"Jeg tror, personalet har nået et mæthedspunkt", siger Jesper Bech Madsen, skoleleder på Kerteminde Byskole.

Forvaltningen presser på – lærerne ønsker timeout

Lærere og skoleleder vil stoppe det store projekt på Kertemindes skoler. Men i forvaltningen vil skolechefen fortsætte.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med en bredt beskrivende pensel har lærerne været glade for LOT-projektets indflydelse. Det siger Kerteminde Byskoles leder, Jesper Bech Madsen. For der har været brugbare interaktionsforløb og relevante input om klasseledelse, som lærerne gerne vil tage til sig. Men nu skal de have tid til at arbejde med alt det nye, som projektet om læring og trivsel har medført:

»Jeg tror, at personalet har nået et mætningspunkt med hensyn til indtryk. Hvis projektet skal have den indflydelse, det var tiltænkt, synes jeg, at det bør stoppe nu, så lærerne kan tage det hele ind«, siger han og peger på, at der på grund af besparelser er færre lærere til at løfte opgaven nu, end der var ved projektets start.

Skolerne drukner i projekter 

»Jeg vil ikke have, at lærerne snubler i alle tiltagene, fordi de har for travlt«, siger Jesper Bech Madsen.

Nu skal kommunen i samarbejde med lærere, ledere og Systemisk Consult, der står bag projektet, beslutte, om der skal søges nye fondsmidler, så LOT kan fortsætte. Skolechefen i Kerteminde Kommune, Dorte Dabelsteen, ser gerne, at LOT fortsætter. Også selvom resurserne bliver mindre.

»Når skolens personale presses, er det naturligvis svært at tage nye ideer til sig, både med reformen og med udviklingsprojekter. Nogle gange ender det med, at man griber ud efter den gode gamle metodekasse og ender i den gammeldags klasseundervisning. Jeg oplever, at LOT har potentialet til at byde ind med brugbare værktøjer, der støtter lærerne i den differentierede undervisning, så læringsmiljøet og arbejdsmiljøet forbedres«.

Nu smutter konsulenten

Lærerne har brug for ro

Ifølge fællestillidsrepræsentant for Kertemindes lærere Britt Bromark har projektet flere gode ideer. Men sammen med krav fra skolereformen og levn fra tidligere projekter er ideerne simpelthen for mange at 
forholde sig til. Hun har derfor meddelt skolechefen, at kommunens lærere har brug for ro til at få redskaberne i spil i klasserne.

»Det er blevet et meget omfangsrigt projekt. Og i en tid, hvor vi har rigtig mange opgaver og skal undervise 26-27 lektioner om ugen, har det været vanskeligt at få gjort de redskaber, som vi er blevet præsenteret for, til vores redskaber. Når vi mangler tid til at eksperimentere og udvælge, får de forskellige elementer ikke den tiltænkte virkning i skolehverdagen. Og så bliver projektet og pengene spildt«, siger Britt Bromark.

Skolechef Dorte Dabelsteen forsikrer om, at forvaltningen ikke går og tænker i nye omfattende projekter: »De tiltag, som forvaltning og skoleledere igangsætter, taler ind i de opgaver, som lærerne allerede arbejder med, og er tænkt som en hjælp«, siger hun og tilføjer, at en fortsættelse af projektet netop vil kunne give den fordybelse, som lærerne har brug for:

»Ikke alle steder har projektets metode fået helt fat. Det vil give god mening at sætte en ekstra indsats ind der med flere konsulenttimer til fremme af den direkte implementering for at få skibet til at sejle«.

Konsulent: Kommuner bliver oversvømmet med konsulentopkald