Foto: Peter Helles Eriksen
Svært at integrere og rekruttere lærere
På nogle af de skoler, som har medvirket i rammeforsøget med internationale linjer i udskolingen, har de haft udfordringer med at rekruttere de rette lærere og få integreret udenlandske lærere. Det viser en evaluering af forsøget, som Undervisningsministeriet har foretaget. Den problematik gælder også Skovbrynet Skole.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Matematik på engelsk udfordrer både lærer og elever
I dag er der fem lærere knyttet til Go Global, og det er både danske og udenlandske lærere. Nogle af lærerne var på skolen i forvejen, mens andre er hentet udefra, fortæller udskolingsleder Frederikke Faurschou.
»Det kan være svært at rekruttere de rette lærere, fordi lærerne både skal være sprogkyndige og have undervisningskompetence i naturfag. Men det er slet ikke umuligt. Vi har også interne kræfter, vi har kunnet trække på, hvor nogle af lærerne har fået pirret interessen og er blevet kørt i stilling til at kunne undervise på Go Global-linjen«, siger Frederikke Faurschou.
»Når vi har haft ansatte, der er kommet fra for eksempel en amerikansk skolekultur og med amerikansk som modersmål, så skal der arbejdes for, at de kan indgå i en dansk skolekultur. De skal lære, hvordan vi arbejder relationelt og flere andre ting. Der oplever vi kultursammenstød. Det kræver en ekstra indsats at få dem pejlet i retning af, hvordan vi laver folkeskole i Danmark«, siger hun.