Folkeskolen.dk/musik har talt med fire af de nye studerende, der netop er startet på den nye musiklærerlinje på UCC Bornholm. Fælles for dem er, at de alle ønsker at få mere inspiration til faget.

Stor glæde over musiklæreruddannelse på Bornholm

De studerende, der netop er startet på musik på Læreruddannelsen på UCC Bornholm er en broget skare af lærerstuderende, lærere uden musik som linjefag og musikere, der underviser i skolen, men mangler læreruddannelsen. Folkeskolen.dk har talt med 4 af de studerende, og de har alle store forventninger til uddannelsen.

Offentliggjort
”Det handler ikke om at vi bliver bedre til at spille et instrument, men vi bliver mere bevidste om det vi laver med instrumentet og hvorfor vi gør det. Stemmen er også et instrument, og det glemmer vi nogle gange”, lyder det fra Thomas Jensen.
"Det har været et stort ønske for mig længe at få linjefag i musik og kunne blive opgraderet fagligt", siger lærer Signe Schmidt.
"De andre kender den virkelighed, vi kommer til at stå i, og de elever, vi skal møde, og det gør en kæmpe forskel. Til gengæld er vi måske bedre til at planlægge", lyder det fra lærerstuderende Laura Hulgaard.
"Da jeg startede som musiklærer, havde jeg en ide om, at jeg skulle forandre en masse ting, men det er en stor skude at vende”, siger musiker Simon Sandbye.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hen over de næste to år har Campus Carlsberg i København udstationeret to af deres undervisere i musik på læreruddannelsen til UCC Bornholm.

Det er blandt andet sket som led i, at de bornholmske lærere skal opkvalificeres i musikfaget, men også for at de lærerstuderende på Bornholm får mulighed for at tage linjefag i musik. Der mangler nemlig musiklærere på Bornholm, og på nogle skoler varetages musikfaget af musikere, der ikke er læreruddannede.

UCC udstationerer musikundervisere til Bornholm

Musiklærer uden linjefag: Jeg savner værktøjer Thomas Jensen er musiker, har sit eget band og underviser i musik for specialskoleelever. Han er også uddannet lærer - bare ikke i musik. Derfor er han glad for at få muligheden for at få linjefag i musik.

"For mig handler det ikke om at få en eksamen i faget, men om at få sparring og dele erfaring og få ideer, som jeg ellers ikke ville få. God musikundervisning handler ikke bare om at kunne slå rigtig på en tromme. Musik er mange ting, det er også leg og oplevelser", siger Thomas Jensen, der underviser på Specialskolen Kildebakken i Allinge.

"Jeg vil gerne blive klædt bedre på og få flere værktøjer til at lave gode og spændende forløb. Det handler om at få et større repertoire, for jo mere alsidig kan jeg være som musiklærer. Det er sjovere at have et repertoire på 20 sange frem for fem", forklarer han. Han mener nemlig, at alt for mange kommer til at køre med et fast repertoire, som man ved virker.

Musiklærer har 24 lektioner musik om ugen 

"Der er mange musiklærere, der står meget alene ude på skolerne. De andre lærere ved ikke noget om musik, og så bliver det overladt til en enkelt. Man kommer nemt til at køre det samme i flere år, fordi det ved man virker".

Thomas Jensen ser frem til at få stor sparring med de øvrige kursister, fordi de med hans ord: "er vidt forskellige".

"Vi er lige fra den lærerstuderende, der ikke har så meget kendskab til musikfaget, til nogle, der har undervist i mange år uden at være uddannede musiklærere. Det er fedt, at det både er folk med helt grønne øjne på faget og folk med praksisviden".

Dog peger han på, at der ikke kommer mange nye musiklærere ud til de bornholmske folkeskoler, som ellers trænger, fordi en stor del af holdet allerede underviser i musik.

Linjefag: Bedre kompetencedækning i musik

Dygtige kollegaer har været vejen frem Lærer Signe Schmidt underviser ligeledes i musik uden at have det som linjefag. Hun blev uddannet som lærer i 1995 har og stort set undervist i musik siden da i indskolingen. Det har hun med egne ord kun kunnet klare, fordi hun har dygtige og hjælpsomme musiklærerkollegaer, og fordi hun som barn har lært at spille klaver. Nu glæder hun sig imidlertid over at kunne få endnu mere sparring.

"Musikkurser bliver sjældent udbudt og slet ikke på en mindre ø som Bornholm. Det har været et stort ønske for mig længe at få linjefag i musik og kunne blive opgraderet fagligt. Selvfølgelig skal jeg også lære det nyeste om klasserumsledelse og didaktik, men det er ikke det, jeg har brug for. Det er den fagfaglige opgradering, jeg ser frem til", lyder det fra Signe Schmidt på spørgsmålet om, hvorfor hun er begyndt på musiklæreruddannelsen.

"Jeg har et stort ønske om at lære at spille brugsklaver, men ellers ligger mit behov ikke i at lære at spille på en masse instrumenter, men snarere at kunne lede den store klasse til korsang eller sammenspil. Og så alt det andet der kommer med, for eksempel rytme og bevægelse", siger Signe Schmidt, der også ser frem til at undervise mere sikkert på mellemtrinnet.

Foreløbig synes hun, at holdet og undervisningen tegner til at blive fuldstændig fantastisk, også selvom det er et meget blandet hold.

"Det er godt, at vi både er nogle, der er super teoretiske, og så os der er mere praksisorienterede. Alle er meget engagerede".

Skole har fundet succesopskrift til de praktisk/musiske fag

Den lærerstuderende Laura Hulgaard er helt grøn i musikfaget. Hun er netop gået i gang med tredje år af læreruddannelsen, og hun har valgt, at musik skal supplere hendes teksttunge fag i historie og dansk.

"Jeg kan spille lidt guitar, men ellers kan jeg ikke spille et instrument. Vi skal alle lære noder og spille klaver, så jeg har været ude og købe mig et keyboard, jeg kan øve på. Flere af de andre er gode til at spille efter gehør, men de kan ikke noder, så der står vi lige", fortæller hun.

Laura Hulgaard har valgt musikfaget, dels fordi hun har hørt, at der mangler musiklærere ude på skolerne, og så synes hun også, at det er et spændende fag, som dog er nedprioriteret ude på skolerne.

"Jeg håber, at faget bliver prioriteret højere. Jeg husker musikundervisning som barn var noget med, at vi sang enormt meget og dansede folkedans, og det vil jeg sørge for bliver anderledes i dag. Jeg vil inspirere børn til at arbejde videre med musikken", lyder der fra den lærerstuderende.

Laura Hulgaard sætter pris på, at holdet består af forskellige typer studerende. Hun er ikke i tvivl om, at de alle har et fælles mål.

"Vi mangler alle sammen viden til, hvordan man skruer en god musiktime sammen didaktisk og ikke mindst ideer til, hvordan man gør musik inspirerende. De andre kender den virkelighed, vi kommer til at stå i, og de elever, vi skal møde, og det gør en kæmpe forskel. Til gengæld er vi måske bedre til at planlægge, hvor de så kan se, hvad der kan lade sig gøre i virkeligheden. Jeg tror vi kan supplere hinanden rigtig fint".

Musiker: Jeg mangler undervisning i at være lærer

Simon Sandbye betegner sig selv som semiprofessionel musiker, men derudover har han undervist de sidste fem år på forskellige skoler - uden dog at være uddannet lærer. Det bliver der lavet om på nu, da han er blandt de studerende på musiklærerlinjen.

"Jeg mangler noget konkret undervisning som musiklærer. Jeg håber at få nogle redskaber til undervisningen, inspiration, didaktik, klasseledelse og indhold i det hele taget", fortæller han.

Simon Sandbye underviser på Rønne Privatskole og i Ungdomsskolen, men han kan mærke, at han er ved at tabe pusten ved at skulle opfinde alting selv i forhold til undervisningen og materialer. Han håber derfor uddannelsen kan hjælpe med nye ideer og måske konkrete undervisningsmaterialer.

"Jeg har skullet opfinde meget selv som musiklærer og skabe selv. Der føler jeg mig brugt efterhånden. Da jeg startede som musiklærer, havde jeg en ide om, at jeg skulle forandre en masse ting, men det er en stor skude at vende", siger han.

Han savner, at der er nogle organisationer eller andre, der tager ansvaret for didaktikken og indholdet i musikundervisningen, fordi det for ham at se hviler meget på den enkelte lærers baggrundsviden. Derudover håber han også på, at uddannelsen kan skabe et tiltrængt sammenhold blandt øens musiklærere.

"Vi mangler et fagligt netværk, for det er et svært fag at undervise og agere i. Jeg håber, at vi også kan få det ud af holdet og fortsætte med at netværke efter vi er færdige", lyder det fra Simon Sandbye.