Det er i dag svært at finde skoler, der tilbyder eleverne fire lektioner i to sprogfag i 9. klassen.
Foto: MicroStockHub/Istock
Næsten alle skoler har skruet ned for timetallet i tysk og fransk
Siden reformens indtog har loven indtil nu anbefalet skolerne at holde fast i fire lektioner tysk eller fransk i 9. klasse. Sådan er det ikke længere, og det kan ses på skolernes indberetninger for begge fag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen.dk har flere gange kunnet berette om, at mange skoler ikke fulgte den anbefaling, der blev skrevet ind i folkeskoleloven i forbindelse med reformen.
Politikerne rykkede nemlig med reformen tysk og fransk ind på skemaerne allerede fra 5. klasse, samtidig med at de tog én lektion fra de to fag i både 8. og 9. klasse.
For at undgå at manøvren ville gå udover de elever, der stod til at starte i udskolingen, da reformen trådte i kraft - og derved ikke ville nå at have tidlig tysk eller fransk - indskrev politikerne en anbefaling om at fastholde fire lektioners tysk og fransk i 8. og 9. klasse, indtil reformen har kørt så lang tid, at der ikke længere er nogen elever, som ikke har haft tidlig tysk og fransk.
Folkeskolen.dk har løbende fulgt udviklingen, som har vist, at færre elever år for år har haft fire lektioner på skemaet i løbet af 9. klasse.
Sidste skoleår var det første, hvor anbefalingen ikke længere gjaldt, og det kan ses på skolernes indberetninger.
Her var det kun 14 procent af skolerne, der havde fire lektioners tysk på skemaet i 9. klasse. I fransk var andelen endnu lavere. Her havde kun 31 af de 276 skoler med fransk på skemaet fire lektioner i 9. klasse. Det svarer til 11 procent.
Tysklærerforeningen er positivt overrasket
Selv om næsten ingen skoler har holdt fast i fire lektioner i 9. klasse, er næstformand i Tysklærerforeningen Carl Kinze positivt overrasket.
"Det er faktisk glædeligt, at der trods alt er nogen skoler, der afsætter flere timer end det vejledende timetal", siger han.
At skolerne har valgt at sætte timetallet ned i 9. klasse, hænger sammen med skolernes økonomi, vurderer Carl Kinze.
"Jeg tror, at når man skeler til budgettet, så vil man hellere end gerne kigge på det vejledende timetal. Det er ærgerligt. Men egentlig burde det være et minimumstal. For der er jo også skoler, der vælger at lægge sig under, fordi det ikke er et minimumstal", siger han.
Ministeriets tal viser, at 24 skoler har indberettet færre end 90 lektioner, som er det timetal, der svarer til tre lektioner om året. Det svarer til tre procent af skolerne med tysk på skemaet i 9. klasse.
Carl Kinze mener, at det er en rigtig god ide at rykke tysk fra 7. klasse ned i 5. Problemet er så, at eleverne kun har én lektion i løbet af deres første år med faget, har han tidligere påpeget.
"Den time, vi har fået til tysk i 5. klasse, er hat og briller. Den er stort set spild. Man kan ikke nå noget, og derfor bliver man bare ugens gæst. Så det gør rigtigt ondt, at vi har fået skåret de to timer i udskolingen", siger han.
Fransklærer: Tre lektioner i 9. er ikke nok
Folkeskolen.dk har tidligere talt med fransklærer på Skårup Skole på sydfyn Viola Bang om, hvad det har af betydning at gå fra fire til tre lektioner i 9. klasse.
"Det er rigtigt trist. Vi kommer jo til at mangle en fjerdedel af vores lektioner i 9. klasse. Så det betyder, at jeg fremover kommer til at køre med det minimum af emner, man skal opgive. Så i stedet for fire emner, bliver det kun tre. For ellers kan vi ikke nå at arbejde ordentligt med dem", sagde hun tilbage i februar og kritiserede ligesom næstformanden i Tysklærerforeningen, at eleverne kun starter med en lektions fransk i 5. klasse.
"Det er spild af tid. Det lyder flot, at man tilbyder tysk og fransk i 5. klasse, men jeg synes ikke, at man får nok ud af det. Man kan kun lige nå at komme i gang".