Anmeldelse

På vej til skole / Mit skateboard / Nej! / Jeg skal sove / Hvor gemmer den sig? / Jeg danser med en abe / Mudder / Min milkshake / Jeg får øje på et ansigt / Op og ned / Jeg skal op / Lavet af sand / Jeg finder ... / Blomster / Under vandet / Kæmpen

For absolut begyndere

Superlette bøger til at komme i gang med læsningen. Masser af gode ideer i læseguiderne. Men hvis man kan læse bare lidt, er hæfterne her nok for ensformige.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Disse seksten hæfter henvender sig til fem-otteårige børn og er således tænkt til både førskole- og skoleaktiviteter. På hver anden side læses en enkelt sætning på fem til otte ord, og modstående side rummer en farverig illustration til sætningen. På nettet findes læseguider til fri download med ideer til undervisningen. Tipsene er delt op til børnehaveklasse, tosprogede børn og dagtilbud.

Fakta:

Titel: På vej til skole / Mit skateboard / Nej! / Jeg skal sove / Hvor gemmer den sig? / Jeg danser med en abe / Mudder / Min milkshake / Jeg får øje på et ansigt / Op og ned / Jeg skal op / Lavet af sand / Jeg finder ... / Blomster / Under vandet / Kæmpen

Pris: 68,75

Sider: 16

Serie: Solstrålebøger

Forlag: Forlaget Pøhler

De fleste af hæfterne handler om hverdagsnære emner fra børnenes liv som deres vej til skole, at finde sit legetøj, at lege i mudder, og når forældre siger nej. Enkelte hæfter er mere fagbogsagtige, eksempelvis om hvad man kan finde i naturen eller under vandet. Et hæfte handler om blomster og farver, mens et andet viser ting, man kan lave af sand.

Sætningerne er helt enkle og gentages med udskiftning af et enkelt ord. Et eksempel er sætningerne: "Du kan lave en kat af sand. Du kan lave en bil af sand". Og i et andet hæfte: "Blomster er røde. Blomster er blå". I hvert hæfte giver den sidste side en pointe, som kan eksemplificeres ved hæftet ”Nej!”, hvor forældrene siger nej til en drengs lidt sjove og vilde ideer. Drengen på en trehjulet cykel vil for eksempel køre over nogle brædder, som fører ham over fuglebadet i haven. Svaret er som med de andre ideer: ”Nej”. Bogen ender med, at forældrene siger et stort ja til, at drengen nu gerne vil i seng.

Undertegnede anmelder er både positiv og forbeholden over for "Solstrålebøgerne". Der er en efterhånden lang tradition for at starte læseundervisning allerede i slutningen af børnehavealderen. Men det er nyt, at der her lægges op til at læse sammen i små bøger og efterhånden lade det glide over i børnenes egen læsning. Der er gode og varierede ideer at hente i læseguiderne, så undervisningen kan fange børnenes interesse, samtidig med at de bringes videre i læseprocessen. De ensformige hæfter vil dog nok kun fange nogle begynderlæsere, der vil mærke, at deres læseevner stiger med arbejdet. De vil finde det fascinerende at kunne læse og forstå og kigge på de flotte illustrationer. Men andre børn vil forvente en større oplevelse, hvis de skal udfordres af at læse. De er vant til hurtige og handlingsmættede film og spil og vil ikke lade sig nøje. Det er et spørgsmål, om den sidstnævnte type har tålmodighed nok til at lade sig fange af den stille humor, som hæfterne også rummer, eller om de stiger af undervejs.