Skoleleder Merete Gissel har siddet med ved forhandlingerne som formand for de lokale skoleledere: "Helt generelt er der i aftalen fokus på dialog mellem den enkelte leder og læreren og børnehaveklasselederen. På den måde bliver planlægningen prioriteret, og det giver gode forudsætninger for at forberede sig til undervisningen og arbejdet med eleverne", siger hun.

Arbejdstidsaftale i Aabenraa sikrer lærerne 200 timer, de selv kan placere

Lige før store bededag faldt en lokal arbejdstidsaftale på plads for lærerne i Aabenraa. "Efter nogle år uden noget aftalt på kommunalt plan, men stadig med et godt samarbejde, så er det her en stor fordel", siger formand for den lokale lærerkreds Mads Lund.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg håber, at lærerne med denne aftale vil opleve mere fleksibilitet i hverdagen, som kan sætte endnu mere fokus på det professionelle lærerliv", siger kredsformanden i en pressemeddelelse.

Aftalen indebærer et gennemsnit på 750 timers (25 lektioner a 45 min.) fag-faglige undervisningstimer per lærer per år. Som led i aftalen får hver lærer 200 arbejdstimer om året, som de selv definerer hvornår og hvordan, de vil bruge. Aftalen sikrer også, at skolelederen forud for det kommende skoleår udarbejder en opgaveoversigt for hver enkelt lærer.

"Jeg er meget glad for, at vi nu har fået lavet en aftale. Det er vigtigt, at vi har lærere i folkeskolerne, som er tilfredse med deres arbejdsvilkår. Derfor har det også været en prioritering for os at få aftalen på plads", siger direktør for Børn og Skole i Aabenraa Kommune Chriss Mailandt-Poulsen.

Lokalaftalen har særligt fokus på nyuddannede lærere. I de første to skoleår efter endt læreruddannelse, må en nyuddannet lærer maksimalt undervise 25 lektioner om ugen, og det er aftalt, at man lokalt på skolen skal aftale, hvordan man sikrer en mentorordning for nyuddannede.

"Aftalen er rigtig god for vores nyuddannede skolelærere. Den enkelte nyuddannede lærer får en god start på arbejdslivet med ekstra tid til samarbejde og forberedelse til undervisningen. Samtidig tror jeg også, at det styrker vores muligheder for at fastholde og tiltrække nyuddannede", siger skolechef i den sønderjyske kommune, Lars Borst Hansen

Stadig flere kommuner indgår arbejdstidsaftaler for lærerne