EduLab med direktør Kasper Holst Hansen i spidsen har fået en økonomisk saltvandindsprøjtning fra Vækstfonden til at eksportere MatematikFessor, som firmaet udvikler i tæt samarbejde med et panel af danske folkeskolelærere.

Folkeskolens digitale læremidler kan blive en eksportsucces

Danske iværksættere skaber digitale læremidler med internationalt potentiale. "Hvis vi gør det rigtigt, kan vi starte et eksporteventyr", mener manden bag MatematikFessor, direktør i EduLab, Kasper Holst Hansen. Han samarbejder tæt med folkeskolelærere.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Jernbane Allé i Vanløse i København antallet af medarbejdere i EduLab vokset til 73 mennesker. Virksomheden står bag den digitale matematik-portal MatematikFessor, der blev udviklet i 2006 som en studiehjælp til universitetsstuderende. Portalen har i dag 75 procent af alle danske folkeskoler som brugere og markedsføres også i Norge.

For nylig har EduLab eksporteret MatematikFessor til Sverige med det svenske forlag Gleerups som samarbejdspartner.

"Vi mærker en voldsom interesse fra svenske skoler i øjeblikket. Der er en eksponentiel vækst, som vi ikke havde drømt om. Vi forventer at 10 procent af markedet vil afprøve vores portal i løbet af de første tre måneder. Hvis vi gør det rigtigt, kan vi starte et eksporteventyr",  mener stifter og administrerende direktør i Edulab, Kasper Holst Hansen.

I spil fejler man ikke - man prøver igen 

Stor interesse

Som andre danske iværksættere har EduLab i første omgang koncentreret sig om at etablere en solid base på hjemmemarkedet, hvor 80.000 brugere nu logger sig ind i portalen hver dag.

"Vi har været godt hjulpet af den statslige pulje, der medfinansierer danske kommuners køb af digitale læremidler. Den har stimuleret efterspørgslen herhjemme. Lige nu oplever vi en stor virkelyst og interesse for at bruge teknologi i undervisningen," siger han.

Vækstfonden har i maj 2017 skudt et tocifret millionbeløb i EduLab for at styrke dansk edtech - (undervisningsteknologibranchen, red.). Den nye kapital skal bruges til at opdyrke nye markeder.

"Uddannelsessektoren står over for en transformation. Mens andre brancher har rykket sig meget i de seneste 100 år, er der inden for uddannelse ikke sket tilsvarende meget. Der er et digitalt underskud inden for uddannelse, og det bliver kun større med de digitalt indfødte årgange. Det potentiale kan Danmark være med til at udnytte", siger Jesper Lilledal, Investment Director i Vækstfonden.

Fagligt krydsfelt

MatematikFessor udvikles i en 'krydsbefrugtning' mellem lærere og it-udviklere, som Kasper Holst Hansen kalder det. Virksomheden betaler medlemmer af en redaktionsgruppe på syv til ni folkeskolelærere for at være med til at udvikle portalens profil og redaktionelle indhold.

Lærerne inviteres med på træningslejre og workshops for at brainstorme med it-udviklerne. Et særligt Fessor-panel på 50 lærere fungerer som løbende test-gruppe for portalen, som kun kan udvikle sig gennem indspark fra fagfolk, siger stifteren af Edulab.

"Jeg oplever lærere som dygtige, arbejdsomme mennesker med et højt fagligt niveau. De har vildt fede kompetencer," siger Kasper Holst Hansen.

Digital feedback

Også den edtech-virksomheden Peergrade på Nørrebro er i gang med at opnå international succes.

Peergrade gør det muligt for studerende og elever at give hinanden feedback efter kriterier, som læreren fastlægger i forbindelse med undervisningsforløbet.

I modsætning til MatematikFessor var Peergrade i starten kun engelsksproget. Stifteren David Kofoed Wind byggede portalen op i forbindelse med et engelsksproget kursus på Danmarks Tekniske Universitet.

Systemet har i dag 15.000 brugere på universiteter og gymnasier i Danmark og har netop lanceret sin første dansksprogede udgave, der også retter sig mod folkeskolen.

Over halvdelen af brugerne kommer fra USA, hvor Peergrade bruges af elever helt ned i ni-års alderen. Virksomheden arbejder nu med sprogversioner til spansk, portugisisk, arabisk og kinesisk.

"I Kina og andre asiatiske lande er man begyndt at stille spørgsmålstegn ved, om kontinuerlige tests giver den bedste indlæring. Vi mærker en stor interesse for den danske model, hvor vi bruger tid på blødere, sociale kompetencer. Derfor har Peergrade international appel. Det er kompleks pædagogisk software, der træner elevernes evne til selvstændig, kritisk tænkning," siger David Kofoed Wind.

Peergrade blev stiftet for cirka to år siden og har modtaget investeringer på i alt godt tre mio DKK fra investeringsprogrammerne Nordic Makers, Y Combinator og Emerge Education.