Anmeldelse

Nytænkende grammatik til den ambitiøse udskoling

Ud med de tradionelle indsætningsøvelser og hovedløs træning på diverse grammatikportaler er tanken bag funktionel grammatik. Louise Berg Jensen giver sit bud på, hvordan grammatikundervisning kan skrues sammen på en ny og anderledes måde.

Fakta

Ich bin dabei! -  Funktionel grammatik til tysk

Forfatter: Louise Berg Jensen

206,25 kroner

88 sider

Forlag: Gyldendal

Ich bin dabei! er en nytænkende form for grammatikbog. Fokus er den funktionelle grammatik, hvor der ikke er traditionelle træningsøvelser eller oversættelser, men hvor øvelserne i stedet har til hensigt at sætte eleverne i stand til at gøre noget med sproget. Kort sagt eleverne skal få øje på grammatiske strukturer i sproget og bruge dem til selv at producere sprog.

Hvert kapitel har et grammatisk fokus og et tema. Det kan være Berlin og perfektum. Men temaerne gennemsyrer ikke kapitlerne i sådan en grad, at de ikke kan forenes med et andet tema, som klassen lige netop arbejder med. Den del hænger fint sammen for læseren, og der også mange inspirerende øvelser, som man med fordel kan bruge. En af de bedre er i kapitlet, som handler om, hvordan man kan tale om fortiden - blandt andet ved brug af perfektum. Her er opgaverne lette at gå til, og der tages udgangspunkt i eleven selv i flere af dem, hvilket gør dem vedkommende.

Men bogen har et problem, som måske kan synes lille, men som for en del elever vil føles stort: Der anvendes kun latinske termer. Jeg er med på, at vi i udskolingen gerne skal gøre eleverne klar til at anvende og forstå disse. Men der mangler efter min mening en stilladsering, en oversættelsesproces, om man vil. Allerbagerst i bogen findes dog en liste, som kan hjælpe, men det ville være godt, hvis hvert kapitel startede med at forklare den latinske grammatiske betegnelse på dansk. Uden dette er jeg bange for, at en del elever strander og giver op på forhånd - og den handlingsorienterede hensigt vil ende i lammelse. Ligeledes ville det have klædt bogen, at de tilhørende grammatiske oversigter kunne ses i hvert kapitel og ikke kun bagerst i bogen. Det ville også lette elevens læringsproces.

Bogen henvender sig til udskolingen, men er måske i virkeligheden mere til gymnasieniveau. Den er på nogle områder for ambitiøs i forhold til mange udskolingselevers faktiske læringsforudsætninger, og derfor rammer den ikke rigtig ned i virkeligheden. Mange elever selv i udskolingen kæmper med at finde rundt i dansk grammatik og har svært ved helt basale led som subjekt, verballed, direkte objekt og så videre. og af den grund kan materialet her ikke stå alene i udskolingen.

At gå på opdagelse i det tyske sprog, finde strukturer og selv producere sprog er en smuk tanke. Men spørgsmålet er, om nogle af eleverne med et lavt grammatisk grundniveau her farer vild. Måske bliver stilladseringen for utydelig for dem, idet de skal i igennem flere “oversættelsesprocesser” og i værste fald giver op.