For lidt over fem måneder siden forlod jeg mit mangeårige
lærerjob. I stedet er jeg nu – og hold nu fast, for titlen siger det hele –
fraværskonsulent. I et nyligt oprettet kommunalt skolefraværsteam. I sig selv
bekymrende, at man i stadig flere kommuner ser sig nødsaget til at oprette
enheder, der udelukkende har fraværsreduktion for øje. Men
det er nødvendigt.
Fraværet
stiger. Det er et uomtvisteligt faktum. Mere uigennemskueligt er det imidlertid
at finde ud af, hvad der ligger bag.
Som
med så meget andet har fraværet lige så mange årsager, som der er børn, der
lider under det. Det er blandt andet det, der gør det til en så usandsynlig
hård nød at knække. Og kompleksiteten i fraværsårsagerne er en af grundene til,
at mange kommuner prioriterer at sætte specialenheder på sagen. Der er ganske
enkelt ikke resurser på skolerne til at komme til bunds i de mange
fraværssager, frustrationen stiger, og det ender ikke sjældent med en
forståelseskløft mellem skole og hjem, hvor selve afsættet for en målrettet
fælles indsats udebliver.
Misforstået højdespringer
Der er én ting, der ofte går igen i årsagerne til fravær:
børnenes og de unges bekymring for at lykkes og anerkendes i fællesskabet.
Bekymringen kan manifestere sig som fysiske smerter, der forsvinder som dug for
solen, når de bliver hjemme – kun for at vende tilbage med fornyet kraft den
følgende dag.
Ofte
bliver den ”nemme” løsning at pege på noget iboende barnet. Angst er efter min
bedste overbevisning den meget misforståede højdespringer i den forbindelse.
Men i virkeligheden er det for langt størstedelens vedkommende startet som en
naturlig, teenagerelateret bekymring for social isolation, som nu i kraft af
skolefravær har ført til netop dette. Der opstår med andre ord det skisma, at
eleven isolerer sig socialt for at undgå social isolation.
Hovednøglen
Men kan det så overhovedet brydes? Og hvem sidder inde med
nøglen? Lad det være sagt med det samme: Jeg negligerer ikke behovet for
udredninger og specialtilbud, men det er samtidig min påstand, at et stærkt
fællesskab, et sundt læringsmiljø og gode relationer kan tage langt
størstedelen af fraværsproblematikkerne i opløbet. Faktisk er jeg flere gange
stødt på mantraet om, at velfungerende læringsmiljøer og klassefællesskaber
ikke har egentlige fraværsudfordringer, ligesom de heller ikke rammes af mobning.
For skolefravær er et fællesskabsanliggende. Og måske ligger nøglen her?
I
bund og grund handler lærergerningen, skoleliv, trivsel og sameksistens i min
optik om at ville hinanden noget. Om at se og blive set og føle, at man
har værdi i fællesskabet. Det gælder i skolen, derhjemme, i sportsklubben,
foreningen, eller hvor man nu færdes.
Som med så meget andet har fraværet lige så mange årsager, som der er børn, der lider under det.
Den
danske folkeskole er den mangfoldige arena, hvor man dannes som nogen og noget.
Det kan og må ikke erstattes af private onlinetilbud, der ud over at fremme et
bekymrende ensidigt fagfagligt fokus yderligere understøtter de unges afkobling
fra de lokale, nære fællesskaber.
Men
for at skolen skal lykkes med sin vigtige og komplekse opgave, er der én ting,
lærerne har brug for: tid. Ikke kun til forberedelse, men til eleverne. Til
didaktisk og pædagogisk at styrke klassens fællesskab og gøre dem til
livsduelige mennesker. Til at følge en klasse længere tid end blot tre-fire år.
Til at se eleverne, lære dem at se hinanden – og til at handle på det, man ser.
Det
kræver strukturel, organisatorisk og faglig nytænkning, og det er en
betragtelig, og bekostelig, skude at vende. Men først og fremmest kræver det,
at lærerne gives tid, rum, tillid og opbakning til at udfolde deres faglighed.
Vejen til bedre trivsel og mere stabilt fremmøde er i min optik en skole og et
børneliv med mere pædagogik, didaktik og fællesskab og mindre psykologi,
psykiatri og individfokusering.
Fokus på den enkelte har slået fejl
Gennem de seneste 10-20 år har et stadig større fagfagligt
fokus kombineret med individfokusering dels udfordret mangfoldigheden og
kreativiteten i skolen, dels henlagt årsagsforklaringer og problemforståelser
til barnet og/eller dets familie. Sat på spidsen kan man sige, at proceduren
for at afhjælpe børn med udfordringer i fællesskabet har været at fjerne dem
fra fællesskabet og erstatte deres samvær med jævnaldrende med terapeutiske
samtaler med voksne og i det hele taget – i den bedste mening, bevares –
forsøge at indøve sociale kompetencer i en kontekst løsrevet fra netop det
sociale. Lidt som at undervise i tørsvømning, om man vil.
Med
det pågående paradigmeskifte fra individfokus til fællesskabsorientering lægges
der i disse år op til, at man i højere grad skruer på rammerne og konteksten,
så flest mulige elever kan rummes og trives i folkeskolen. Det er godt nyt.
Problemet er dog, at hverken arbejdstid eller økonomiske resurser i
tilstrækkelig grad følger med. Og det er simpelthen ikke godt nok.
Folkeskolen
er fuld af yderst kompetente og idealistiske lærere, der er ved at rende livet
af sig i en lind strøm af opgaver, der ikke har rod i den egentlige kerneopgave
– de/vi råber jævnligt og højt op, men ikke desto mindre er det KL,
Skolelederforeningen, DLF og skolebestyrelserne, der tages med på råd, når der
træffes politiske beslutninger om folkeskolen. Alt – ikke mindst de tørre tal i
statistikkerne – tyder på, at de sidste årtiers stadigt tiltagende
individfokusering og psykologisering af skolen har slået fejl.
Fraværet
skal ned, trivslen skal op, og fællesskaberne i skolen skal styrkes. Lærernes –
de uddannede lærere, forstås – kompetencer og tilstedeværelse i klasserne
spiller en afgørende rolle for begge dele. Og der skal sættes ind nu. Inden
folkeskolen undermineres af lærer- og elevflugt til de private
(online)skoler.