Det tidligere linjefag i sløjd indeholdt også en lærerstillet håndværksmæssig opgave ved eksamen.

H&D-eksamen på læreruddannelsen får ny praktisk prøve

Den afsluttende prøve i håndværk og design på læreruddannelsen har hidtil være tredelt. Men fremover får de studerende også en lærerstillet opgave i værkstedet, som skal vise deres håndværksmæssige færdigheder.

Offentliggjort

Sådan kommer prøven til at se ud fra2020

Prøven består af 4delprøver. Der gives en samlet karakterfor fire  delprøver.Der skal være en indholdsmæssig sammenhæng mellem 1., 3. og4. delprøve.

1. En skriftlig didaktisk opgave. En opgave,som har udgangspunkt i en lærerfaglig problemstilling hentet frafagets 4 kompetenceområder med empirisk og teoretiskanalyse. Ud fra den valgte problemstilling designes etundervisningsforløb med undervisningsmateriale. Denempiriske analyse skal tage afsæt i observation afelevernes arbejde i under-visningen og indsamlet dataskal reflekteres i forhold til didaktisk teori og formål forundervisningen. Omfanget af den korte skriftligeopgave er maks. 5 normalsider. Sidetal følgergruppestørrelse.

2. Prøve i praksisfaglighed. En praktiskindividuel prøve med en lærerstillet opgave, hvor den studerendeviser sine brede håndværks-færdigheder, sin færden iværkstedet og sin evne til at planlægge og udføre en opgave indenfor en given tidsramme.

3. Et selvstændigt designprojekt. Enudstilling, der skal dokumentere et selvstændigt udarbejdetdesignprojekt, baseret på håndværksfærdigheder i debløde og hårde materialer, som relaterer sig professionsrettet tilkompetenceområderne og in-deholderresearch, idégenerering, eksperimenter og produktfremstilling.Udstillingen danner baggrund for didaktiskerefleksioner i forhold til den valgte problemstilling, undervisningog læring.

4. Mundtlig prøve. Den mundtlige prøve tagerudgangspunkt i den valgte problemstilling,designprojektet og den viste praksis.

Delprøve 1, 3 og 4 kan afvikles individuelt eller somgruppeprøve efter den studerendes valg.

Samlet eksaminationstid: 60minutter. Se tidsplan, hvis prøven afvikles somgruppeprøve.

Der er knyttetfølgende forudsætninger fordeltagelse i prøven:

Aflevering af håndværk ogdesigndidaktisk skriftlig opgavei angivet form ogindhold til rette tid og sted

Udarbejdelse af udstilling i angivet form ogindhold til rette tid og sted

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eksamen i undervisningsfaget håndværk og design består i dag af en didaktisk opgave, som munder ud i et undervisningsforløb og -materiale, et selvstændigt designprojekt og en udstilling med en mundtlig præsentation. Men fremover vil de studerende også få en lærerstillet håndværksmæssig opgave, som de skal løse i værkstedet.

Så er de første lærere uddannet i håndværk og design

"Tanken i prøven har været, at første del gav en oplevelse af, hvad de kan didaktisk, den anden viser deres kompetencer i designprocessen og så skulle man kunne bedømme deres håndværksmæssige kunnen i det færdige projekt. Men det er et projekt, de selv har valgt", fortæller håndværk og design-underviser, lektor Annette Fiskaali. Hun er formand for den nationale faggruppe for håndværk og design i læreruddannelsen, som har indstillet og fået godkendt hos ledernetværket, at prøven skal ændres.

"Med tanke på styrkelsen af praksisfagligheden i skolen, og at der nu også kommer prøve i valgfag i skolen, så synes vi, det giver mening, at de studerende også viser deres færdigheder i værkstedet, når de får en lærerstillet opgave. Det er ikke tanken, at de skal kunne færdiggøre opgaven, for det bliver inden for den samme prøvetid, men det vil vise, hvordan de går til en opgave, hvordan de gebærder sig i værkstedet, og om de har de håndværksmæssige færdigheder, de skal bruge i undervisningen", siger hun.

Nye håndværk og designlærere kan ikke betjene de store maskiner

De tidligere linjefag i sløjd indeholdt en lignende opgave i eksamen, om end der var væsentligt mere tid til udførelsen, og der har dels i censorrapporter og blandt studerende og lærere været utilfredshed med, at de nyuddannede lærere ikke når at opøve tilstrækkeligt gode håndværksmæssige færdigheder. Den nye disciplin i prøven kommer til at gælde fra studieordningen 2019, så den første prøve efter de nye regler bliver i 2020.