Lys, hvide kjoler og sang – de tre elementer skal i hvert
fald være med når lyset bæres frem i det traditionsrige Luciaoptog. Men skal drengene være med?
Luciabruden – hvordan vælger man egentlig hende (eller ham)? Og skal lysene
være levende, eller er det for farligt?
Annonce:
Det og meget mere er heldigvis noget, lærerne i danske
folkeskoler har helt styr på. Folkeskolen har fået svar fra ti
forskellige lærere og talt med to af dem om deres planer og traditioner for
Luciadagen.
Hvem skal bære kronen?
Luciaoptoget bestod udelukkende af piger, da traditionen kom
til Danmark i 1944, men det ser ud til, at det ikke længere er tilfældet.
Drengene deltager nemlig i ni ud af de ti optog og har på mange skoler også
mulighed for at tage den lysende krone på hovedet og kalde sig ”Luciagom”.
Den mulighed fandtes ikke i de første år med Lucia i Danmark.
Dengang kunne kun piger være Luciabrud, og hvem der fik æren blev afgjort i
lokalbladet, hvor man kunne stemme på sin favorit. Det var med andre ord en
slags skønhedskonkurrence, hvor vinderen ofte havde langt, lyst hår.
”De stilles op efter højde, og så bliver den højeste
Luciabrud – uanset om det er en pige eller en dreng”, fortæller Anne Nørlem,
der er musiklærer for 4. klasse på Stubbæk Skole i Aabenraa Kommune.
Anne Nørlem har 20 års erfaring med Luciaoptog, både som
lærer, organist og korleder i den lokale kirke.
Tilfældigvis er det også den højeste, der bliver Luciabrud
hos Marie Tranum Nygaard på Tylstrup Skole lige nord for Aalborg. Hun vælger
selv bruden eller gommen ud fra pædagogiske og musikalske overvejelser.
Annonce:
”Det skal både være en, der har lyst og overskud til det,
men de skal også kunne gå forrest og synge det hele op”, siger hun.
Men det kan gøres på mange måder. Andre lærere bruger
auditions eller lodtrækning til at finde den heldige brud eller gom, mens flere
skoler vælger en flerbrudsordning. En genial idé for de skoler, der har optog
flere steder – så er der nemlig en brud til hver lokation.
Fra kirken til svømmehallen
Lokationer er der mange af for Luciaoptoget. Blandt svarene
fra de ti lærere nævnes traditionelle steder som skolen, børnehaven og kirken,
men også plejehjemmet, rådhuset, sygehuset, dagcentret, biblioteket, bymidten
og gågaden. Derudover nævnes den mere utraditionelle: svømmehallen.
Annonce:
Marie Tranum Nygaard og hendes elever ligger selv vejen
forbi det lokale plejehjem for at bringe lys og glæde til de ældre. Det er med
til at styrke det lokale fællesskab, mener hun.
Fællesskab i mørket
På Tylstrup Skole bliver eleverne undervist i historien om
Lucia og dagens særlige betydning som lystradition i Danmark og resten af
Norden. Men for både Marie Tranum Nygaard og Anne Nørlem er fællesskabet
omdrejningspunktet.
”Det giver noget til fællesskabet, at man synger sammen, går
sammen og har et projekt sammen, der bringer lys i den grå vintergrød for dem,
der ser optoget,” siger Anne Nørlem. Hun bakkes op af sin nordjyske kollega:
”De får en fornemmelse af at være sammen om noget, som de har trænet til i
mange uger, for at gøre det til en særlig og stemningsfuld dag.”
Annonce:
Om Lucialysene skal være levende eller ej, er der delte
meninger om. Men én ting er der enighed om: Brug elektriske lys i brudens
krone.