Rani Bødstrup Hørlyck

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder Rani Bødstrup Hørlyck, 48 år, arbejder på Søndervangskolen i Viby.

Uddannelse:

Læreruddannet fra Marselisborg Seminarium i 1987 med linjefagene dansk og engelsk. Har skrevet speciale om »Fremmedsprogede skolebegyndere« og afsluttede sin diplomuddannelse med projektet »Pionerlederen«.

Arbejdsplads:

Rani Hørlyck blev leder på Søndervangskolen i 2008, da skolens elevnedgang var den højeste i kommunen. Skolen har 25 nationaliteter. Rani Hørlyck mener, det er lederens opgave »at tegne og tydeliggøre den retning, skolen skal i, samtidig med at han opsætter de rammer, medarbejderne skal udfylde«. Søndervangskolens vision er at skabe »globale vindere«, som formår at samarbejde og mestre egen eksistens.

Familie:

Bor i Hasle ved Aarhus og er gift med Jens Bødstrup Christensen. Tilsammen har de børnene Teis (24), Trine (19), Simone (19), Victor (16) og Emil (14).

Mit arbejde lige nu:

Jeg er optaget af, hvornår vi for alvor starter det paradigmeskifte, der er nødvendigt, for at folkeskolen kan levere varen - også om ti år. Den skal afspejle den mangfoldige virkelighed anno 2011. Derfor skal der være større forskel på, hvordan vi laver skole i dag og for en generation siden. Jeg er overbevist om, at det bliver en kernekompetence at være flerkulturel. Derfor nytter det ikke noget, at vi fortsat forventer, at børn med anden etnisk baggrund end dansk skal »fordanskes« i en sådan grad, at de mister deres integritet.

Mit arbejde om fem år:

Det vigtigste for mig er, at jeg kan se, jeg gør en forskel. Derfor har jeg brug for selv at have fingrene i jorden. Samtidig sætter jeg stor pris på at trække i de strategiske tråde. Mange har foreslået mig at gå ind i politik eller integration, men jeg ved ærlig talt ikke, hvad jeg laver om fem år, uagtet at jeg elsker mit nuværende job.

Efteruddannelse:

Seneste efteruddannelse er gået med henholdsvis MED-uddannelse, tillidsrepræsentant/leder-kompetenceudvikling og i det hele taget uddannelse i forhold til at skabe et sundt arbejdsmiljø.

Ting, som er vigtige for mig:

1. Jeg er meget glad for mine indiske krydderier. Jeg er selv fra Indien, og noget af det bedste, jeg ved, er at gå i køkkenet og diske op med lækkerier til familien eller gæster.

2. Og så har jeg en ting med tørklæder Jeg har nok halvtreds af slagsen. Jeg elsker alle de flotte farver og mønstre, og så er de nemme at sætte sammen med al slags tøj.

3. Min familie er mit hjerte. Jeg kan ikke fungere uden. Der er meget, jeg skal forholde mig til i mit arbejdsliv, så når jeg er hjemme, nyder jeg min mands og børns tilstedeværelse.

4. Globussen symboliserer mit arbejde. Den viser, at der er sammenhængskraft på tværs af etnicitet.

5. Jeg interesserer mig egentlig mest for faglitteratur. Den bedste bog, jeg har læst for nylig, er Laura Gilliams: »De umulige børn og det ordentlige menneske«, hvor indvandrerbørn - særligt drenge - oplever sig afvist af folkeskolen.

6. Jeg går ofte tur med min mand i Hasle Bakker, hvor vi sammen får vendt dagen.

7. Nærvær. Det er utrolig vigtigt for mig at være en nærværende leder og kunne skabe god trivsel.