Lektor i fransk ved Professionshøjskolen UCC Annette Søndergaard Gregersen mener nok, at lærerne skal være rustet til at undervise de nu to år yngre elever i sprogfagene.
Privat foto
'Læreruddannelsen skal tilpasses engelsk i 1.klasse'
På professionshøjskolerne uddanner man engelsklærere til at undervise 3.klasses elever. Lærerne vil altså stå over for en udfordring, når engelsk som et forsøg fremrykkes til 1.kl. Men lektor Annette Gregersen mener ikke, det bliver et problem.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"På læreruddannelserne bliver man formentlig nødt til at lave en aldersspecialisering i engelsk, som man har gjort i dansk og matematik. Men jeg ved fra mine kollegaer, der underviser i engelsk, at man allerede nu gør meget ud af, at der er forskellige undervisningsformer til de forskellige aldersgrupper, fordi man allerede underviser fra 3. til 10.klasse," siger Annette Søndergaard Gregersen, der er lektor i fransk ved Professionshøjskolen Zahle.
To sprog bygges samtidig
Annette Søndergaard Gregersen er ikke i tvivl om, at lærerne er klædt på til at undervise i engelsk, både fagligt og fagdidaktisk. Hun peger på, at man på læreruddannelsen i disse år har en forsøgsordning, der gør det muligt at vælge engelsk som et stort linjefag i stedet for enten dansk, matematik eller naturfag og dermed opnå et højt specialiseret niveau.
Men selvfølgelig bliver det en udfordring at justere engelskundervisningen til to år yngre elever, mener hun.
"I dag bliver lærerne uddannet til at bygge videre på den danske sprogfærdighed, eleverne har i 3.klasse. Men nu skal lærerne så ned og arbejde med at bygge et andet sprog op, mens det danske sprog stadig er under opbygning," påpeger sproglektoren.
Sprogundervisningen hører imidlertid ikke kun til i sprogtimerne. Når sprog bliver set som et kommunikationsredskab er sprogtilegnelse vigtig på tværs af alle fag. Derfor foreslår Annette Søndergaard Gregersen, at man ude på skolerne erstatter de såkaldte fagteams med klasseteams, således at dansk-, engelsk- og matematiklæreren i 1.klasse indgår i et tæt samarbejde omkring elevens sprogtilegnelse.
Før det er for sent
"Ingen forskning kan love politikerne, at en tidligere sprogstart vil give sig udslag i bedre Pisa-undersøgelser", bemærker Annette Søndergaard Gregersen, der ikke desto mindre er begejstret for, at sprogfagene fremrykkes. Mens engelsk er på forsøg i 1. klasse, kommer fransk og tysk på prøve i 5.klasse.
"Jo tidligere, man får fat i børnene, jo mindre er eksempelvis deres fordomme over for sprogene, såsom at fransk er svært og tysk er nemt. Og i 1. klasse vil elevernes legende tilgang virke fremmende for indlæringen af engelsk," siger hun og uddyber sin pointe:
"Forskning viser, at det optimale tidspunkt at lære så mange fremmedsprog som muligt så tæt som muligt på det originale sprog og den vigtige intonation er, inden man fylder 13-14 år."