”Jeg deler ministerens bekymring om, at nogle få leverandører er meget dominerende på området. Men jeg vil mene, at det snarere er leverandørerne, der har været dygtige til at drive forretning, end at det er kommunernes skyld”, lyder det fra KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen .
Foto: Herlev Kommune
KL om centrale aftaler: Leverandørerne har været gode til at drive forretning
Det er ikke kommunernes skyld, at nogle få forlag sidder massivt på markedet for digitale læremidler, lyder det fra KL’s skoleformand. Han mener i stedet, at det er udtryk for, at forlagene har været gode til at drive forretning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsminister Merete Riisager advarer i dag mod, at markedet for digitale læremidler er domineret af for få leverandører.
Ministeren retter samtidig en skarp kritik i retning af kommunerne for at lave centraliserede eneaftaler med et enkelt forlag, så alle kommunens elever skal arbejde i de samme portaler i alle skolens fag.
Riisager: Snævre indkøb af læremidler kan skabe national læseplan
Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen skriver i en kommentar til folkeskolen.dk, at han er enig i ministerens bekymring. Men han mener ikke, at kritikken mod kommunerne er berettiget.
"Jeg deler ministerens bekymring om, at nogle få leverandører er meget dominerende på området. Men jeg vil mene, at det snarere er leverandørerne, der har været dygtige til at drive forretning, end at det er kommunernes skyld", skriver han.
Lærer: Vores læremiddel-aftale giver discountskole
Folkeskolen.dk har tidligere fortalt, at Odense Kommune eksempelvis har sparet 40 procent ved at lave en central aftale med Gyldendal. Med aftalen binder kommunen sig til Gyldendals portaler i alle fag de næste tre år.
KL ønsker mere lokal medbestemmelse
Thomas Gyldal Petersen fortæller, at det er KL's ønske, at der bliver bedre mulighed for, at man lokalt kan stå for indkøbene.
"Vi ser gerne et marked med flere udbydere, høj kvalitet og mulighed for selv i højere grad lokalt at kunne sammensætte indkøb. For det er vigtigt med et fleksibelt og gennemsigtigt marked med både store og små leverandører, da kommuner og skoler har brug for innovative digitale læremidler af høj kvalitet", skriver Thomas Gyldal Petersen.
En støttepulje har siden 2012 haft til formål at sætte skub i udviklingen og brugen af digitale læremidler. Puljen udløb ved årsskiftet, og derfor bliver det fremover betydeligt dyrere at købe digitale læremidler.
Kommuner køber tvungne kommune-pakker med læremidler
Hvad forventer I, at det vil få af betydning for mulighederne for at sikre et mangfoldigt indkøb af læremidler?
"Vi skal have vores budgetter til at hænge samme i kommunerne, så derfor bliver opgaven at skabe en balance mellem god kvalitet og klogt købmandskab. Derudover sætter KL i samarbejde med nogle kommuner et pilotforsøg i gang med anderledes indkøbsmodeller. Vi håber meget, at forlagene vil være med til det", skriver Thomas Gyldal Petersen.
Forlag: Markedet fungerer godt
Forlaget Alinea er det forlag, der har modtaget tredjeflest af pengene fra støttepuljen. Alligevel ligger forlagets andel markant under Clio Online og Gyldendal Uddannelse. Hvor de to topscorer tilsammen fik 68 procent af puljepengene sidste år, modtog Alinea kun 6 procent.
Men det får langt fra Alinea-direktør Cliff Hansen til at tale om, at der er monopollignende tilstande på markedet.
"Når man kigger på fordelingen, kunne jeg være en af dem, der var kede af det, fordi vi er dét af de store forlag, som har fået færrest puljepenge. Men jeg oplever ikke, at der er monopol, eller at de to forlag har sat sig på det hele. Jeg ser faktisk et marked, der er åbent overfor, at vi og andre sagtens kan spille ind i", siger han.
Forlag: Danmark i front med digitale læremidler - men...
Cliff Hansen, der også er formand for Danske Undervisningsforlag, mener ikke, at der er grund til at pege fingre af kommunerne.
"Selvom der er kommuner, som laver centrale aftale for at få stordriftsfordele, så oplever jeg, at de gør det med stor ansvarlighed. De anstrenger sig for at forstå skolernes behov og går også meget op i kvaliteten af læremidlerne", siger han og fortæller, at det ikke er ualmindeligt, at kommunerne efterlader et budget til skolerne, så de selv kan supplere de centrale aftaler.
"Så jeg mener, at der er et mere mangfoldigt billede end det, man får ved kun at kigge på fordelingen af puljemidlerne", lyder det fra Cliff Hansen, som understreger, at han udtaler sig i sin rolle som direktør i Alinea.
KL: Lærerne er gode til at finde international inspiration
Merete Riisager siger i dag, at hun mener, at der i forbindelse med køb af digitale læremidler er brug for i højere grad at kigge mere udover landets grænser for at finde de bedste læremidler. Ifølge Thomas Gyldal Petersen er det dog allerede noget, lærerne er gode til.
"Vi skal selvfølgelig til stadighed følge udviklingen og have øje for, hvad der udvikles globalt. Det er heldigvis også vores oplevelse, at mange lærere har øje for andre læremidler end de traditionelle".
"De inddrager både gratis udenlandske materialer og materialer, der ikke umiddelbart er udviklet til undervisning. De sidste anvendes især til design- og produktionsorienteret undervisning samt til projektorienteret undervisning".