Kommunerne kan ikke tvinge lærerne til at bruge deres egne private NemID, når de skal logge på Aula.

Ingen lærer kan tvinges til at bruge sit eget NemID i Aula

Hvis man som lærer fra på mandag skal sende personfølsomme oplysninger til forældrene, kræver det, at man bruger en sikkerhedsløsning med login i to trin i det nye Aula-system. Men ingen lærere kan tvinges til at bruge deres private NemID i den forbindelse.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når skolernes nye digitale platform, Aula, går i luften fra på mandag, vil det være forskelligt fra kommune til kommune, hvordan landets lærere skal logge ind i det omdiskuterede system.

Nogle steder vil lærernes adgang til Aula basere sig på brug af deres private NemID, mens andre kommuner har valgt det fra til fordel for andre løsninger.

Som en del af den store it-satsning har KL og firmaet Kombit udviklet et såkaldt sikkert rum i Aula og samtidig skabt mulighed for at sende sikker post, så lærerne blandt andet kan opbevare og sende beskeder med personfølsomme oplysninger om eleverne.

For at kunne anvende disse funktioner skal lærerne anvende en sikkerhedsløsning, der er mere sikker end bare at bruge brugernavn og adgangskode i Unilogin. Her skal bruges det, der kaldes en step-up-model eller en tofaktor-løsning - hvilket for eksempel kan være brug af privat NemID.

Det har nogle steder skabt tvivl på lærerværelserne om, hvorvidt lærere er nødt til at bruge deres eget private NemID, når de fx skal sende personfølsomme oplysninger i Aula.

Lærere: Vi er slet ikke klar til Aula 

Udtalelse fra Datatilsynet står ved magt

Men en syv år gammel udtalelse fra Datatilsynet har tidligere slået fast, at ingen medarbejdere kan tvinges til at bruge deres private NemID som en del af deres arbejde.

Og den udtalelse står stadig ved magt, understreger kontorchef i Styrelsen for It og Læring Klaus Østergaard Jensen over for folkeskolen.dk.

"Datatilsynet har slået fast, at der gælder et dobbelt frivillighedsprincip for brug af privat NemID i erhvervsmæssig sammenhæng. Princippet indebærer, at det er frivilligt for både arbejdsgiveren, altså kommunen, og den ansatte - læreren - at benytte privat NemID i erhvervsmæssig sammenhæng. Kommunen kan altså beslutte, om dens lærere må benytte privat NemID, ligesom den enkelte lærer frit kan vælge, om vedkommende ønsker at benytte sin private NemID i forbindelse med sit arbejde", siger Klaus Østergaard Jensen.

Lærere kan nægte at bruge sit eget NemID

Det betyder altså, at en lærer, der er ansat i en kommune, der tillader brug af privat NemID, har lov til at nægte at bruge sit eget NemID. I så fald skal kommunen stille en alternativ login-løsning til rådighed for læreren. Tilsvarende skal kommunen i sagens natur vælge en anden løsning, hvis den ikke selv tillader bruger af privat NemID.

Alternativer til privat NemID kan ifølge kontorchef Klaus Østergaard Jensen være det såkaldte medarbejder-NemID, som bruges af mange private virksomheder - eller det kan være en anden lokal løsning, indkøbt af den enkelte kommune.

"Nogle kommuner har ønsket at anvende privat NemID, mens andre kommuner omvendt ønsker at skærme af for, at det kan bruges. Login til Aula sker jo via Unilogin, også selv om man bruger NemID, men Unilogin understøtter ikke i dag, at man fra kommune til kommune kan vælge, om man vil bruge NemID eller ej", siger Klaus Østergaard Jensen fra Styrelsen for IT og Læring.

Derfor er det aftalt med KL, at denne mulighed nu skal udvikles og indarbejdes i systemet. Det vil ske frem mod påske næste år. Indtil da er det op til kommunerne at fastsætte lokale regler for, hvorvidt privat NemID må anvendes af lærerne, ligesom det er op til den enkelte lærer at afgøre, om man vil bruge sit private NemID eller ikke.

Her er svar på 10 af de ofte stillede spørgsmål om Aula