Tage Aabech mener hellere, at man skulle bruge pengene på at hjælpe de børn, der har det svært i skolen

It-vejleder: Interaktive tavler er ikke pengene værd

Interaktive tavler er ikke 20.000 kroner bedre end en projektor og en almindelig tavle, lyder det fra en it-vejleder i Nyborg. Han mener hellere kommunen skal bruge penge på de børn, der har det svært, end at købe nye smartboards.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nyborg Kommune vil investere 2,4 millioner kroner i interaktive tavler til alle klasser for at højne kvaliteten i skolerne.

Det synes Tage Aabech fra Skovparkskolen i Nyborg er en rigtig dårlig ide. Han er it-vejleder og har selv arbejdet med smartboards gennem de sidste fire år.

"Hvis man havde råd, så var det da okay at bruge pengene. Men man kan lave fuldt ud ligeså god undervisning med en projektor, højtalere og en almindelig tavle. Det eneste, der er anderledes er, at man kan røre ved skærmen. Smartboards koster 20.000 kroner mere end en projektor og det bliver ikke for 20.000 kroner bedre undervisning", siger han til folkeskolen.dk.

Lærerne er allerede frustrerede over computerne

Tage Aabech peger også på et andet problem. På hans skole er der indkøbt fire smartboards allerede. Men hans lærerkolleger bruger dem ikke, for de kan ikke umiddelbart finde ud af dem. Oven i de 2,5 millioner kroner kommer altså penge til efteruddannelse af lærerne.

"I forvejen bliver lærerne tit frustrerede over, at de ikke kan få computerne til at virke. De har ikke lyst til at bruge tid på at sætte sig ind i en masse nyt med mindre de er helt sikre på, at det virker - og det er man aldrig på en skole".

I stedet for nye tavler, mener Tage Aabech hellere, at man skulle bruge pengene på at hjælp de elever, der ikke trives i folkeskolen.

"Det kræver resurser, hvis man skal hjælpe dem, der har det svært. Dem har vi ikke. Og det her hjælper på ingen måde. Skolerne skal spare, og hvad får vi så for pengene? Unødvendige smartboards".