Eva Fog har selv designet og 3D-printet Pippi som snekugle-figur

DigiPippi skal lære pigerne at bruge it - uden drengene

Fem hele torsdage lærer pigerne i 4. klasse på Dagmarskolen i Ringsted at bruge it, mens drengene er sendt på tur. Det sker som led i projektet DigiPippi, der skal skabe kvindelige it-rollemodeller.

Offentliggjort

DigipipPi skole

DigiPippi er et digitalt og socialt fælleskab forpiger mellem 7 og 13 år, som gerne vil lære om teknik, it ogdigitale muligheder. DigiPippi Skole er et projekt underudvikling.

Tilbuddet er ikke kun til elever, men også et tilbudsom giver lærerne et teknisk og digitalt kompetenceløft. Forløbetafprøves lige nu på en skole, men Eva Fog søger yderligere toskoler, som kan afprøve det.

De første skoler betaler omkring 25.000 for forløbet- senere kommer det til at koste skolerne 50.000 med mindre derfindes fonde, som kan finansiere skoledelen afprojektet.

Eva Fog instruerer pigerne fra 4. klasse på Dagmarskolen
På papiret er en hund opdelt i geometriske figurer - nu skal samme figurer på skærmen samles til en hund

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Dagmarskolen i hjertet af Ringsted sidder 22 elever i et klasselokale foran hver sin bærbare computer. Nogle har høretelefoner med musik i ørerne - alle har de langt hår.

Drengene i skolens 4. klasser er sendt på tur, og imens indgår klassernes piger for fjerde torsdag i streg i projektet DigiPippi. I et forløb tilrettelagt til klassen skal de i løbet af fem torsdage ved hjælp af programmet Thinkercad lave en figur efter eget valg, der bagefter skal 3D-printes.

Herefter skal figuren sættes ind i en 'sne-kugle' og udstilles på teknologifestival i Ringsted i weekenden.

"Jeg har som lærer oplevet, at elevernes mødre har overladt teknologi til fædrene med ordene, at 'det må du hellere klare'. Lige foran børnene. Med DigiPippi er målet, at vi som rollemodeller viser pigerne, at kvinder også kan noget med it", fortæller lærer Josefine Jack Eiby, der sammen med stifteren af projektet, pædagogen Eva Fog, underviser eleverne i Thinkercad.

"Det skal ikke ske på bekostning af drengene, men der er forskel på de to køns tilgang til it. Pigerne er mere æstetiske i deres tilgang. Med DigiPippi skaber vi et rum, hvor pigerne tør fejle og lære af deres fejl, uden at blive tromlet af drengenes umiddelbare begejstring for teknologi", tilføjer hun.

Til hverdag er Josefine Jack Eiby lærer på Øster Farimagsgades Skole på Østerbro i København og en af 40 frivillige kvindelige 'rollemodeller' i DigiPippi-projektet, der henvender sig til piger i aldersgruppen 7-13 år.

 

It-branchen: Obligatorisk it-fag skal åbne pigernes øjne for branchen

Drenge blærer sig

Christel fra 4. klasse på Dagmarskolen er i gang med at rotere en figur på skærmen af sin bærbare pc for at se den fra flere vinkler. Hun mener, det er godt, at drengene ikke er med, fordi "de blærer sig for meget".

"De kan godt finde på at råbe 'YES!', hvis de er gode til noget. Det er lettere at spørge om hjælp, når de ikke er her. Der er også mere ro", fortæller hun.

Med i undervisningen er ud over de to rollemodeller også klasselæreren Stine Salomon, der også er it-vejleder, og håndværk og design-læreren Anne-Merete Nielsen.

En anden måde at designe på

Lige nu er eleverne i gang med at finde figurer på internettet, de derefter skal nedbryde til geometriske figurer med blyant på et stykke papir. Herefter skal de lave de geometriske figurer i Thinkercad og sætte figuren sammen, hvorefter den kan 3D-printes.

Én elev er i gang med en badmintonketcher og fjerbold, en anden med en pingvin og en tredje er ved at være i mål med en meget detaljeret hund med kødbenformet navneskilt på.

"Det er noget helt andet at designe noget på en skærm i forhold til at have materialet i hænderne. Det er både noget med at forme en figur kun med synssansen og at kunne gennemskue, at størrelsesforholdene er anderledes på skærmen end i virkeligheden, der er i spil", siger Anne-Merete Nielsen.

"Vi hacker så at sige deres interesser og bruger dem til at få dem til at interessere sig for it", supplerer Eva Fog. "Der er frit spil for valg af figur, og den ender ofte med at tage udgangspunkt i en fritidsinteresse, eller noget man godt kan lide".

Kan undervise andre

Når en klasse starter et forløb i DigiPippi, starter det hele med en 'Kahoot'-test på den elektroniske tavle, hvor eleverne kan svare anonymt på nogle spørgsmål.

"De dette hold startede op, var det 63 procent af pigerne, der efter en gennemgang af forløbet ikke troede på, de ville kunne lære det, de skulle i gang med. Nu svarer næsten allesammen, at de vil være i stand til at lære andre at bruge Tinkercad", siger Eva Fog.

Og det er en meget væsentlig del af projektet, at der skal videndeles. Når forløbet er overstået skal pigerne sammen med Stine Salomon og Anne-Merete Nielsen køre tilsvarende forløb for skolens yngre klasser.

På torsdag har 4. klasserne på Dagmarskolen for sidste gang besøg af DigiPippi. Der vil de modtage en t-shirt og et diplom som bevis på, at de har lært at skabe noget ved hjælp af it.

Denne torsdag er det blevet tid til frikvarter, men det er ikke alle, der er lige begejstrede for at skulle slippe musen og tastaturet.

"Jeg vil hellere lave DigiPippi. Er det ikke det, du får penge for", spørger en pige med et grin Eva Fog.

"Det kan godt være, men hvis I ikke holder pause nu, så slukker jeg for jeres computere", lyder svaret.