"Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk, men jeg vil meget gerne høre mere om jeres erfaringer og viden om en hensigtsmæssig undervisning i tysk på de forskellige klassetrin", lyder det fra undervisningsministeren til Tysklærerforeningen.

Riisager om antallet af tysk og fransktimer: Det er op til skolerne at give flere timer

Før reformen havde langt størstedelen af skolerne fire lektioner på skemaerne om ugen i tysk og fransk i 9. klasse. Det har ændret sig efter reformen, hvor de nu får tre. Men skolerne kan bare tildele de to sprogfag flere timer, lyder det fra Merete Riisager.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er efterhånden svært at finde et skoleskema i 9. klasse med fire lektioner til enten til tysk eller fransk.

Sådan skrev folkeskolen.dk/tyskfransk tilbage i slutningen af august på baggrund af de nyeste tal fra Undervisningsministeriet.

Før reformen var det normallen med fire lektioner om ugen i skoleåret op til 9. klasseprøverne. Men med reformen rykkede politikerne de to sprogfag ind på skemaerne allerede fra 5. klasse, mens det vejledende timetal for 8. og 9. klasse blev reduceret fra fire til tre lektioner.

Næsten alle skoler har skruet ned for timetallet i tysk og fransk

For at undgå at manøvren ville gå udover de elever, der stod til at starte i udskolingen, da reformen trådte i kraft - og derved ikke ville nå at have tidlig tysk eller fransk - indskrev politikerne en anbefaling om at fastholde fire lektioners tysk og fransk i 8. og 9. klasse, indtil reformen havde kørt så lang tid, at der ikke længere var elever, som ikke havde haft tidlig tysk og fransk.

Sidste skoleår var det første, hvor anbefalingen ikke længere gjaldt, og det kan ses på skolernes indberetninger, hvor kun 14 procent af skolerne havde fire lektioners tysk på skemaet i 9. klasse. Mens kun 31 af de 276 skoler med fransk på skemaet havde fire lektioner i 9. klasse - svarende til 11 procent.

Riisager vil ikke indføre minimumstimetal

Det bekymrer Tysklærerforeningen. Derfor henvendte foreningen sig med en skriftlig bekymring til undervisningsminister Merete Riisager.

Foreningen har modtaget et svar fra ministeren, og det svar præsenterer konsulent i foreningen Flemming Nygaard i et blogindlæg på folkeskolen.dk/tyskfransk.

Mange skoler satte timetallet i tysk ned for hurtigt

Her kan det læses, at Merete Riisager afviser at indføre et minimumstimetal for faget:

"Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk, men jeg vil meget gerne høre mere om jeres erfaringer og viden om en hensigtsmæssig undervisning i tysk på de forskellige klassetrin", lyder det fra ministeren.

I stedet henviser Merete Riisager til, at skolerne kan vælge selv at prioritere flere timer til faget.

"Som I også selv er opmærksomme på, så er timetallet for tysk vejledende, og derfor er det op til skoleledelsen at tildele timer til faget. Dog skal der gives et timetal, som tager højde for, at undervisningen lever op til de krav, der er fastsat i Fælles Mål".

Tysklærerforeningen: Katastrofalt

Regeringen forsøger i øjeblikket at finde opbakning til et skoleudspil, der fjerner halvdelen af den understøttende undervisning til fordel for flere fagtimer og kortere skoledage. Og i udspillet lægger regeringen op til, at de flere fagtimer blandt andet skal bruges på flere sprogtimer.

Skolerne har også været for hurtige til at sløjfe timer i fransk

Den ambition gentager ministeren i sit svar til Tysklærerforeningen:

"Regeringen skal forhandle udspillet med folkeskoleforligskredsen i den kommende tid, men det er regeringens ønske, at fordelingen af de ekstra fagtimerne prioriteres særligt til udskolingen og målrettes regeringens faglige prioriteter, herunder blandt andet sprogfag", skriver hun.

Ministerens svar ærgrer Flemming Nygaard.

"Det er helt hen i skoven, at hun ikke vil gøre mere. Det er katastrofalt, at vi kan se, at antallet af timer er faldet", siger han og fortæller, at foreningen vil tage emnet op, når de i løbet af efteråret skal mødes med Folketingets Undervisningsudvalg.

Fransk-lektor: Drop snak om antal timer og fokuser på mængden af reel undervisning

Flemming Nygaard roser til gengæld regeringen for at vise vilje til at prioritere sprogfagene gennem den nationale sprogstrategi. Men han mener, at der mangler håndfaste ambitioner om at øge timetallet i tysk og fransk.

"De positive ambitioner kan ikke bruges til meget, hvis ikke den udmønter sig i konkret handling. For så kræver det, at kommunerne og den enkelte skoleleder bakker om det. Og jeg vil nok sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget opbakning der er at finde der".

Lærere: Mange af vores timer forsvinder i årets løb

Flemming Nygaard har også samlet kommentarer fra Facebookgruppen 'Faglig sparring for tysklærer'.

Heri skriver flere, at de oplever, at tiden er knap i 9. klasse. Og det skyldes blandt andet, at mange timer skrottes til fordel for andre ting i 8. og 9. klasse, lyder det fra en lærer.

"Erhvervspraktik, projektuge, fremlæggelse af projekt, opstart projektuge, terminsprøve, min uge på Bornholm med 8. kl, dage, hvor jeg er på Brobygning med 8. kl og almindeligt sygefravær plus timer, hvor 9. kl er ude af huset. Det er simpelthen blevet for hektisk", skriver vedkommende.

En anden lærer fortæller, at timerne helt aflyses ved sygdom eller fravær i udskolingen.

"Hos os aflyses alle timer over middag i overbygning ved sygdom eller fravær. De begrænsede vikarressourcer bruges fra 6. og ned. Gæt, hvornår på dagen de fleste af mine sproglektioner (engelsk OG tysk) ligger i min undervisning?".

Læs Flemming Nygaards blogindlæg med Undervisningsministerens svar til Tysklærerforeningen:

Merete Riisager: "Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk"