. Det skal hjælpe eleverne til at få øje på deres kompetencer og give dem et mål i udskolingen efter en ofte vanskelig skolegang.
Det har været frustrerende
for udskolingslærerne Dorrith Vilander og Pernille Roed fra G-klasserne
på Stolpedalsskolen i Aalborg, at de ikke havde noget at sætte i stedet, når
deres elever med generelle indlæringsvanskeligheder blev fritaget for
folkeskolens mundtlige prøver.
Annonce:
Nu har de i tre år arbejdet med en alternativ
prøveform.
”Ikke alle vores elever går til alle folkeskolens prøver. Vi
har så udviklet en form, så de kan gå til prøve i hele fagrækken. Når et fag
udtrækkes, vælger eleven et område i faget, hun vil op i. Det kan være
regnearter i matematik eller avisartikler i dansk. Ud fra det laver vi et oplæg
til prøven sammen med eleven. Det gør det trygt for hende at gå til prøve”,
fortæller Pernille Roed.
Elever kan gå op i seks kompetenceområder
Andre skoler i kommunen arbejder også med alternative
prøveformer under den fælles betegnelse aalborgprøven.
Annonce:
Formålet er, at alle
elever får et skulderklap og bliver fejret efter endt skolegang.
Skolerne går til opgaven på forskellig vis, men prøverne har
typisk en praktisk tilgang. For eksempel fremlagde en elev, hvordan hun vil
undgå selv at havne i tv-serien Luksusfælden.
Tilgangen til prøven forudsætter, at eleverne gennem den
daglige undervisning bliver bevidste om deres styrker.
På Stolpedalsskolen er
prøven bygget op om valgfaget Life Skills, som har særligt fokus på elevernes
kendskab til egne kompetencer.
Annonce:
Faget begynder med to timer ugentligt i 7. klasse og udvides
til fire timer i 8. til 10. klasse.
Det indeholder seks kompetenceområder,
blandt andet job, uddannelse og personlige kompetencer og henholdsvis sprog og matematik
i anvendelse
Målet med aalborgprøven
Aalborgprøven
har til formål:
At
understøtte, at flere elever i specialklasser og -skoler går til folkeskolens
prøver og at sikre, at elever, som ikke går til prøverne, tilbydes en
alternativ praksisfaglig prøve.
At
alle elever i specialklasser og -skoler både får et officielt og et lokalt
prøvebevis, og at de oplever fejring ved afslutning af 9. eller 10. klasse.
At
skabe mål, mening og stolthed for elever i specialklasser og -skoler, herunder
at signalere anerkendelse: ”Vi tager prøven alvorligt”.
At
øge kvalitet, fagligt fokus og trivsel ved skolens afslutning.
At
skabe stærkere netværk mellem skoler med specialklasser og specialskoler.
”Vi har sat kompetenceområderne sammen af elementer fra
fagrækken i udskolingen og beskrevet dem i et foreståligt sprog, så eleverne
ved, hvordan de bringer deres faglighed i spil. I matematik i anvendelse kan
eleven for eksempel lave et budget for en rejse eller for, hvad det vil koste
at flytte hjemmefra. Eleverne sætter sig realistiske mål sammen med os, og vi
understøtter dem i at nå målene”, siger Dorrith Vilander.
Til prøve i at skifte olie på en traktor
Annonce:
Efter hvert
forløb i valgfaget får eleverne et kompetencebevis med en vurdering af, hvordan
de har klaret de individuelt opsatte mål.
Beviserne samles i en portefølje, som
eleverne får ved afslutningen af deres skoletid sammen med beviset fra den
egentlige Aalborg-prøve.
”Eleverne får mere ansvar for egen læring, når de finder ud
af, hvad de er gode til, og det understøtter vi igennem praksisfaglige
arbejdsprocesser. Det kræver, at vi har et godt kendskab til vores elever og
taler med dem om, hvad de er gode til. Derfor har vi meget dialog med dem om
læring og mål”, siger Penille Roed.
At gå til prøve er ikke noget, eleverne bare kan, tilføjer
Dorrith Vilander.
Annonce:
”Det er en proces, som bygger på en pædagogisk tænkning.
Hvis en elev elsker dyr, kan det være, at hun skal udvikle sin viden på det
område”.
Det kan også handle om noget helt andet.
”Lige nu har vi en elev, som vil være mekaniker med speciale
i landbrugsmaskiner. Han kan gå til prøve i, hvordan man skifter olie på en
traktor og i sit kendskab til landbrugsmaskiner. Vi tager udgangspunkt i det,
eleven kan, og udvikler på det”, siger Dorrith Vilander.
Bevis
beskriver, hvad eleven kan
Stolpedalsskolens aalborgprøve
Aalborgprøven ser forskellig ud fra skole til skole. Stolpedalsskolen
tilbyder mundtlige prøver i et eller flere af disse kompetenceområder:
Fra idé til anvendelse (8. klasse)
Køkkenkundskab (8. klasse)
Job, uddannelse og personlige kompetencer (9. klasse -
december)
Sprog i anvendelse (9. klasse)
Matematik i anvendelse (9. klasse)
Natur, kultur og bevægelse (9. klasse)
Prøveoplæg
Til prøven udarbejder eleven et oplæg, som skal afspejle
områder indenfor undervisningen i det valgte kompetenceområde. Eleven
demonstrerer ved hjælp af sit prøveoplæg en eller flere særligt udvalgte
færdigheder/kompetencer, som eleven har opnået på baggrund af sine individuelle
mål.
Vurderingskriterier
Formidling
Eleven udtrykker sig i en sammenhængende og disponeret form.
Eleven taler forståeligt og klart.
Eleven lytter aktivt i en samtale samt besvarer uddybende
spørgsmål.
Performance
Eleven udviser god disponering af præsentationen.
Eleven har gjort noget ekstraordinært ud af præsentationen.
Eleven udviser selvtillid.
Fagligt indhold
Eleven viser kendskab til fagområdet.
Eleven bruger fagudtryk.
Eleven demonstrerer opnåede færdigheder inden for
fagområdet.
Læreproces
Eleven redegør for sin proces til opnåelse af de
individuelle mål.
Eleven redegør for sine arbejdsmetoder.
Eleven redegør for, hvad de opnåede færdigheder kan bruges
til.
Egenvurdering
Eleven redegør for sine individuelle mål.
Eleven vurderer, om de individuelle mål er opnået.
Eleven er bevidst om egne kompetencer.
Aalborgprøven
aflægges så vidt muligt i samme termin som de ordinære prøver.
Udgangspunktet vil altid være, at eleverne indstilles til folkeskolens prøver,
men på baggrund af en samtale med lærere, forældre og eventuelt PPR afgør
skolelederen, om en elev skal fritages og dermed gå til aalborgprøven i stedet.
Eleverne glæder sig til prøverne, understreger de to lærere
fra Stolpedalsskolen. For de vil gerne vise, hvad de kan, og ligesom til de
almene prøver bliver de bedømt af deres lærer og en ekstern censor.
På
Stolpedalsskolen får de ikke karakterer efter folkeskolens gængse skala. I
stedet får de bedømmelsen bestået eller ikke-bestået ud fra en række kriterier
(se faktaboks).
Udfordringen er, at prøvebeviset ikke er adgangsgivende,
mener de to lærere.
”Vi har forældre, som spørger, hvad beviset giver adgang
til. Dér er vi ikke endnu, men hvis man nærlæser beviset, kan man se, hvad
eleven kan. Så er det op til en arbejdsgiver at vurdere, om eleven er i stand
til at udføre en given arbejdsopgave, og en ungdomsuddannelse kan bruge det til
at se, om den kan understøtte eleven”, siger Dorrith Vilander.
Eleven er sød og møder til tiden
Det er meningen, at aalborgprøven skal bredes ud til alle
elever, som fritages for de ordinære prøver i den nordjyske kommune.
”Alle vores specialtilbud skal prøve aalborgprøven af til
sommer. Derefter skal vi evaluere og tilpasse modellen, så almenområdet kan
komme med til næste år. Vi er stadig ved at lægge fliserne, og vi er spændte
på, hvilken standard vi ender ud med”, fortæller skolekonsulent Ann Katrine
Rannestad i Børn og Unge, som i sidste uge var vært for et statusmøde om udviklingsarbejdet
for repræsentanter fra udskolingen i specialklasserækker og på specialskoler i
Aalborg.
Der er stor forskel på, om eleven har autisme eller
generelle indlæringsvanskeligheder, så Børn og Unge vil lave et katalog om,
hvordan man kan gribe prøven an alt efter elevens vanskeligheder.
Så kan andre
kommuner lade sig inspirere.
”Der skal ske en anden evaluering, når en elev bliver
fritaget for at gå til prøve. Lidt karikeret kan det ende i en udtalelse om, at
eleven er sød, venlig og møder til tiden, men vi bliver nødt til at evaluere
elevens faglige standpunkter. Både så vi overholder loven, og så vi anerkender
og fejrer alle elevers faglige læring. I prøven bliver fagene kamufleret lidt,
men lærer og censor vurderer det faglige”, siger Ann Katrine Rannestad.
Der opstår let en misforstået omsorg
Børn og Unge i Aalborg er begyndt at føre statistik over,
hvor mange der går til prøve på særlige vilkår eller bliver fritaget.
”Det er op til den enkelte skoleleder at afgøre, og vi kan
se, at der er stor forskel på skolerne. Ikke af ond vilje, men fordi de har
forskellige kulturer. Vores anbefaling er, at skolerne møder eleverne med
forventninger, og med aalborgprøven sender vi et signal om, at også
specialundervisning indeholder faglighed”, siger Ann Katrine Rannestad.
Aalborgprøven skal få skolerne til at fokusere på, at alle
elever skal til prøve.
”Specialklasserne har elever, som er sårbare, så der kan let
opstå, hvad vi kan kalde en misforstået omsorg, som gør, at eleverne ikke
kommer til prøve. Kan vi i stedet forvente, at de går til prøve, hvis vi laver
en form, som evaluerer deres standpunkter? Måske kan det bane vej til, at vi
også får flere til at gå til de almene prøver”, siger Ann Katrine Rannestad.
Lærere får højere ambitioner på elevernes vegne
Aalborgprøven har været med til at rykke ved Pernille Roed
og Dorrith Vilanders generelle syn på eleverne i G-klasserne på
Stolpedalsskolen.
”Før i tiden skrev vi et bevis på, at eleven var sød og ikke
lavede ballade, men hvad kunne han? Aalborgprøven giver os mulighed for at have
højere ambitioner på elevernes vegne med et blik for deres fremtidige
muligheder. Vi evaluerer blot på en anden og mere synlig måde end i
almenskolen”, siger Dorrith Vilander.
Aalborgprøven er kun tænkt til mundtlige prøver, men de to
lærere har allerede eksperimenteret med skriftlige prøver, som passer til deres
elever med generelle indlæringsvanskeligheder.
Lærerformand fremhæver aalborgprøven
G-klassernes udskoling
I udskolingen i G-klasserne på Stolpedalsskolen vil eleven
finde genkendelighed og tryghed i en synlig struktur og tydelig rammesætning. Men
fokus vil være på, at eleven skal kende sig selv så godt, at det er muligt at vende blikket ud mod samfundet og
livet efter skolen.
Eleven skal vide:
Hvad er mine styrker og svagheder?
Hvilken understøttelse har jeg brug for?
Hvilke kompenserende hjælpemidler har jeg brug for?
Hvordan kan jeg få det til at fungere sammen med andre?
Hvis jeg sætter dette mål, hvordan kommer jeg så derhen?
Et stort fokus vil være på kendskab til og besøg på uddannelser
og samarbejde med UU-vejleder.
Endvidere er fokus på prøveforberedende undervisning, som
både kan resultere i, at eleven tager folkeskolens ordinære prøver eller en
prøve i Life skills, som prøver elevens basale færdigheder i for eksempel målsætning
og planlægning af helt nødvendige hverdagsting
I Aalborg Lærerforening ser formand Karsten Lynge Simonsen
store perspektiver i aalborgprøven for både elever og lærere.
”Eleverne får et skulderklap og en god oplevelse med fra
prøven. Samtidig giver det lærerne arbejdsglæde at se deres elever opnå gode
resultater. Lærerne får et andet fokus på deres forventninger til eleverne, når
de kan koncentrere deres indsats i dansk og matematik, mens undervisningen i
idræt ikke behøver være målrettet en prøve, men kan handle om motion og
trivsel”.
Karsten Lynge Simonsen gjorde for nylig
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) opmærksom på den alternative
prøveform.
”Elever med særlige behov kan modtage specialundervisning i
mange år, og alligevel skal de til de samme prøver som alle andre. Medmindre de
fritages. Jeg fortalte ministeren, at vi har gang i et spændende
udviklingsarbejde i Aalborg. Det er nemt at sige, at lovgivningen er dårlig,
men vi viser, hvad der kan stå i stedet for, og som andet, der vokser nedefra,
kan det påvirke den større dagsorden på sigt”, siger lærerformanden.