Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil opfordrer på sin Facebook alle til at fortælle om, hvad der er godt og skidt ved de nationale test.

Svær vej for ministeren mod et nyt testsystem

Det er svært at se, at politikerne i folkeskoleforliget kan blive enige om, hvad der skal ske med nationale test. Ministerens udmelding om, at der skal et helt nyt varigt system til, får hårde ord med på vejen fra forligskredsen, og også KL ser en vanskelig øvelse forude.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vent på evalueringen. Sæt testene i bero nu. Lad nu testene virke, til evalueringen kommer. Sådan lyder nogle af reaktionerne fra politikere i folkeskoleforligskredsen på børne - og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil udmelding om, at hun nu starter et forløb med partierne bag folkeskoleforliget for at kigge på, hvad der kan træde i stedet for de udskældte test.

Dermed ser det ud til, at der er lang vej rent politisk til et nyt system. Dansk Folkepartis medlem af Folketingets undervisningsudvalg Alex Ahrendtsen kalder udmeldingen grotesk:

"Det er fuldstændigt tåbeligt at melde ud, at man vil have et nyt system, før man overhovedet ved, hvad der er galt. Vi får en evaluering i januar måned. Det er så amatøragtigt. Det er så uprofessionelt. Det er så venstreorienteret ideologisk, at man tager sig til hovedet. Lad nu forskerne blive færdige med deres arbejde, og så kan vi finde ud af, hvad der skal gøres", siger Alex Ahrendtsen.

Rosenkrantz-Theil: Helt ny erstatning for de nationale test 

Venstre: Send ikke skolerne på slingrekurs

Venstres undervisningsordfører Ellen Trane Nørby mener også, at man må vente på evalueringen, som Styrelsen for It og Læring (Stil) og forskningsinsituttet Vive står for.

"Hold nu op med at kaste vores folkeskoler ud i endnu en gang slingrekurs, hvor I ingen svar giver på, hvad der skal sættes i stedet. Vi iværksatte som regering en evaluering af de nationale test - det er der god grund til", skriver hun på Facebook.

Hun er enig i, at der er grund til at se på forbedringer af nationale test, men hun vil vente på evalueringen i januar.

"Måske ministeren skulle overveje hvor meget hun melder bombastisk ud i pressen, at der skal skrottes uden hun giver konkrete svar på, hvad der skal sættes i stedet", skriver hun.

Skolelederforeningen om testopgør: Brug for 'pædagogisk værktøj' og 'national standard' 

Minister opfordrer lærerne til at byde ind

Selv opfordrer Pernille Rosenkrantz-Theil lærere og andre til at byde ind og fortælle, hvad de mener, er godt og skidt ved de nationale test.

"Vi ønsker at afskaffe de nationale test i de mindste klasser og generelt nytænke anvendelsen af test i folkeskolen. Det kræver grundige overvejelser og inddragelse af elever, forældre, ledere, lærere samt partierne bag folkeskoleforliget. Det arbejde sætter jeg som minister igang nu. Lad mig høre, hvad I mener har været godt og skidt ved de nationale test", skriver hun på Facebook.

Lærer reagerede: Ville ikke finde sig i skæve testresultater 

SF og Enhedslisten: Sæt testene i bero nu

SF's Jacob Mark mener, at ministeren bør sætte testene i bero, indtil man finder en bedre løsning.

"Det giver jo ikke mening, at skolerne skal bruge så mange ressourcer på at gennemføre tests som både forskere, politikere og minister mener skal afskaffes, og som vi ved presser børnene. Lad os i stedet bruge ressourcerne på at give børnene flere timer med to voksne", lyder det fra Jacob Mark.

Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten mener også, at testene bør afskaffes nu:

"Endelig er der et opgør på vej med mere end 10 års fejlslagen testpolitik i folkeskolen - men hvorfor dog ikke lukke ned for de nationale test straks, når vi nu ved, at de er uanvendelige for både lærere og forskere", skriver han på Facebook.

Gyldal: Det bliver vanskeligt

Formanden for KLs børne- og undervisningsudvalg, Herlev-borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), forudser, at det bliver vanskeligt at udvikle et nyt testsystem, der både kan virke som et pædagogisk redskab og som et ledelsesredskab. Han understreger samtidig, at landets kommuner er stærkt optaget af at være med i processen med både eksperter og alle andre interessenter omkring folkeskolen.

"Jeg har drøftet det med ministeren, og jeg forstår, at målet er at stoppe diskussionen af det nationale testsystem, som er omdiskuteret, og som dermed har skabt en tvivl hos centrale aktører om, hvorvidt det er relevant og meningsgivende. Vi har brug for et system - og det er det jeg forstår ministeren lægger op til nu - der skal skabes på baggrund af, hvad mennesker der ved noget om det her, kan spille ind med. Samtidig med at vi alle - fra klasseværelse til kommunalbestyrelse - får vores synspunkter og behov med ind i den debat, så vi forhåbentlig kan få et testsystem, der kan tilfredsstille det behov, der er på alle niveauer". 

Men det bliver en vanskelig øvelse, forudser Thomas Gyldal.

"Det er klart, at i klasserummet er der en efterspørgsel efter testsystemer, der kan bruges som pædagogisk værktøj. Det er der mange systemer, der kan - men det svære er at det også skal kunne bruges som ledelsesværktøj, så vi kan sige, hvordan går det egentlig i vores skoler. Da jeg startede i kommunalpolitik for 22 år siden, var vi alle over hele landet overbevist om, at vi havde en rigtig god folkeskole. Men vi vidste det reelt ikke. Det indblik har vi fået med det nationale testsystem. Og det er jo også rart at have", siger han.

Han håber, at processen vil føre til et nyt evalueringssystem, der kan bruges både pædagogisk og ledelsesmæssigt.

"Er det nemt? Det tror jeg ikke, det er. Og det kommer vi nok til - både i en ekspertgruppe og alle os interessenter omkring skolen - at have nogle armlægninger om. 

Han ønsker ikke direkte at forholde sig til, at  børne- og undervisningsministeren spiller ud med sit nye forslag tre måneder før en forventet evaluering af de nationale test.

"Det er jo en regerings ret at beslutte sig for, hvad den vil. Vi synes jo altid, det er godt at stå på evaluering og eksakt viden, inden man skal forandre for at forbedre. Men jeg forstår det jo sådan, at hun ikke har tænkt sig at hive et nyt system ned fra den blå luft. Hun vil jo sætte en proces i gang, hvor hun indkalder mennesker, der ved noget om det her, og så har hun jo på Twitter lovet at inddrage gud og hvermand, og det ser vi selvfølgelig frem til" siger Thomas Gyldal Petersen til folkeskolen.dk

Skolelederforeningen om testopgør: Brug for 'pædagogisk værktøj' og 'national standard'