Ifølge skoleledereren fra Kongehøjskolen vidste alle ansatte, at der ville komme en personalereduktion den pågældende mandag.

Skoleleder: Mandags-fyring skulle give afklaring ikke frustration

På Kongehøjskolen i Aabenraa Kommune skulle lærerne vente over weekenden på at finde ud af om de var blandt de fem fyrede lærere. Ifølge skoleleder Vibeke Domar Fischer skulle fyringsmodellen give medarbejderne afklaring på deres situation, ikke skabe frustration.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fyringsmodellen på Kongehøjskolen, hvor lærere og pædagoger gik på weekend med meldingen om, at syv ansatte ville blive afskediget om mandagen har mødt hård kritik fra formand for Aabenraa Lærerkreds Torben Hagedorn, som kalder modellen "Helt uden empati". Skoleleder Vibeke Domar Fischer og skolechef i Aabenraa Kommune Lars Borst Hansen forklarer, at folkeskolen.dk's og andre mediers beskrivelse af processen ikke var helt korrekt:

"Der har været skrevet, at man fik en fyring op til weekenden. Det er ikke det fulde billede, da proceduren allerede blev meldt ud den 26. januar - altså en uge før den omtalte fredag. Så alle er faktisk bekendt med, at man ville få en melding dén fredag om, hvilke faggrupper der skal skæres i. Medarbejderne blev formelt ikke fyret, men indkaldt til personlig samtale om mandagen under overskriften varsling om afsked eller omplacering. Så meldingen om fredagen er ikke ny information for de ansatte", siger skolechef i Aabenraa kommune Lars Borst Hansen, som ligesom skolelederen er ærgerlig over, at informationerne om processen ikke har været nøjagtige.  

Skoleleder på Kongehøjskolen Vibeke Domar Fischer forklarer, at inden varslingen om afskedigelse havde hun haft kontakt til andre skoleledere i kommunen om muligheden for at omplacere de pågældende lærere og pædagoger til andre skoler i kommunen.

Det er en den normal procedure at undersøge muligheden for omplacering inden for eget skolevæsen i tilfælde af, at der er for mange ansatte på skolen. 

Kredsformand om fyringsmetode: Helt uden empati 

Hvad sker der nu?

Afskedigelsesbrevene er nu sendt ud til de ramte. To af ud af de fem lærere har ifølge skolelederen fået tilbudt andre muligheder, hvilket dog ikke har kunnet falde på plads. De konkrete tilbud er af personlige årsager fortrolige. 

"Når der åbner stillinger op på andre skoler, så prøver vi skoleledere at finde ud af, om der kan være et match på den faglige og pædagogiske profil, og sådan en proces har jeg haft med to skoleledere", siger Vibeke Fischer.

Kongehøjskolens underskud på 3,7 millioner kroner kræver besparelser på skolen. Skolen vil derfor i fremtiden opleve reguleringer på flere områder:

"Der bliver omstruktureret i måder, vi håndterer funktioner på. Eksempelvis har vi haft læse-/dansk-/it-/matematik-vejledere til at råde over ca. 60 ugentlige undervisningslektioner til elevrelaterede opgaver foruden den tid, de har haft til sparring og vejledning af kollegaer og ledelse. I fremtiden vil en stor del af disse timer ikke være ekstra resurser, men indregnet i timetallene på den enkelte klasse og årgang. Vejlederne skal forsat vejlede og give sparring til kollegaer og ledelse, mens de elevrettede opgaver bliver en mere integreret del af den daglige undervisning", forklarer skolelederen og uddyber:

"Der bliver steder, hvor vi tidligere har haft to lærere, hvor vi nu kun vil have én eksempelvis i madkundskab, hvilket betyder en besparelse på ca. 15 ugentlige lektioner".