”PPR’s arbejde i daginstitutioner og i de mindste klasser har ikke noget med ungeindsatsen at gøre", siger formand for pædagogiske psykologer Bjarne Nielsen.
Psykologformand undrer sig over sammenlægningsplan
Tæt samarbejde mellem UU-vejledere og skolepsykologer giver mening – men det vil give problemer at sammenlægge PPR med blandt andre UU-centre i en ny kommunal ungeindsats, siger formand for de pædagogiske psykologer Bjarne Nielsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En ekspertgruppe med Stefan Hermann i spidsen anbefaler regeringen at oprette en ny kommunal ungeindsats som overtager funktionerne i Ungdommens Uddannelsesvejledning og som også samler PPR, SSP og SPS (Special Pædagogisk Støtte).
Formand for ekspertgruppen Stefan Hermann fortæller, at tanken er, at hele PPR bliver lagt under den ny kommunale indsats.
"Man kan sige, at den målgruppe vi har med at gøre er nogle, der også godt kan have en sag i PPR", siger Stefan Hermann.
Men formand for Pædagogiske Psykologers Forening Bjarne Nielsen mener ikke, at en sammenlægning vil give mening.
"PPR's arbejde i daginstitutioner og i de mindste klasser har ikke noget med ungeindsatsen at gøre. Jeg kan godt se, at der skal være en sammenhængende indsats, men man bør ikke lægge det sammen. Det vil give store problemer", siger Bjarne Nielsen.
Han tror ikke, at regeringen vil tage imod netop denne anbefaling.
"Det tror jeg ikke, man vil gøre. Det vil være et gevaldigt indgreb i kommunernes organisationsfrihed", siger han.
Ekspertgruppe om ny unge-indsats: Nedlæg UU-centre og PPR-kontorer
Inklusionsindsats ikke møntet på enkelte elever
Han peger også på, at når det gælder inklusion i folkeskolen, vil det ikke give mening.
"Man må gerne beslutte, at der skal være så tæt samarbejde som muligt, hvor der er behov for det. Men en stor del af PPR beskæftiger sig ikke med enkeltbørn. Her handler det om at give sparring til lærere og pædagoger. Så giver det ikke mening at lægge det sammen. Det bliver en for stor uensartet gruppe medarbejdere. Det der karakteriserer PPR er, at der er et fagligt miljø, hvor medarbejderne kan profitere af at have faglig sparring fra deres eget miljø - det bliver jo et kæmpe system, hvis alle faggrupper skal være i et så stort system", lyder det fra formanden.
Regeringen præsenterer ny 'forberedende uddannelse' - følg pressemødet her
God ide med kontaktperson
Han tager noget mere positivt imod anbefalingen om, at særligt sårbare unge kan få tildelt en kontaktperson.
"Det var jo en funktion, som engang lå i PPR. Dengang var det en kurator, som blev koblet til elever fra 6. - 7. klasse og var knytte til eleven to til tre efter skolen. Men da UU kom, opløste man kuratorfunktionen, så sagde man, at UU skal klare det hele. Det viser sig nu, at de kan de ikke. Så vender man tilbage til noget, som var velfungerende engang, og det er en god ide", siger Bjarne Nielsen, som understreger, at det er vigtigt, at kontaktpersonen har en faglig ekspertise.
Læs mere
Bedre veje til ungdomsuddannelse (pdf)
Opsummering af anbefalingerne (pdf)