Om undersøgelsen
• Undersøgelsen er gennemført i november 2017 og bygger på svarfra 149 undervisere i billedkunst.
• Spørgeskemaet er udsendt i samarbejde med den faglige foreningDanmarks Billedkunstlærere, som blandt andet på foreningenshjemmeside og i foreningens nyhedsbrev har opfordret landetsbilledkunstlærere til at deltage. Det har samtidig været muligt attilgå undersøgelsen på folkeskolen.dk/billedkunst.
• Undersøgelsens repræsentativitet er ikke mulig at bestemme,hvorfor svarfordelinger ikke nødvendigvis er udtryk for det samledebillede af billedkunstlærere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det kan godt være noget af en udfordring at være ene lærer i et lokale med en hel klasse af elever, der alle kæmper om opmærksomheden for at få hjælp.
Men det er tilsyneladende hverdagskost på en lang række skoler. Tre ud af fire billedkunstlærere af de 149, der har deltaget i folkeskolen.dk/billedkunst's undersøgelse svarer nemlig, at de typisk underviser hele klasser alene.
Otte procent angiver, at de typisk har en pædagog med sig i undervisningen, mens tre procent svarer, at deres undervisning i billedkunst almindeligvis sker i samarbejde med en anden lærer.
Formand: Man skal hoppe meget rundt
Det går ifølge formand for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen udover kvaliteten af elevernes undervisning.
"Når man har en 1. klasse med 25 børn, er der mange af dem, som kan være rimelig hjælpeløse i forhold til at bruge redskaberne. De spørger hele tiden, hvad er det nu, at jeg skal. Så man skal som lærer hoppe meget rundt", siger Lykke Andersen.
Hun peger desuden på, at folkeskolelovens vejledende timetal til billedkunst ikke tillader tid ordentlig tid til faget. Én ugentlig lektion i 1. og 5. klasse og to ugentlig lektioner i 2.-4. klasse, lyder lovens anbefaling.
"Når man kun har én lektion, kan man ikke rigtigt nå noget. Man kan faktisk ikke nå andet, end hvad der kan laves på et A4-ark. Det vil meget handle om at tegne og farvelægge, så det bliver meget, meget ensidigt", fortæller hun og fortsætter:
"Du kommer med andre ord aldrig til at arbejde med flydende maling, ler eller nogle af de andre ting, som kræver, at du har noget tid".
Formand om én lektion: Helt vanvittigt
Formanden for Danmarks Billedkunstlærere kalder det "helt vanvittigt", at man kun anbefaler én time i 1. klasse.
"Eleverne vil rigtig gerne have billedkunst. For mange er det deres yndlingsfag. Og jo mere kontinuerlig undervisning, de får, desto mere får de ud af faget. Og man skal huske på, at det er meget almindeligt, at de skifter lærer fra klassetrin til klassetrin", siger Lykke Andersen.
Kobberbakkeskolen afdeling Sydby i Næstved har kun elever fra 2.-6. klassetrin. Her står billedkunstlærer Sarah Urgaard altid alene med sine klasser. For hende er det især antallet af timer, der presser.
"Det er egentlig ok at have klasserne alene. Men hos os har 4. klasse kun én lektion om ugen, hvilket jeg synes er fuldstændig grotesk. Man kan knap nok nå ned i lokalet, inden tingene skal pakkes væk igen", siger hun.
Har stillet et ultimatum
Før i tiden havde skolen som anbefalet i loven afsat to lektioner til billedkunst for eleverne i 4. klasse, men sidste skoleår valgte ledelsen at lægge fagets timetal sammen med håndværk og design. Sarah Urgaard underviser i begge fag, men hun er langt fra tilfreds med, at fagene skal deles om timerne.
"Vi fik ikke nogen forklaring på det andet end, at pengene skulle bruges andre steder. Men jeg ved ikke hvor".
Forud for fagfordelingen for næste skoleår har hun udtrykt sin utilfredshed. For hende bliver det helt afgørende, om hun får tildelt flere timer til billedkunst.
"Jeg tramper sjældent i gulvet, men det bliver en af de ting, hvor jeg siger, at det skal være i orden. Ellers nægter jeg at tage billedkunst til næste år", siger Sarah Urgaard og fortsætter.
"Og det vil de nok ikke være så glade for, da jeg er den eneste på skolen, der er uddannet i billedkunst".
Hver femte har fået færre timer i billedkunst
De deltagende billedkunstlærere i folkeskolen.dk/billedkunst's undersøgelse er også blevet spurgt til, om deres timetal i faget er blevet ændret i forbindelse med folkeskolereformen.
Her angiver otte ud af ti, at faget har lige så mange timer efter reformen, mens tæt på hver femte svarer, at de har fået færre timer til billedkunst.
Det er selvom, det vejledende timetal i billedkunst forblev uændret i forbindelse med reformen.