Foto: skynesher/istock
Undersøgelse vil høre tysklæreres bud på et styrket tysk-fag
Tysklærere i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne, på læreruddannelsen og landets universiteter opfordres alle til at byde ind med bud på, hvordan tysk kan styrkes, og om de vurderer, at de har brug for personlig opkvalificering.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Føler du, at dine kompetencer i tysk er fagligt opdaterede? Og hvad med dine didaktiske kompetencer?
Det er nogle af de spørgsmål, alle undervisere i tysk bliver spurgt om i et pilotprojekt om, hvordan faget kan styrkes hele vejen op igennem uddannelsessystemet.
Det er lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet Petra Daryai-Hansen, der står i spidsen for den arbejdsgruppe, som har udformet spørgsmålene, der skal styrke datagrundlaget for det nye Nationale Center for Fremmedsprog, der blev indviet sidste efterår.
Sprogstrategi: Eleverne skal være gode til andre sprog end engelsk
Centeret er delt op i en øst- og vest-afdeling, og det har til formål at styrke fremmedsprogene på alle uddannelsesniveauer.
"Igennem vores tidligere projekter har vi erfaret, at der er et stort behov for at styrke tysk på alle uddannelsesniveauer. Samtidig kan vi også se en stor værdi i, at vi samarbejder på tværs af uddannelsesniveauerne, som jo også er en del af ambitionen bag det nye sprogcenter", fortæller Petra Daryai-Hansen.
Spørgeskemaet er udformet af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra de forskellige uddannelsestrin samt Undervisningsministeriets lærings- og fagkonsulent i tysk.
"Analysen af svarene vil vi så bruge til at lave en ansøgning til ét eller flere større udviklingsprojekter, som skal føre til, at vi kan udvikle værktøjer og undervisningsforløb til faget. Det kan eksempelvis handle om, hvordan det giver mening at arbejde med grammatik i faget, eller hvordan vi styrker elevernes motivation for tysk", fortæller hun.
I Aalborg skal lærerne tænke store tanker om sprogundervisningen
Alle tyskundervisere har indtil den tirsdag den 22. januar til at bidrage med deres syn på, hvordan faget kan styrkes og deres vurdering af, om de har brug efteruddannelse i faget.
"Ambitionen er, at vi senere også spørger eleverne og de studerende, hvordan de mener, at man kan få mere ud af tyskundervisningen", fortæller Petra Daryai-Hansen.
Læs mere
Du finder spørgeskemaet her