Lærer Kim Lynbech fra Søhusskolen i Odense får særpris for demokratisk dannelse - især som kontaktlærer elevrådet, men også for udviklingen af et demokratispil kaldet "borgmesterspillet".

Særpris: Demokrati, dannelse og bevægelse

Lærer Kim Lynbech fra Odense belønnes for en særlig indsats for skolens elevråd og udviklingen af et ”borgmesterspil” og kreativ bevægelse i undervisningen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er stolt, for jeg synes, det er vigtigt at arbejde med demokrati og dannelse i skolen. Der er jo mange af undervisningsmålene i skolen, der er meget faglige", siger lærer Kim Lynbech,

Kim Lynbech er lærer på  Søhusskolen i Odense, og han underviser blandt andet i historie, matematik og musik. Særpisen uddeles af dagbladet Politiken som en del af Undervisningsprisen. 

"Det er vigtigt at arbejde med elevråd og demokrati. Det handler om dannelse, og eleverne er jo også kunder i butikken, Kim Lynbech.

I indstillingen hedder det blandet andet, at Lynbechs arbejde gennem mange år som kontaktlærer til elevrådet har betydet, at elevrådet på Søhusskolen er en institution som alle på skolen værdsætter og respekterer. 

Har lavet borgmesterspil

Kim Lynbech har været med til at lave et samlet elevråd for den nordlige del af Odense for 13 overbygningsskoler. Han har været inviteret til Japan for at fortælle om demokrati i undervisningen i danske skoler.

Han arbejder også med bevægelse i undervisningen og har blandt andet lavet et spil med rundbold, hvor eleverne samler historiske billeder, som så gennemgås i forbindelse med spillet. 

I det hele taget holder han af spil, og han står også bag et demokratispil - eller borgmesterspillet - et brætspil, som er en model af Odense Kommune.

"Det spilles over tre dage med eleverne, der bliver medlem at et politisk parti. Det er et involverende rollespil, hvor eleverne skal danne byråd, finde en borgmester, lægge budget og svare på henvendelser fra borgerne", fortæller Kim Lynbech.