Sådan er den aldersintegrerede indskoling delt efter fagligt niveau
Skolestartsrapport bruger gamle tal
Analysebureauet Epinion erkender, at evalueringen af indskolingsprojektet på Malling Skole i Aarhus tegner et mangelfuldt billede af børnenes læseniveau. I læsetesten sammenlignes elevernes læsning efter projektet med 12 år gamle landstal.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"De seneste tal var desværre ikke til rådighed på det pågældende tidspunkt, og det var ledelsen på Malling Skole også selv ærgerlig over", siger senior manager i Epinion Hans Jørgen Dam, som har stået for evalueringsrapporten om projektet på Malling Skole.
Pilotprojektet Krai (Kompetencebaseret Rullende skolestart og Aldersintegreret Indskoling) startede i foråret 2007 på tre skoler, deriblandt Malling Skole, hvor Aarhus Kommune som forsøg niveaudeler eleverne i store dele af skoletiden.
I den efterfølgende evalueringsrapport, som analysebureauet Epinion har lavet, fremgår det, at børnene på Malling Skole gennemsnitligt klarer sig bedre i en bestemt læsetest i 2010 end landsgennemsnittet fra 1999.
Men rapporten undlader samtidig at gøre opmærksom på, at eleverne på Malling Skole faktisk også klarede sig rigtig godt i læsning, lang tid før Krai blev indført.
Hans Jørgen Dam erkender, at tallene nemt kan give et forkert indtryk.
"Tidsforskydningen er absolut en svaghed ved rapporten", siger Hans Jørgen Dam.
Skoleleder: "Ikke muligt at finde nyere tal i tide"
Skoleleder på Malling Skole, Hanne Gammelgaard, begrunder brugen af de gamle tal med, at processen omkring rapporten var præget af tidsnød, og det var derfor ikke muligt for skolen at fremskaffe nogle nyere og mere sammenlignelige tal til Epinion i tide.
"På skolen havde vi taget en læsetest på eleverne efter halvandet år, men havde ikke umiddelbart testresultater fra samme test-type liggende fra tidligere år. Og da vi nærmest fik en dags varsel til at levere nyere tal, kunne vi simpelthen ikke nå det", siger hun.
Ifølge Hanne Gammelgaard ønskede Malling Skole at bruge resultaterne af evalueringen til at kvalificere indskolingsprojektet yderligere og til at træffe beslutning om skolen ville forlænge projektperioden.
"Det har aldrig været hensigten at bruge rapporten til at fremhæve fordelene ved Krai", siger hun.
For hele Krai-projektet på de tre aarhusianske skoler gennemføres der en samlet slutevaluering senere i år.
Læs meget mere om den aldersintegrerede og niveaudelte undervisning i Aarhus i denne ugesFolkeskolen(se links til højre)
Læs mere
Evaluering af KRAI på Malling Skole