Foto: Lorado/istock
Læreruddannelse opretter linje med mere tid til sprog
Læreruddannelsen Campus Carlsberg i København tilbyder fra 1. august 2019 en linje, der er specifikt målrettet studerende, der ønsker at undervise i skolens sprogfag. Samtlige tre undervisningsfag bliver sprog.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vil du være lærer i grundskolen eller fx efterskolen med en stærk sproglærerprofil med internationalt udsyn?"
Sådan lyder det i et hæfte om en helt nyoprettet sproglinje på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
Den nye linje kalder Københavns Professionshøjskole for Sproglærerprofilen, og her bliver de kommende læreres tre undervisningsfag alle i sprog.
Undervisningsfag 1 er fra start bestemt til at være dansk for eleverne på mellemtrin og udskoling. 2. og 3. undervisningsfag skal vælges mellem engelsk, tysk og fransk.
Lektor i fransk: Økonomien på læreruddannelsen er den helt store udfordring
Fansklektor på Københavns Professionshøjskole Annette Søndergaard Gregersen har været en central person bag oprettelsen af den nye sproglinje.
"Der har jo igennem en længere tid været snak om, at især tysk og fransk på læreruddannelsen er meget presset, fordi de studerende simpelthen ikke har tid nok til at være til at fordybe sig i fagene. Det forsøger vi at gøre op med", fortæller hun.
Underviser: Det her er en revolution
Hvis der er tilstrækkeligt med ansøgere, vil studerende for første gang kunne starte på sproglinjen fra 1. august. Modsat i dag vil de studerende få fire i stedet for tre moduler i eksempelvis tysk og fransk.
"Så de ender med at få 240 ECTS-point med fokus på sprog. Derudover får de også et semester i udlandet samt et praktikophold på en skole i udlandet. Den mere tid giver mulighed for fordybelse i stedet for overfladelæring, som vi ofte oplever i dag. De kommende lærere skulle gerne kunne blive rigtige sprognørder. Det er fantastisk. Jeg vil faktisk kalde det en mindre revolution", siger Annette Søndergaard Gregersen.
Læreruddannelsen står overfor ændringer: Læs lektors bud på et styrket tysk-fag
Hun fortæller, at uddannelsens pædagogiske fag også får fokus på, at de studerende udelukkende har sproglige undervisningsfag.
"Underviserne på de pædagogiske fagmoduler i Lærerens Grundfaglighed tilrettelægger deres undervisning efter, at de her studerende kommer fra en sprogprofil. Så det bliver meget med et fælles fokus på medborgerskab, verdensborgerskab, interkulturel kompetence og dannelsesbegrebet", fortæller hun.
Lektor håber på Tour de France-effekt på læreruddannelsen