Alternativets formand Uffe Elbæk var med, da elever på Heibergskolen skulle arbejde med rettigheder på nettet i klasselokalet.

Uffe Elbæk til Uge Sex: Alle lærere bør lære seksualundervisning

Over en halv million grundskoleelever er i år tilmeldt Sex og Samfunds temauge ”Uge Sex”. I år handler det om rettigheder online/offline. Seksualundervisningen bør spille en større rolle i skolen, mener Alternativets formand Uffe Elbæk, der var med i 8. klasse på Heibergskolen i dag.

Offentliggjort

Uge Sex

- Er et gratis undervisningsforløb for grundskoler, som udbydesaf Sex og Samfund.

- Løber fra i dag til d. 10. Januar 2017.

- Har over 500.000 tilmeldte elever i år, hvilket er nyrekord.

- Tilbyder undervisningsmateriale for både indskoling,mellemtrin og udskoling. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår er det okay at dele et billede af en anden på nettet, og hvad skal man gøre, hvis man pludselig finder et motiv af sig selv, som man finder krænkende? Det var nogle af de spørgsmål, som blev stillet til eleverne i 8. klasse på Heibergskolen i København ved åbningen af Uge Sex i formiddags. Indledningen på temaugen blev blandt andet hjulpet på vej af ligestillingsminister Karen Elleman (V), ordfører Mette Abildgaard (K) og formand for Alternativet, Uffe Elbæk.

Uge sex: 'Kroppen i centrum'

"Det er selvfølgelig ikke nok bare at afsætte en uge til det her emne. Det skal spredes ud løbende", sagde Alternativets formand, der dog roser Sex og Samfund for temaugen, som han kalder for folkeoplysning af bedste skuffe.

Rettigheder online/offline rammer plet 

Ida Nimb er klasselærer i 8.b på Heibergskolen. Hun er også begejstret for årets tema.

"Emnet er totalt relevant, og noget man gentagne gange skal have op og vende i løbet af året. Der er ikke den vanlige kobling til den traditionelle seksualundervisning, men det er noget af det vigtigste, man kan snakke med unge mennesker om".

Uge sex sætter fokus på elevers online adfærd

Ligestillingsministeren har klippet snoren over, temaugen er skudt i gang, og eleverne i gymnastiksalen på Heibergskolen bliver udsat for deres første dilemma.

Nogle piger har taget et billede af Simon, mens han sidder på toilettet. Hvad skal Simon gøre nu? Eleverne bliver bedt om at fordele sig i hallens fire hjørner og diskutere valgmulighederne.

"Han skal tale med en lærer om det", lyder et af svarene fra en elev, mens en anden mener, at Simon ligefrem skal tage hævn. Dernæst går turen til det mere overordnede spørgsmål. Hvad kan man gøre for at øge bevidstheden omkring unges rettigheder på nettet? Eleverne fordeler sig igen, og det er tydeligt, at de fleste har samlet sig i det hjørne, som tilkendegiver, at undervisning er vejen frem.

 

 

 

 

Ønskes: Mere fokus på seksualvejledning på læreruddannelsen

Uffe Elbæk giver eleverne ret. Han mener, at der bør sættes større fokus på seksualundervisning på læreruddannelsen.

"Seksualundervisning bør være noget, som alle lærere er rustede til at gennemføre", siger Uffe Elbæk.

 Generalsekretær i Sex og Samfund, Bjarne B. Christensen mener, at seksualundervisningen på læreruddannelsen; "trænger til et løft i både volumen og kvalitet. Vi har netop udgivet tre politiske lovforslag om seksualundervisning, hvor vi blandt andet foreslår at gøre faget obligatorisk på læreruddannelsen". 

Ida Nimb er også positivt indstillet over for idéen. "Seksualundervisningen er virkelig en mangelvare på seminariet. Seksualitet er desværre sådan et tema, som kan ligge under mange fagretninger, og derfor har det en tendens til at falde ned mellem to stole".

Uffe Elbæk tilføjer, at lærernes føling med elevernes brug af internettet er særlig vigtig.

"Børn starter jo overraskende tidligt med at bruge internettet. Hvis man som lærer skal være i stand til at undervise eleverne i blandt andet at adskille fiktion og virkelighed i forhold til seksualitet, så kræver det også, at man har indsigt i hvordan de unge bruger internettet".