Lærer Jeppe Andersen fra Christianshavns Skole medvirker i den ene af de fem små film, som Videncenter for Arbejdsmiljø har produceret til inspiration for skoler og lærere.
Lærer: En åben kultur er afgørende for at undgå stress
Jeppe Andersen fra Christianshavns Skole havde stor glæde af hjælp fra Arbejdsmiljø København. I forbindelse med Balanceprojektet fandt han ud af, at han var langt mere presset arbejdsmæssigt, end han var klar over. Fem korte film fortæller om hjælpen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Han tog arbejdet med hjem, var træt og havde brug for at sove til middag. En enkelt elev fyldte rigtig meget i hans tanker og i arbejdet. Fordi hans skole var en af otte, der deltog i Balanceprojektet, blev det opdaget og han fik tilbudt hjælp. Han undgik en sygemelding.
"En åben kultur er afgørende for at undgå stress. Det er svært at erkende, at man har brug for hjælp, fordi det er et tabu at tale om stress", fortæller Jeppe Andersen i den ene af fem korte film om stress og den hjælp, man kan få.
Det er Videncenter for Arbejdsmiljø, der står bag de fem film.
Forskningsprojekt: Stress er svært at arbejde med
I projektet udfyldte lærerne et skema med nogle enkle spørgsmål. 33 procent viste sig at have brug for, at der blev sat ind overfor deres stress, inden det ville ende med en sygemelding.
Konsulent Laila Jensen fra Arbejdsmiljø København holdt samtaler med lærerne. Laila Jensen har tidligere været ansat som sagsbehandler med arbejdsmiljø som speciale i Danmarks Lærerforening.
Skoleledelsen på Christianshavns Skole fortæller også i en film, at deltagelsen i Balanceprojektet har lært dem, at det er med åbenhed og samtale med medarbejderne, at man kan ændre en kultur. Det skal være ok at spørge om hjælp.
Voldsom stigning i antal lærere på invalidepension
Balanceprojektet varede fra 2013 til 2015. Det var meget forskelligt, hvad de deltagende skoler fik ud af projektet, men på Christianshavns Skole havde det positiv effekt. Her fik flere af de stress-ramte lærere arbejdsmodifikationer af forskellig art.
"Den enkelte har ofte selv løsningen på problemerne", siger Laila Jensen i den ene film.