Lærer Maria Fromseier Kjærgaard sætter skolen til debat. Hun har nået semifinalen i debat, og er klar til at gå på Politikens scene på Folkemødet på fredag. Foto: Lars Just
Lærer og debattør: Jeg elsker, når lærere blander sig i debatten
Maria Fromseier Kjærgaard er lærer, men hun er også uddannet meningsdanner fra DLF's og Ceveas uddannelse, og så er hun lokalpolitiker. Hun har nået semifinalen i DM i debat, og skolen er blandt emnerne, når hun står klar til finaledysten på Folkemødet på Bornholm.
25-årige Maria Fromseier Kjærgaard er lærer på Svartingedal Skolei Hasle på Bornholm. Hun bliver færdig på læreruddannelsen næstesommer. Hendes undervisningsfag er dansk, historie og samfundsfag. Hun blev valgt til kommunalbestyrelsen på Bornholm første gang i2103 for socialdemokratiet. Dengang var hun 21 år. I dag er hun udvalgsformand for job-, udviklings- ogfritidsudvalget i Bornholms kommunalbestyrelse. Hun har netop afsluttet DLF's og Ceveas meningsdanneruddannelsenog deltager i årets DM i debat. Hun og de andre deltagerekæmper om pladsen i finalen på Politikens scene (N6) fredag klokken13.30. Finalen er samme sted lørdag klokken 14.30.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I morgen begynder Folkemødet i Allinge. Ministre, politikere, forskere og meningsdannere rejser til øen fra hele landet. Op mod 100 debatter har skolen som omdrejningspunkt. Og på fredag får den 25-årige bornholmske lærer og lokalpolitiker Maria Fromseier Kjærgaard plads i rampelyset på dagbladet Politikens scene. Hun har nået semifinalen i DM i debat - og hun står klar med mikrofonen, når de sidste runder bliver afviklet på hendes hjem-ø. Hun ville ønske, at flere lærere råbte højt i den offentlige debat.
Annonce:
Maria Fromseier Kjærgaard, hvorfor har du valgt at gå aktivt ind i den offentlige debat om skolen?
"Det har jeg, fordi jeg som fagprofessionel kan komme med nogle andre perspektiver. Det er os, der er i det, som kan fortælle om, hvordan det er, og hvad der skal ændres. For der er ting, der skal ændres, og det vil jeg gerne påvirke".
Men du er også meget aktiv i lokalpolitik. Er det ikke nok at påvirke ad den vej? "Jeg har meget bevist valgt ikke at arbejde politisk med skolen. Bornholm er et lille samfund, og man bliver nemt inhabil. Men jeg tager gerne debatter med mine partifæller i kommunalbestyrelsen og giver dem en aktiv lærers perspektiv på en aktuel sag. Så jeg føler min meget heldig at have mulighed for at påvirke skolens udvikling, både som lærer og debattør og en lille smule som politiker".
Synes du flere lærere burde gå aktivt ind i den offentlige debat? "Jeg er vild med det, når lærere blander sig i debatten, så det ville jeg ønske, at flere gjorde. Og man behøver ikke nødvendigvis stille op som politiker af den grund".
Men kan det ikke have konsekvenser for dine relationer til kollegaer, elever og deres forældre? "Jeg har faktisk kun oplevet, at folk er positive overfor mit engagement. Eleverne synes, det er hyggeligt, at jeg af og til dukker op i deres tv, og jeg har ikke oplevet, at forældre eller kollegaer synes, det er problem. Men jeg er selvfølgelig meget bevidst om at holde mine politiske holdninger ude af klasseværelset".
Du har også været i medierne med nogle ret personlige ting, blandt andet et indlæg om ensomhed. Hvordan er det blevet modtaget? "De personlige ting er svære at skrive og dele, men de er vigtige. Jeg vil gerne hjælpe med at bryde tabuer, for eksempel det om ensomhed, og jeg har fået mange positive tilbagemeldinger på netop det debatindlæg. Så det er ikke noget, jeg ville tøve med at gøre igen".
Så du har kun haft positive oplevelser med at blande dig i debatten? "Nej, ikke kun. Da jeg blev valgt første gang, var jeg 21 år, pige og lyshåret. Der var flere som mente, at jeg burde sætte mig bagerst i lokalet og ikke sige så meget. Det var ikke sjovt, men den slags kan håndteres. Det samme kan diverse kommentarspor på sociale medier og lignende. Jeg håndterer det ved at gå ind i debatten og acceptere, at jeg ikke kan gøre alle glade, men jeg kan skabe en god debat. Det er der også brug for".
Hvis du bestemte, hvad er så din vision for skolen?
"Så skulle folkeskolen revideres, og lærerne skulle inddrages i det arbejde. Da man lavede reformen, var det som om man glemte, at det handler om vores børn. For eksempel det med den lange skoledag. Jeg kan som lærer variere min undervisning og lægge bevægelse ind, og hvad ved jeg, men eleverne er altså for trætte til at få ret meget ud af de sidste skemalagte timer. Det ved alle lærere og den viden skal selvfølgelig bruges til at skabe en bedre skole. Og så alle de test, børnene skal igennem… Det er ellers ikke fordi jeg er lodret imod folkeskolereformen. Jeg synes den indeholder mange gode ting, blandt andet bevægelse og åben skole. Nu har jeg selvfølgelig ikke arbejdet under andre forhold, men jeg synes der er gode takter i reformen også".
Om 10 år, er du så lærer eller politiker? "Helt klart lærer. Det er jeg ikke i tvivl om. Jeg elsker mit arbejde, elsker at undervise. Jeg vil også gerne fortsætte i lokalpolitik så længe det er sjovt, men jeg kommer ikke til at gå efter for eksempel en landspolitisk karriere".