Pisa-undersøgelsen blev gennemført på 330 danske skoler i april sidste år - her Lynge Skole. På 150 af dem har lærere og ledere også besvaret Talis-undersøgelsens spørgeskema.
Foto: Pernille Aisinger
Ny international lærermåling kan samkøres med Pisa-besvarelser
For fire år siden viste OECD-undersøgelse, at danske lærere får halvt så meget efteruddannelse som deres kollegaer i andre lande. Nu laves undersøgelsen igen, og denne gang kan lærernes besvarelser om egne arbejdsforhold sammenlignes med elevernes resultater i Pisa.
FAKTA: DET SKAL TALIS UNDERSØGE
Teaching And Learning International Survey er en internationalspørgeskemaundersøgelse om undervisning og skoleledelse gennemførtaf OECD, som også står bag Pisa-undersøgelserne.
Den danske del af undersøgelsen bliver gennemført afDanmarks Evalueringsinstitut.
De lærere og skoleledere, der har besvaret undersøgelsen, harevalueret følgende:
- Undervisningspraksis og holdninger til læring
- Muligheder for kompetenceudvikling
- Feedback og evalueringskultur
- Jobtilfredshed
- Skole- og læringsmiljø
- Skoleledelse
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Til juni lander OECD-undersøgelsen Talis, der undersøger lærere og skolelederes oplevelse af hverdagen i skolen.
For første gang vil de danske Talis-besvarelser blive sammenlignet med resultaterne fra Pisa-målingen, så man vil kunne se sammenhænge mellem lærere og lederes besvarelser og elevernes resultater.
I den seneste Talis-undersøgelse fra 2013 kunne det ikke lade sig gøre, fordi de to datasæt ikke blev indsamlet samtidig.
DLF og Riisager til internationalt topmøde om værdsættelse af lærere
"Man kan ikke lave linket ned til klasse- eller elevniveau, men man vil overordnet kunne se sammenhænge mellem lærere og lederes selvevaluering og elevernes faglige resultater", siger Kristina Aaltonen, leder af Danske Lærerorganisations Internationals (DLI) Bruxelles-kontor, som tilføjer:
"Der er altid grundlag for, at man laver nogle alt for firkantede konklusioner og ikke tager højde for, at forskellige lande har forskellige skolesystemer, men det er ubetinget positivt, at man ikke kan lave linket ned på lærer- eller elevniveau", siger hun.
Lærerne kommer til orde efter reformen
Hun mener, at Talis-undersøgelsen generelt er vigtig, fordi det er den eneste af sin slags, hvor lærerne kommer til orde - og i år endnu vigtigere, fordi det er den første internationale undersøgelse, hvor lærerne evaluerer skolen efter folkeskolereformen.
"Særligt er jeg spændt på at se, i hvor høj grad lærerne har en oplevelse af at have de fornødne rammer til at udføre de opgaver, de er blevet sat over for, og oplevelsen af self-efficacy", siger Kristina Aaltonen.
I den seneste Talis-undersøgelse fra 2013 viste, at danske lærere får halvt så meget efteruddannelse som gennemsnittet af de undersøgte lande.
Danske lærere får meget mindre efteruddannelse end resten af OECD
150 skoler med i begge undersøgelser
Ifølge fuldmægtig Magnus Bjørn Sørensen fra Styrelsen fra Uddannelse og Kvalitet er der et sammenfald mellem 150 skoler, der deltager i begge undersøgelser.
"Dermed kan man jo for eksempel kigge på, og der er en sammenhæng mellem lærernes vurdering af egne kompetencer til klasserumsledelse og elevernes faglige progression", fortæller han og understreger, at pågældende skoler er anonymiseret.
"Ikke engang i Undervisningsministeriet kan vi få af vide, hvilken skole der er tale om", siger han.
Talis-undersøgelsen udkommer i juni, men da Pisa-resultaterne først offentliggøres i december, skal man formentlig ind i 2020, før sammenligningerne kan laves. Flere lande end sidst, nemlig 48, deltager i den nye Talis, men undersøgelsesspørgsmålene er stort set de samme.