Keld Skovmand forsvarer sin ph.d.-afhandling på DPU, Campus Emdrup, København, fredag den 26. januar klokken 13-16 i Festsalen.
Foto: privat
Markant kritiker af læringsmålstyret undervisning forsvarer ph.d.
Han har gennem de sidste to år talt dunder imod læringsmålstyret undervisning. På fredag forsvarer lektor Keld Skovmand sin ph.d.-afhandling, der netop – især- handler læringsmålstyret undervisning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En af de mest markante kritikere af læringsmålstyret undervisning, Keld Skovmand, forsvarer på fredag sin ph.d.-afhandling på DPU, Campus Emdrup.
Afsløring: Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker
DPU flyttede i sidste uge forsvaret til Festsalen, som er det største lokale på DPU. Over 100 havde nemlig allerede på det tidspunkt tilmeldt sig.
Keld Skovmand, der er lektor på UC Lillebælt, vil ikke på forhånd ud med, hvad han vil tale om i sit forsvar, men han vil sandsynligvis underbygge påstanden om, at der ikke er evidens for, at eleverne bliver dygtigere af læringsmålstyret undervisning.
Aftale: Tusindvis af bindende mål bliver vejledende
Den pointe har han nemlig redegjort for i flere interviews på folkeskolen.dk og i Folkeskolen undervejs i sit ph.d.-projekt samt i sin bog fra 2016: "Uden mål og med - forenklede Fælles Mål?" og i sit bidrag til "Hattie på dansk", der for nylig blev kåret til en af årets væsentligste udgivelser af Folkeskolen.
Nu har lærerne fået den reduktion af antallet af bindende statslige læringsmål, som mange ønskede sig, nemlig via den ændring af folkeskoleloven, som Folketinget vedtog før jul. En reduktion fra over 3.000 obligatoriske mål til bare 215 obligatoriske mål.
Fælles Mål: Reduktion giver kun 14 procent færre mål end før
Og Keld Skovmand kom med i en særlig rådgivningsgruppe, der skal rådgive undervisningsministeren i, hvordan reduktionen af bindende mål bedst kan implementeres ude på skolerne. Formanden for uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening, Jeanette Sjøberg, er også med i rådgivningsgruppen.
Skoleforsker:
»Læringsmålstyret undervisning« er højt spil