»Vi bliver forberedt på læreruddannelsen, men virkeligheden kan man aldrig helt forberede sig på«, siger lærer Kathrine Mortensen.
Foto: Tor Birk Trads
»Det er her, min fremtid er«
Kathrine Mortensen er begyndt i sit første lærerjob. For at hun ikke skal blive en del af frafaldsstatistikken, deltager hun i et introforløb hos Århus Lærerforening.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Inde bag Skovvangskolens røde murstensmure er 25-årige Kathrine Mortensen ved at udleve sin drøm. Hun er nyuddannet lærer og lykkelig for det.
»Jeg har altid villet være lærer. Det er de gode oplevelser fra min egen skoletid, der har motiveret mig. Det er min drøm at arbejde med børn og unge. De er lige ud af posen. I vores fællesskab bliver ingenting pakket ind. Ens liv bliver fyldt med ærlige og åbne relationer, og det er spændende«, siger Kathrine Mortensen.
Starthjælp til nye lærere er et særsyn
I dette skoleår har Skovvangskolen sendt to af sine nyuddannede lærere på et introduktionsforløb hos Århus Lærerforening. Forløbet »Fundament til dit lærerliv« skal sikre, at nye lærere trives. Lærerkredsen oprettede forløbet, fordi man fik flere og flere krisesamtaler med unge lærere, som var på nippet til at forlade faget.
På introforløbet, som løber over et helt skoleår, mødes nyuddannede lærere og deler erfaringer med mere erfarne lærere. Samtidig er der oplæg fra professorer fra professionshøjskolen Via, som fagforeningen har oprettet forløbet sammen med. Oplæggene handler blandt andet om konflikthåndtering og klassestyring.
Introforløbet bringes også med ind i klasselokalet, når der i løbet af året er individuelle supervisioner og efterfølgende snak om, hvordan de nye kan forberede deres undervisning.
»Det er virkelig dejligt at blive taget godt imod. Her får vi mulighed for at komme væk fra hverdagen og reflektere over vores praksis. Vi får gode ideer og inspirerer hinanden til god undervisning. Sidste gang talte vi for eksempel om børn i sorg, som er en situation, jeg ikke har stået i endnu, men nu har jeg noget at trække på, hvis det sker«, siger Kathrine Mortensen, der er klasselærer for en specialklasse og har linjefag i dansk, engelsk og samfundsfag.
"Jeg er blevet en bedre lærer"
Gode kolleger er afgørende
Med introforløbet føler Kathrine Mortensen sig rustet til et langt og godt lærerliv.
»Jeg tror, nøglen er at indse, at man ikke kan løse alt selv. Man har sin uddannelse i ryggen, men man står tit i uvante situationer. Derfor skal man blive klogere ved at søge viden hos sine kolleger. Det har været altafgørende for mig at have gode kolleger, og på det her forløb møder jeg ligesindede, hvor det er helt okay også at stille de 'dumme' spørgsmål«.
Når de nyuddannede lærere mødes på kredskontoret i Århus Lærerforening til kaffe og rundstykker, samles de i små klynger, der er sammensat ud fra deres linjefag, så der også er mulighed for at sparre fagligt.
»Vi får faglige oplæg. Tips til hverdagen. På læreruddannelsen får vi en masse teori ind under huden, men det giver utrolig god mening at blive mindet om det igen i introforløbet, for så kan vi bruge det allerede næste dag i klasselokalet. Det er sværere i praktikken, for der har vi ikke lige så stort ansvar«, fortæller Kathrine Mortensen.
Supervision giver tryghed
Som en del af introforløbet får de nye lærere også et par ekstra øjne med ind i klasseværelset i perioder.
»Det er simpelthen så rart at få supervision på sin undervisning. Da jeg fik efterkritik, talte vi om differentiering, som især er vigtigt i den specialklasse, jeg er klasselærer for. Vi gik i dybden med at tale om, hvordan man kan differentiere undervisningen og stadig skabe følelsen af et fællesskab i klassen. Nu siger jeg for eksempel: 'I dag arbejder vi med det her eventyr, og det gør alle elever'. Så har vi fællesskabet, men så arbejder vi forskelligt med det undervejs«, forklarer Kathrine Mortensen.
Første gang hun trådte ind i klasselokalet, var hun fyldt med spænding og motivation. Den følelse håber hun på at have hele sit lærerliv. For det er i folkeskolen, hun ser sin fremtid.
»Jeg kan ikke forestille mig at være andet end lærer. Det er et kæmpe ansvar. Som ny vil man det hele. Man har en idé om, hvem man er, og hvad man vil udrette. Jeg tror, det er vigtigt, at vi som nye lærere husker, at vi er nye. Husker på, at vi skal tænke i små mål, så vi ikke vælter på vejen derhen«.