Nogle professionshøjskoler vil gerne gøre akademikere klar til at undervise i folkeskolen - men to vil ikke.

To professionshøjskoler siger nej til Teach First

Teach First Danmarks nyuddannede akademikere kan ikke tage deres læreruddannelse i Aalborg. Professionshøjskolen UC Nord mener ikke, det er muligt at forene fuldtidsstudier med et job på fuld tid for de flestes vedkommende. Holdningen er den samme hos professionshøjskolen Via.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professionshøjskolen UC Nord, der bl.a. står for læreruddannelsen i Aalborg, afviser at indgå et samarbejde med den almennyttige forening, Teach First Danmark, der uddanner akademikere til lærere.

Det betyder, at de Teach First-kandidater, der er omfattet af en aftale med Aalborg Kommune om, at kandidater og bachelorer fra universitet kan undervise på skoler i Aalborg, derfor må tage til takke med fjernundervisning fra Professionshøjskolen Absalon.

Professionshøjskolen UC Nord har nemlig direkte takket nej til at indgå et samarbejde med foreningen, der uddanner lærere med akademisk baggrund.

"Vi kan ikke se, hvad vi vinder ved at gøre det sammen med Teach First i stedet for selv at optage dem på meritlæreruddannelsen, hvor vi har større bestemmelse over tilrettelæggelsen af uddannelsen", siger Peter Møller Pedersen, der er uddannelsesdirektør på UCN.

Aftale om akademikere i lærerjob skaber forargelse

 Spørgsmål om kvalitet

I modsætning til Københavns Professionshøjskole og Absalon på Sjælland har UCN sagt nej til den aftale, Teach First Danmark har foreslået. En del af præmissen for en Teach First-lærer er, at man skal arbejde på fuld tid som lærer i folkeskolen, samtidig med at man tager meritlæreruddannelsen. Det vil UCN ikke gå med til.

"Det handler blandt andet om, at Teach First-lærerne skal undervise fuld tid på en skole og samtidig studere på fuld tid. Selvfølgelig kan man ikke afskrive, at nogle af dem kan holde til det, men generelt er det ikke holdbart", siger Peter Møller Pedersen.

Ifølge uddannelsesdirektøren fra UCN handler afslaget om, at man generelt ikke kan stå indenfor den kvalitet, Teach First-lærerne ville blive uddannet under:

"Vi skal kunne stå inden for kvaliteten i uddannelsen, og det synes vi ikke, at vi kunne med det set-up, de lagde frem for os".

Men det er vel stadig jeres undervisere, der står for at give dem undervisning?

"Ja delvist, men det foregår under nogle rammer, vi ikke rigtigt ville have nogen indflydelse på", siger han og pointerer, at det i sidste ende er professionshøjskolen, der står til ansvar for dimmitenderne fra deres læreruddannelser - også hvis de var en del af Teach First Danmark.

Professionshøjskolen blev i januar kontaktet af Teach First Danmark. Ifølge Peter Møller Pedersen tilbød  Teach First, at de lærerstuderende kunne nøjes med at undervise på deltid i en 80 procent-stilling,  men heller ikke med den ændring blev der indgået en aftale.

 Via siger også nej

UCN er ikke den eneste professionshøjskole, der siger nej til Teach First på læreruddannelsen.

Uddannelsesdekan på professionshøjskolen Via, Elsebeth Jensen, mener ligesom UCN ikke, at det er muligt for studerende at varetage et lærerstudie og arbejde på en skole på fuld tid.

"Jeg synes ikke, at det er et godt koncept. Jeg tænker, det er urealistisk at gennemføre et fuldtidsstudie samtidigt med et fultidsarbejde", siger Elsebeth Jensen.

Hun mener i stedet, at Via allerede tilbyder en god løsning for folk med læreruddannelse ad meritvejen.

"Vi har andre tilbud, vi finder mere relevante. Vi har i Silkeborg en merit-trainee-uddannelse, hvor man bliver optaget på merituddannelsen, og så er man samtidig ansat på en skole i en af de omkringliggende kommuner, således at man er 40 % på arbejde og 60 % på uddannelsen".

"Forskellen er således, at der ikke er tale om et fuldtidsarbejde eller - studie. Det er afstemt, så man kan være seriøs og både passe studie og arbejde ordentligt. Det er min største anke", siger Elsebeth Jensen, uddannelsesdekan på Via.

Ifølge Elsebeth Jensen har Via ikke fået en henvendelse fra Teach First Danmark, men skulle det ske, vil udfaldet højst sandsynligt blive negativt.

Teach First gør kandidater opmærksomme

Teach First Danmark har ikke ønsket at stille op til et interview, men har besvaret folkeskolen.dk's spørgsmål skriftligt.

Foreningen mener, at man lever op til sin forpligtelse ved at informere fremtidige Teach First-lærere om, at det bliver to meget hårde år.

"Vi gør meget ud at beskrive programmet og hvad man kan forvente, inden man ansøger, og man skal blandt andet være opmærksom på, at det er et intensivt program. På den måde ønsker vi også at sikre, at vi giver de nye lærere de bedste forudsætninger for at udvikle sig som lærere", siger kommunikationschef Thomas Alexander Hoelgaard.

Ifølge Hoelgaard er der delte meninger blandt de Teach First-studerende, når det kommer til, hvorvidt fjernundervisningen er en fuldgod erstatning for den traditionelle form, hvor de lærerstuderende undervises sammen.

"Blandt dem, vi optager, er der dem, der fortrækker den fysiske undervisningsform, hvor man møder hinanden flere gange om ugen og har undervisning sammen, mens andre fortrækker fjernundervisningen", siger han og pointerer, at foreningen løbende evaluerer, hvordan undervisningsformerne fungerer for nye lærere fra Teach First Danmark", siger han og pointerer, at foreningen løbende evaluerer, hvilken undervisningsform, der fungerer bedst for de nye Teach First-lærere.

Efter kritik i Aalborg: Kun tre akademikere ansat i lærerjob

 I sidste uge kom det frem, at en omdiskuteret aftale mellem Aalborg Kommune og Teach First Danmark kun har ført til tre ansættelser ud af 15 mulige. Ifølge Thomas Alexander Hoelgaard er det et godt tegn:

"Det er et udtryk for, at der er interesse for at blive lærer i Aalborg, og det er godt for folkeskolen".

Så det er ikke et udtryk for, at Teach First-modellen bliver udkonkurreret af den fire-årige læreruddannelse?

"Det kan det være et udtryk for, jo. Man søger en stilling på nøjagtig de samme vilkår som alle andre. Det er skolerne, der vurderer, hvem der er den bedst egnede til skolens og elevernes behov. Der kan meget vel være nogle, der er bedre egnet, end dem vi tilbyder. Det er en konkret vurdering".