Mange skoler har ikke fulgt anbefalingen om at vente med at sætte antallet af tysktimer i udskolingen ned.
Grafik: Folkeskolen på baggrund af tal fra Undervisningsministeriet
Mange skoler satte timetallet i tysk ned for hurtigt
Størstedelen af skolerne var for hurtige til at sløjfe en lektions tysk fra skemaerne for de ældste elever efter skolereformen. Anbefalingen var, at timen først skulle sløjfes fra i år, men mange skoler var meget tidligere ude, viser tal fra Undervisningsministeriet.
Det siger loven
"For elever, der i skoleåret 2014/15 begynder i 7., 8. eller 9.klasse, finder de hidtil gældende vejledende timetal fortilbudsfagene tysk eller fransk fortsat anvendelse".
Kilde: Folkeskoleloven
Så meget tysk bør eleverne have idag
Fra indeværende skoleår ser detvejledende timetal i tysk ud sådan her: én lektion om ugen i 5.klasse, to i 6. klasse og tre lektioner i 7. til 9.klasse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Da skolereformen kom, blev tysk (eller fransk) en realitet allerede på 5.-klassernes skoleskemaer. Og i samme omgang valgte politikerne at fjerne én lektions tysk/fransk fra det vejledende timetal om ugen for eleverne i 8. og 9. klasse.
Og tal fra Undervisningsministeriet viser da også, at mange skoler har valgt at følge det nye reducerede timetal.
Men her er der et vigtigt men.
For i forbindelse med folkeskolereformen blev der skrevet en anbefaling ind i loven om, at det nye vejledende timetal i tysk og fransk først skal træde i kraft, når der ikke længere er elever tilbage, som ikke har haft tidlig tysk.
Med andre ord anbefaledes det, at der fortsat skulle være fire lektioner på skemaet i 8. og 9. klasse for de elever.
Men sådan har det ikke været på mange skoler. Folkeskolen.dk/tyskfransk har kigget på skolernes indberetninger til Undervisningsministeriet over deres planlagte timer i tysk i skoleårene fra 2013/2014 til og med sidste skoleår.
Anbefalingen ingen kender: Tysk/fransk bør beholde timetal
Og de viser, at kun halvdelen fulgte anbefalingen for tysktimerne i 9. klasse i reformens første år. Og i reformens trejde år var andelen af skoler med fire ugentlige lektioner i 9. klasse helt nede på omkring hver tredje skole.
Tysklærerforeningen: Et spørgsmål om penge
At skemaerne mange steder har indeholdt for få timer i løbet af reformens tre første år betyder, at de elever, som kun har fået tre ugentlige lektioner i 8. og 9. klasse - og ikke har haft tidlig tysk - forlod folkeskolen med 18 procent færre tysklektioner end det anbefalede.
Det ærgrer næstformand i Tysklærerforeningen Carl Kinze, at tallene viser, at lovens anbefalinger om at vente med at nedsætte timetallet mange steder ikke slog igennem.
"Det har været et problem, at man har anbefalet det. For det er et farligt ordbrug, for så vil man altid tage det lavest mulige, fordi det i sidste ende handler om penge for kommunerne", siger Carl Kinze.
Allerede tilbage i maj 2016 beskrev folkeskolen.dk/tyskfransk, at anbefalingen mange steder ikke blev fulgt. Her lød begrundelsen, at der simpelthen var for få skoler, der kendte til den.
Næstformand: Den tilføjede time i 5. klasse er spild
Carl Kinze er overbevist om, at de færre timer i tysk i 8. og 9. har haft en negativ effekt for eleverne, der er gået glip af timerne.
Og så peger han på, at reformens ene time i 5. klasse langt fra har den ønskede effekt.
"Den time, vi har fået til tysk i 5. klasse, er hat og briller. Den er stort set spild. Man kan ikke nå noget, og derfor bliver man bare ugens gæst. Så det gør rigtigt ondt, at vi har fået skåret de to timer i udskolingen", siger han.
Er tysk så overhovedet styrket med reformen?
"Både ja og nej. Vi er rigtigt kede af de timer, vi har mistet i 8. og 9. Skulle man have taget timer væk, havde det været bedre at gøre det i 7. klasse, hvor der foregår en masse oppe i hovederne på eleverne. Men til gengæld kan jeg sige, at eleverne i 5. klasse virkelig er topmotiverede", siger Carl Kinze og tilføjer.
"Så det giver god mening at starte tidligt. Så hvis vi kunne få flere timer her, vil det være rigtigt godt".
På Carl Kinzes skole har de valgt først at sætte tysk på skemaet et halvt år inde i 5.-klassernes skoleår. På den måde kan de nemlig sætte to lektioner ind ad gangen for at få et større udbytte af timerne.
Folkeskolen.dk/tyskfransk's gennemgang af ministeriets tal over planlagte timer viser også, at 16 skoler sidste skoleår havde færre end tre ugentlige lektioner i 9. klasse, mens syv skoler havde flere end fire lektioner om ugen.
De nuværende 9. klasser er de første, som ifølge det vejledende timetal faktisk kun bør have tre ugentlige lektioner.